Sollyx said:
solvebring: det är alltid bra att få kretik både positiv och negativ, så be my gest! vad kunde jag gjort bättre? hur ska jag göra för att få det att bli bättre?
Jag håller med dig. Kritik är den bästa vägen till framgång, eftersom man lär av sina misstag. Själv älskar jag kritik, och att bli sågad är inget man ska vara ledsen för, snarare bör man se det som en möjlighet till förbättring. Fast det så länge kritiken är seriös. Jag menar, det kan finnas sågningar då folk bara vill vara elaka, dessa bittra loosers är dock få som tur är. Den kritiken är lika mycket värd som det puckot som yttrar den. Kritik som påvisar fel och som kan leda till mindre fel är helt enkelt gött mos. Kolla förresten gärna
mitt galleri och ge mig kritik och feedback. Jag blir bara glad över kommentarer.
Nå... Jag är knappast en fullfjädrad tecknare, vilket du kan se både i galleriet här och i mitt eget galleri. Tvärtom, jag är en glad amatör som däremot gett mig fan på att bli bra, och tänker därför inte ge upp förrän den dag då jag kan kalla mig själv illustratör. Eller möjligtvis animatör, då jag pluggar animation just nu.
Först och främst. Din bild är snygg, den är snygg och tuff. Jag gillar den. Dock reagerar jag främst på två saker:
Faller hon bakåt, är det det hon gör?
Jag antar det, men så kanske det inte är bara för att det ser ut som det. Nu har du ju kapat bort benen så man kan inte veta säkert. Men om du tänker dig benen, eller skissar ut benen i alla fall, fast de inte är med i den färdiga bilden så kan du fixa med stödytan.
... Dock låter jag dig besvara om hon faller eller inte innan jag predikar om stödlinje och stödyta.
Den andra frågan är den, att varför har du inte tecknat vapnet med raka linjer? Hade du gjort det, tecknat vapnet rakt och fint, så hade det gjort din najsiga bild ännu mer najs. Just nu stör det mitt öga att vapnet känns skraltigt och mycket ojämnt i formen. Jag menar, pipan på att vapen är ju rak, inte wobbling och ojämn. Eller hur? De flesta vapen består mestadels av fasta geometriska former. Ett tips, googla vapen och sug åt dig allt du ser. Ska själv göra det eftersom jag faktiskt håller på med testbilder till ett jobb, för de ska se om jag håller måttet eller ej.
Om du nu tecknar i photoshop så kan du enkelt hålla in Shift medan du drar en linje. Abra kadabra, den blir rak.
Dock kan du bara teckna fullt rakt lodrätt eller vågrätt i det fallet. Vill du ha en rak linje som inte är rak lodrätt eller våg, utan diagonal i varlfri vinkel, får du göra på följande vis. Då får du klicka på punkten där linjen ska börja, hålla in Shift och sedan markera ändra änden på din linje. Vips har du en rak fin linje mellan dessa utsatta punkter.
... Ja, mer om detta kan du läsa om du googlar upp någon photoshop tutorial, typ "straight lines" eller dylika. Använder du Gimp eller något annat program så vet jag inte om det är samma sak där, dock finns säkerligen funktionen. Googla och leta upp en tutorial bara.
Så, det var vad jag hade att säga på rak arm. Ja just det. Vänsterhanden på henne är skum. Både vinkeln av hur mycket man ser av den och själva formen. Händer är dock svåra, så in i vassen. Fixar själv inte händer och fötter på realistiskt vis. Dock finns det knep. Mitt knep är att
förenkla. Förenkla handens form istället om man nu inte behärskar det i annat fall, än. Jag menar, träna kan man göra, men det är bättre att träna i skissblocket än på "färdiga bilder".
Nå, man kan förenkla på olika sätt. Antingen kan ju alltid bara visa hur fingrarna sluter om - kommer fram från andra sidan. Plump, plump, plump... som en rad korvar
. Tänk själv hur det kan se ut liksom. I annat fall kan man ju alltid bara markera hela handens form, liksom som en hel fast bit, istället för att försöka teckna finger för finger med spänst och tryck som du gjort. Det är mitt förslag.
Hur som helst, det är alltid lättare att se andras fel än sina egna, eftersom man lätt blir blind inför sina egna linjer om man säger så. Liksom det är svårt att hitta alla sina egna misstag i en text för att man blir blind av sitt eget språk. Du är duktig, verkligen duktig. Dina bilder är riktigt fina men det finns en del små misstag och en del saker som helt enkelt kräver att man övar arslet av sig. Fortsätt med det fina jobbet och öva på så kommer det bli awesome en dag. Ska jag själv försöka med i alla fall.