Nekromanti Fucking äntligen - sista illustrationen till EB!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
GnomviD said:
Jag slogs av att jag bara minns bilder på kvinnor. Finns det några bilder på män alls (ALeisters uträknat)?
Kul att nån äntligen lägger märke till det =)

Det finns, typ... 1-2 bilder. Eller noll. Det beror lite på hur man räknar killen med metalltentakelhåret.

Arfert

Facit
Re: Jämfört...

Han said:
Jag fattar inte varför alla gnäller.

/Han som antar att det är någon form av nerd rage
Tja, vi är på ett forum för nördar. GIVETVIS gnälls det på ett sådant, det är ju en del av konceptet. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Kul att nån äntligen lägger märke till det =)
Jag lade märkte till det, dock ville jag inte gnälla mer än vad jag redan gjort på den första uppsättningen bilder. Men säg till om ni vill ha mer gnäll så ställer jag upp. :gremwink:

Sollyx_UBBT

Veteran
solvebring: det är alltid bra att få kretik både positiv och negativ, så be my gest! vad kunde jag gjort bättre? hur ska jag göra för att få det att bli bättre?

solvebring

Superhero
Sollyx said:
solvebring: det är alltid bra att få kretik både positiv och negativ, så be my gest! vad kunde jag gjort bättre? hur ska jag göra för att få det att bli bättre?
Jag håller med dig. Kritik är den bästa vägen till framgång, eftersom man lär av sina misstag. Själv älskar jag kritik, och att bli sågad är inget man ska vara ledsen för, snarare bör man se det som en möjlighet till förbättring. Fast det så länge kritiken är seriös. Jag menar, det kan finnas sågningar då folk bara vill vara elaka, dessa bittra loosers är dock få som tur är. Den kritiken är lika mycket värd som det puckot som yttrar den. Kritik som påvisar fel och som kan leda till mindre fel är helt enkelt gött mos. Kolla förresten gärna mitt galleri och ge mig kritik och feedback. Jag blir bara glad över kommentarer.

Nå... Jag är knappast en fullfjädrad tecknare, vilket du kan se både i galleriet här och i mitt eget galleri. Tvärtom, jag är en glad amatör som däremot gett mig fan på att bli bra, och tänker därför inte ge upp förrän den dag då jag kan kalla mig själv illustratör. Eller möjligtvis animatör, då jag pluggar animation just nu. :gremsmile:

Först och främst. Din bild är snygg, den är snygg och tuff. Jag gillar den. Dock reagerar jag främst på två saker:
Faller hon bakåt, är det det hon gör?
Jag antar det, men så kanske det inte är bara för att det ser ut som det. Nu har du ju kapat bort benen så man kan inte veta säkert. Men om du tänker dig benen, eller skissar ut benen i alla fall, fast de inte är med i den färdiga bilden så kan du fixa med stödytan.
... Dock låter jag dig besvara om hon faller eller inte innan jag predikar om stödlinje och stödyta.

Den andra frågan är den, att varför har du inte tecknat vapnet med raka linjer? Hade du gjort det, tecknat vapnet rakt och fint, så hade det gjort din najsiga bild ännu mer najs. Just nu stör det mitt öga att vapnet känns skraltigt och mycket ojämnt i formen. Jag menar, pipan på att vapen är ju rak, inte wobbling och ojämn. Eller hur? De flesta vapen består mestadels av fasta geometriska former. Ett tips, googla vapen och sug åt dig allt du ser. Ska själv göra det eftersom jag faktiskt håller på med testbilder till ett jobb, för de ska se om jag håller måttet eller ej.

Om du nu tecknar i photoshop så kan du enkelt hålla in Shift medan du drar en linje. Abra kadabra, den blir rak. :gremsmile: Dock kan du bara teckna fullt rakt lodrätt eller vågrätt i det fallet. Vill du ha en rak linje som inte är rak lodrätt eller våg, utan diagonal i varlfri vinkel, får du göra på följande vis. Då får du klicka på punkten där linjen ska börja, hålla in Shift och sedan markera ändra änden på din linje. Vips har du en rak fin linje mellan dessa utsatta punkter.

... Ja, mer om detta kan du läsa om du googlar upp någon photoshop tutorial, typ "straight lines" eller dylika. Använder du Gimp eller något annat program så vet jag inte om det är samma sak där, dock finns säkerligen funktionen. Googla och leta upp en tutorial bara.

Så, det var vad jag hade att säga på rak arm. Ja just det. Vänsterhanden på henne är skum. Både vinkeln av hur mycket man ser av den och själva formen. Händer är dock svåra, så in i vassen. Fixar själv inte händer och fötter på realistiskt vis. Dock finns det knep. Mitt knep är att förenkla. Förenkla handens form istället om man nu inte behärskar det i annat fall, än. Jag menar, träna kan man göra, men det är bättre att träna i skissblocket än på "färdiga bilder".
Nå, man kan förenkla på olika sätt. Antingen kan ju alltid bara visa hur fingrarna sluter om - kommer fram från andra sidan. Plump, plump, plump... som en rad korvar :gremlaugh:. Tänk själv hur det kan se ut liksom. I annat fall kan man ju alltid bara markera hela handens form, liksom som en hel fast bit, istället för att försöka teckna finger för finger med spänst och tryck som du gjort. Det är mitt förslag.

Hur som helst, det är alltid lättare att se andras fel än sina egna, eftersom man lätt blir blind inför sina egna linjer om man säger så. Liksom det är svårt att hitta alla sina egna misstag i en text för att man blir blind av sitt eget språk. Du är duktig, verkligen duktig. Dina bilder är riktigt fina men det finns en del små misstag och en del saker som helt enkelt kräver att man övar arslet av sig. Fortsätt med det fina jobbet och öva på så kommer det bli awesome en dag. Ska jag själv försöka med i alla fall. :gremwink:

Sollyx_UBBT

Veteran
Solvebring:
Tack^^ jo jag håller med dig kritik som " det där kan du göra bättre här är ett tipps"
är alltid bra dock hatar jag när folk säger "det där var dåligt" öh jaha? hur kan jag bli bättre?
jag har varit med om sådana en sa till och med till mig att ge upp för jag skulle aldrig kunna bli
något inom teckning.

kollade dina bilder och jag tycker att du är duktig du behöver bara
finslipa lite men det kommer jag att ta där istället^^'

oh! animera det är nått jag skulle vilja kunna^^ var pluggar du då?
jag har en kompis som pluggar till det på gymnasienivå i småland!

Tackar ^^

njaä.. tanken va att hon skulle typ hopp-springa baklänges och skjuta samtidigt, du vet som de gör på filmer när de blir beskjutna.

jag kan grunderna om stödlinjer men (försvarar mig lite här) man kan inte tänka på tyngdpunkterna i en actionscen då det är mitt i en rörelse, vem vet hon kanske snubblar i nästa andetag^^'

du! det tänkte jag bara inte på, visste inte att man kunde använda photoshop på det viset! det ska jag försöka komma ihåg tack!

när vi ändå är inne på photoshop var kan man hitta en fungerande CD key till cs4? (eller det kanske är emot reglerna på forumet? Då ber jag om ursäkt)

jo jag såg det när jag skickat iväg den hade lite problem med att veta hur vinklen skulle vara. sen har jag super problem med änder i o med att mina egna händer är helt oproportioneliga, jag är vuxen men använder barnvantar och min fingersättning är som hos en dvärgväxt.

där har jag ett lite bättre tipps som jag slarvade med på den bilden, rita fyrkant sedan sträck som fingrar så ser man hur det ska se ut på ett ungefär. sen skissat man över det.

tackar jo då jag ska öva just nu övar jag med att rita i marvel stil. va länge sedan jag gjorde det men blev rätt så nöjd med det ska visa dig nån dag när de är scannade och färdiga.

jag tackar hjärtligast för din konkreta kretik och hoppas att jag kan vara till lika stor hjälp för dig som du varit till mig ^^

Foggmock

Myrmidon
Re: Fucking äntligen - sista illustrationen till E

Du fick sjukt dålig valuta för stålarna. Jag pyntade en tusing för en blyertsbild (Sven Nordqvist-detaljerad) från Peter Bergting och fick vänta i facila två månader, och detta på en bildbeskrivning helt i text (I can't draw for SHIT så jag försökte inte ens).

Han fick dock också tjatas på: även om han höll ursprungligt avtalad deadline ville jag ju kolla om han var på rätt väg. Hans konstnärliga känsla var spot on. Fråga bara Xhakhal. :gremsmile:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Spot fucking on!

Han fick till och med in Fogges kurviga kvinnoläppar :gremlaugh: Och egg och finthinner och min hatt.

♥

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Foggmock said:
Du fick sjukt dålig valuta för stålarna. Jag pyntade en tusing för en blyertsbild (Sven Nordqvist-detaljerad) från Peter Bergting och fick vänta i facila två månader, och detta på en bildbeskrivning helt i text (I can't draw for SHIT så jag försökte inte ens).
En tusenlapp? Fett värt, får jag väl säga.

Och, tja, som sagt lär jag inte rekommendera den här människan till... någon. I'm just glad it's over.

solvebring

Superhero
jag har varit med om sådana en sa till och med till mig att ge upp för jag skulle aldrig kunna bli
något inom teckning.
Skitsnack! Du kan visst teckna och kommer säkerligen bli bättre med övning. Faktum är, att teckning kommer mer an på rätt träning än på talang. Visst, man kan ha en bättre förutsättning i starten, men det spelar ingen roll om man inte övar.

Vår konstlärare visade en bok idag, minns dock inte vad den hette. Boken i sig påvisade ett projekt, experiment rättare sagt, där någon kvinna tog sig an folk som inte kunde teckna värst alls. Det mesta såg ut som barnteckningar. Sedan körde hon massvis med övningar för att stimulera och träna högra hjärnhalvan, där det kreativa, det mesta för vårt skapande, fantasi och dylika sitter. De tecknade bilder upp och ned, tolkade känslor med bara linjer, tecknade med fel hand osv. Efter några månader, och i vissa fall bara dagar och veckor, hade de utvecklats något kopiöst och många tecknade fan underbart grymt. Helt sjukt!
I alla fall, poängen är att alla kan lära sig att teckna bara de tränar, sedan tar det ju olika lång tid för oss alla, men alla kan det om de vill. Ju mer man tecknar, och ju mer abstrakt och crazy man är desto mer stimuleras högra hjärnhalvan och desto bättre blir man på att se och tolka - vilket är vad teckning egentligen är. Att se saker på rätt sätt och sedan kunna tolka dem med vilka verktyg man nu använder som sitt avbildande. Där i kommer synkningen mellan hjärnans uppfattningsförmåga och handen att leverera vad den ser, varför just kroki och dylika är bra som fan. Ett tips är att teckna av saker utan att titta på pappret.

kollade dina bilder och jag tycker att du är duktig du behöver bara
finslipa lite men det kommer jag att ta där istället^^'
Schysst, man tackar. :gremsmile:

oh! animera det är nått jag skulle vilja kunna^^ var pluggar du då?
jag har en kompis som pluggar till det på gymnasienivå i småland!
Efterhymnasialt på Fellingsbro folkhögskola. Kursen kommer dock från och med nästa år att ligga i Örebro och skötas av Kävesta folkhögskola (som ligger lite utanför Örebro). Fellingsbro är förövrigt en liten bajshåla typ en halvtimma från Örebro.

Tja, animera är grymt svårt, väldigt svårt (men kul som fan). Jag menar det att visst, det är ingen konst att få saker att röra sig, men för att det ska röra sig bra kräver det eoner av efarenhet. Jag kommer att läsa ett år nu, vilket egentligen innebär att jag kan animationens grunder, och har inblick i de olika områdena som t.ex. Stopmotion och 3D. Fellingsbro, senare Kävesta, är dock inriktat på 2D, vilket jag föredrar och gillar bäst. Mest hantverk och skicklighet, om inte minst tecknande i det. Dock kan jag knappast kalla mig för animatör, för det kräver fett mycket arbetserfarenhet. Snubben som skrivit kursboken har tillexempel arbetat hela sitt liv åt Disney med mera, och han berättar där i hur han typ hade animera i ett tjugotal år innan de gamla rävarna gick med på att klappa honom i ryggen och säga att animationerna var bra gjorda. Dock är ju detta jag gör en bra start i alla fall. Förövrigt finns det väl på gymnasial nivå i Eksjö, är det kanske inte det där i småland eller? Och sedan på gymnasial nivå i Tumba. Vår gästlärare som kör gångcyklar med oss är från Tumba om jag inte minns fel.

jag kan grunderna om stödlinjer men (försvarar mig lite här) man kan inte tänka på tyngdpunkterna i en actionscen då det är mitt i en rörelse, vem vet hon kanske snubblar i nästa andetag^^
Det är just det som kan vara lurigt mellan bilden och verkligheten. I verkligheten kan smidiga personer böja sig en bra bit utanför fötternas gränser - stödytan - även då man rör sig mycket som du säger. På en bild är det dock svårt att illustrera eftersom det ofta ser ut som personen faller istället. Well, dock ska jag inte predika mer om det, tänkte bara påpeka det så att du har det i bakhuvudet. Försöker själv tänka mycket stödlinjer och stödytan eftersom de händer att mina teckningar "faller".

jo jag såg det när jag skickat iväg den hade lite problem med att veta hur vinklen skulle vara. sen har jag super problem med änder i o med att mina egna händer är helt oproportioneliga, jag är vuxen men använder barnvantar och min fingersättning är som hos en dvärgväxt.
Tja, I don't blame ya. Det är pissvårt helt enkelt. Dock behöver du ju inte utgå från dina egna händer om du nu tycker att de är så oproportionerliga. Kolla in andras, i t.ex. teckningsböcker eller bilder på nätet. Bara att googla på händer så är det enkelt löst. :gremsmile:

där har jag ett lite bättre tipps som jag slarvade med på den bilden, rita fyrkant sedan sträck som fingrar så ser man hur det ska se ut på ett ungefär. sen skissat man över det.
Mjo, det var lite av just min tanke när jag pratade om att göra handen som en hel geometrisk figur.

tackar jo då jag ska öva just nu övar jag med att rita i marvel stil. va länge sedan jag gjorde det men blev rätt så nöjd med det ska visa dig nån dag när de är scannade och färdiga.
Okej. Cool. Det finns förövrigt ton med teckningsböcker som bara handlar om att teckna supehjältar och actionnissar a la Marvel om du kanske inte redan har sådana i dina gömmor. :gremwink:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland

Vår konstlärare visade en bok idag, minns dock inte vad den hette. Boken i sig påvisade ett projekt, experiment rättare sagt, där någon kvinna tog sig an folk som inte kunde teckna värst alls
Den heter 'Drawing on the right side of the brain' ('teckna med högra hjärnhalvan') och är skriven av Betty Edwards.
Hon har även skrivit 'teckna med konstnären inom dig' ('drawing on the artist within'), men Drawing on the right side är mycket, mycket bättre än den.

Sollyx_UBBT

Veteran
Först och främst ALLA KAN TECKNA! kan man rita tvåstreck och en någorlunda rund cirkel kan man teckna! det handlar enligt mig om hur långt man kommit i sin utveckling och om den personliga stilen.

hehe men man får skriva idiotsvenska med mig jag har ett dåligt ordsföråd (och stavar som jag vet inte vad) men det skyller jag på dyselexit^^'

nja personligen hatar jag det där superhjältskonseptet jag anser att det bara är att rita en snubbe i luften med kallingarna utanpå. men jag gillar att läsa det, jag köpte witchblade tidningarna tills de slutade att sälja dem på svenska jag har aldrig ägt "lär dig teckna marvel"utan har helt enkelt börjat med att kalkera och sedan rita av och nu kan jag det utantill. det va så jag lärde mig att rita i disneystilen och manga också.

och för övrigt är det nästan inte lönt för mig att köpa lär dig teckna böcker. jag köpte en fett dyr bok om perspektiv och fattade inte ett dugg om punktlinjer eller horisontslinjer om det nu va så det hette, skummade igenom och tittade på förklaringsbilderna^^'