Nekromanti Fullständigt värdelösa produkter

Troberg

Sinister eater
Du vet inte om det finns nån pryl som omvandlar NTSC till PAL? har för mig att jag hört talas om en praktisk liten scartkontakt som omvandlar just NTSC via komposit-RCA-kontakter (gul-vit-röd) till PAL scart...
Det är helt olika system, det är inte bara färgkodningen som skiljer, utan också antal linjer, något som inte är lätt att fixa.

Enda sättet är att gå via RGB, eftersom sådant som färgkodning egentligen inte existerar där. Har du inte RGB ut så är du rätt rökt.

Jag kör senaste custom, M33 3.71-3, och nej, det går inte.
Hur är den, jag kör en äldre?

Troberg

Sinister eater
Du har fel. Däremot suger Dells och Acers rövfikon. Alla HP/Compaq-laptopar är jag supernöjda med.
Håller med om Dell och Acer. Vissste du att de billigare Compaq är (eller i alla fall var) Acer under skalet, fast med priset uppjackat någon tusing för att man satte på Compaq-loggan? De som är gjorda under märket HP är dock trevliga, men de är inte som Toshiba eller ASUS.

Troberg

Sinister eater
Dell är bra prylar, robusta och prisvärda
Håller inte alls med, vi har massor av problem med dem på jobbet. De använder dessutom inte standardkomponenter, inte ens i sina stationära (de använder tex något underligt spegelvänt moderkort). Halvdant byggda, halvdan kylning, dåligt drivrutinsstöd, allmänt kassa.

Att deras försäljare dessutom ljuger en rätt upp i ansiktet om maskinernas egenskaper och vägra backa när man pekar ut det gör inte saken bättre.

Troberg

Sinister eater
Gissa vem som fick komma dit och spendera SEX TIMMAR med att leta jävla drivrutiner? Dells hemsida var ett jävla härk, de hade verkligen GÖMT en del av drivrutinerna.
Glöm inte att de har sina egna produktnummer också, så man kan tex inte gå till NVidias site och ta drivisarna där, eftersom man inte vet vad prylarna heter i icke-Dell-terminologi.

Johan K

Gammal & dryg
Well, det jag kan komma på såhär på rak arm är ett tärnings-sett som är cyliderformade.. De är fullkomligt usla att läsa ut vad som står där. Så de har inte enns hamnat i min tärningspåse, pga dess uselhet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hur är den, jag kör en äldre?
Den fungerar alldeles strålande för mig iaf. Jag kan inte köra 1.50-firmware, men det är ju för att jag har en Slim snarare än för att firmwaren inte stödjer det.

Det finns en Sony-introducerad bugg också, men den är inte så farlig - den gör att det kommer ett felmeddelande om man söker efter trådlösa nät och inte hittar något. Men det gör ingen skillnad - tidigare fick man ju också fram ett felmeddelande (att den inte hittade något nät), det som skiljer är att man får ett annat meddelande (typ error 0000000001 eller nåt).

Vad har du nu? De introducerade ju grejer som att kunna köra Playstationspel ganska enkelt för ett tag sedan, men det kanske din version fixar också?

krank

Glöm inte att de har sina egna produktnummer också, så man kan tex inte gå till NVidias site och ta drivisarna där, eftersom man inte vet vad prylarna heter i icke-Dell-terminologi.
Japp!

Det som räddade mig var min överlägsna Google-fu. Och att hon hade en stationär dator man kunde göra grejer på medans man höll på.

G

Guest

Guest
Håller med, dom lever i någon annan tidsålder.

Jag har två Dell maskiner hemma, en stationär och en bärbar... Fungerar hur bra som helst, inte bara det, dom är snyggt designade också... och de två gånger jag under 4 års tid ringt till supporten så var dom hemma hos mig inom 24-timmar med nya grejer..

Dom har heller aldrig ljugit om något. Men har man hästdynga innanför pannan kanske man inte ska köpa dator...

Foggmock

Myrmidon
Pfft!

Jag har två Dell-laptops och är sjukt nöjd med båda. Jag fick purga båda två (det vill säga, riva ur alla craplets och installera om operativet från skivan) men jag hade inga som helst problem att hitta drivare till allt på deras hemsida. Datorer med helt fräscha Windows XP SP2-installationer är faktiskt riktigt bra skit. Den ena spelar förvisso Ubuntu Linux nu, och allt funkar. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra laptops jag försökt agera Linux på.

Extra lätt var det såklart med XPS-supporten, som förstod vad jag ville ha och gav mig det istället för att mata mig med företagsrutinpropaganda (han påpekade att "ja, de här drivarna är egentligen inga drivare utan Dell-mjukvara till ditt ljudkort, så skippa det och ladda ner bara det här paketet istället") som jag nästan hade väntat mig tvingas sabla ner.

Överlag så ska man väl kika på varje modell för sig och se vad det sitter för komponenter i, sen är det så att vissa har kassa komponenter i fler av sina modeller än andra. Men jag kommer fortsätta rekommendera Dell (eller möjligtvist Zepto som verkar trevliga efter lite forskning) till folk som ska köpa laptops, och eftersom de omedelbart säger att de vill kolla i butiken så får det bli HP (inte Compaq) av de som finns att tillgå.

Alternativt får de släpa med mig till butiken så att jag får agera köpråd på modellbasis. Men det kostar minst en dyr middag. :gremgrin:

krank

Re: Pfft!

Intressant detta, att vi verkar ha helt olika erfarenheter av både Dells hemsida och supporten. Mot oss var de direkt otrevliga (som sagt, "jag har drivarna här men kan inte ge dig dem") och hemsidan var en mardröm (visst fanns en del drivare på supportsidan för XP-varianten på maskinen, dvs versionen som enligt Dell inte fanns egentligen när hon köpte datorn, men inte alla - och grafikkortsdrivrutiner kan man tycka är ganska centrala).

Jag kommer att fortsätta anti-rekommendera Dell i alla möjliga sammanhang. Fast det gör jag å andra sidan med i stort sett alla datortillverkare som inte säljer versioner helt utan OS eller med minst en Linuxvariant, plus ordentligt drivrutinsstöd och en vettigt upplagd hemsida där drivrutinerna faktiskt finns. Och om de inte har vett att faktiskt berätta vad det är för komponenter på riktigt så kan de bara glömma alltihop. Jag ska inte behöva googla skiten ur mig för att få reda på vad grafikkortet heter på riktigt för att hitta uppdaterade drivrutiner eller drivrutiner för andra operativsystem.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Problemet är att den bara pumpar ut NTSC (går inte att ställa om, hårdbestämt i PSP'n), jag har ingen TV som fixar NTSC.
Om du inte hade varit så slängd i hemelektronik så hade jag frågat dig om du är helt säker på att din tv inte klarar NTSC. Jag trodde nämligen det var standard sedan länge eftersom båda mina föräldrars senaste tv-apparater (och senaste vhs-spelaren) har klarat NTSC och det trots att alla tre maskinerna varit standardapparater utan fler finesser än Nicam-stereo (och ShowView för videon).

Dewil

krank

Om du inte hade varit så slängd i hemelektronik så hade jag frågat dig om du är helt säker på att din tv inte klarar NTSC.
Det är här det blir förvirrat.

Den här TV'n fick jag av mina föräldrar när de bytte till en helt enorm LCD-sak som nu pryder deras vardagsrum.

Grejen är den att jag har för mig att jag kunde koppla in min video och titta på amerikanska filmer på deras TV, dvs den jag har nu. Det kunde jag inte på min egen gamla, där blev det svartvitt.

Så när jag nu kopplar in min PSP och får svartvitt, och läser att "om det är svartvitt så har du antingen en kass TV som inte fixar NTSC, eller en kass Scartpryl", så köpte jag idag en sproillans ny scartadapter för 106 spänn med guldpläterade kontakter och hela köret (den gamla hade kanske 1/5 av alla kontakter, och nån plätering var bara att glömma). Fortfarande svartvitt.

Tidigare kopplade jag in en kamrats X-box som också var inställd på NTSC. Svartvitt där också.

Har testat att koppla direkt in i TV'n, dvs inte via den Scart-omkopplare jag annars använder. Fortfarande svartvitt.

Testat båda SCART-uttagen på TV'n. Fast det ena uttaget tror fanskapet till TV (kanalerna heter "AV1", "AV2" och "S-video" - AV2 är den första Scarten, S-video är den andra, AV1 är såvitt jag hittat... ingenting) är en S-video-in, och visar allting i svartvitt, oavsett om det är PAL eller NTSC.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Grejen är den att jag har för mig att jag kunde koppla in min video och titta på amerikanska filmer på deras TV, dvs den jag har nu. Det kunde jag inte på min egen gamla, där blev det svartvitt.
Aha. Jag har ett vagt minne av att "kan ta emot NTSC" betyder "fast bara i svartvitt (vilket är bättre än ingenting)". Att videon kunde visa NTSC i färg kan ha berott på att den hade en omvandlare som gjorde PAL-signal av hela NTSC-signalen, i färg, för det har jag för mig att bättre videoapparater kan.

Du kanske kan koppla din PSP till tv:n genom videon? :gremlaugh:

Dewil

krank

Att videon kunde visa NTSC i färg kan ha berott på att den hade en omvandlare som gjorde PAL-signal av hela NTSC-signalen, i färg, för det har jag för mig att bättre videoapparater kan.
Det kanske den hade, men det blev likförbannat svartvitt när jag kopplade in samma video i min egen TV. Det enda som byttes ut var TV'n, och vips var skillnaden färg/svartvitt.

Och min video stänger av sig var 5:e minut om man inte tryckt på någon knapp eller håller på att spela upp eller spela in en VHS-film. Ett beteende som gjort att jag inte använt den förbannade apparaturen på länge...

Fast nu när jag tänker efter... Det här var en herrans mqassa år sedan, det kan ha varit mina föräldrars video jag använde, och isåfall betyder det att deras video hade en sån där omvandlarmojj.

Fast om man nu kan göra en video som kan omvandla riktigt bra från NTSC-band till PAL-uppspelning i realtid, varför kan man inte göra en mindre skrymmande konverter?

Troberg

Sinister eater
Om SCART:

SCART innehåller både stift för composite och för RGB, och de funkar oberoende av varandra. Vissa SCART har dock inte RGB, och då får du svart-vitt även via SCART. Detta kan bero på kabel eller utrustningarnna i ändarna.

Kolla att alla stift finns i pluggen och mät att de är kopplade.

krank

Kolla att alla stift finns i pluggen och mät att de är kopplade.
Som sagt, den jag köpte idag har alla stift och har guldpläterade stift och allt sånt där high-grade stuff man brukar vilja ha på kvalitetsgrejer.

Nä, det blir väl till att hoppas på att tomten bär med sig något stort och roligt i år... =)

krank

3.40 OE-A, är rätt nöjd med den.
Jo, den är helt OK. Jag brukar försöka hålla mig uppdaterad, bl.a i och med att vissa spel kräver ny firmware och att vissa av de nyare homebrews som släpps som funkar till Slim kräver nyare.