Nekromanti Fullständigt vidriga prylar ni gillar i rollspel

Nightowl

Champion
Men, underförstått, inte direkt uppmuntrar till i verkligheten. Det är naturligtvis enklast när det gäller antagonister: de bör ju göra överjävliga saker ibland för att rollpersonerna ska ha någon att ge på käften.

Kannibalism Eller mer specifikt, intelligenta varelser beredda att äta andra varelser, speciellt om det sker mer civiliserat (involverande senap och så vidare även om drakar som käkar prinsessor också går bra). Trollen i Glorantha/RuneQuest är min favorit: den som köpte gamla trollsupplementet Trollpack fick en meny från en trollrestaurang som var mycket trevlig. (Marinerad dvärg, mmm...) Den lilla misslan i en gryta på tal om trolls matvanor i Krilles förstlingsverk Trollvinter är en visuell höjdare. Eller snabbmatsrestaurangen Tastee Ghoul i Underground (hette det så?) som verkligen visade att det var en Ond Framtid man hamnat i. Eller rollpersonen i Werewolf som hade som Mörk Hemlighet Han Verkligen Ville Att De Andra RP Skulle Få Reda På (den nackdelen borde vara värd extra poäng) att han gillade att gnaga på människor, och efter en lyckad quest kläckte ur sig:

Fan, jag är så hungrig att jag kunde äta ett helt pojkband!

Erik

Lycan

Hero
Re: Fullständigt vidriga prylar ni gillar i rollsp

Jag gillar destruktiva och perversa maktförhållanden som drar åt övergrepp och missbruk men med bisarra undertoner av kärlek och desperation. Det är så hemskt och mörkt och jätteroligt att spelleda :~ <- graemlin som är ledsen i ögat

En annan grej, som jag inte vet hur vidrig den är, är meningslös och deprimerande tragik. Oprovocerad grymhet mot redan trasiga personer, det sista släktet av en vacker familj varelser som helt kallt slukats av en världs kalla maskineri, meningslösheten och sorgen i en överbliven individ och dess meninglösa hädangång... Sånt brukar skapa en urmysig stämning av sorg och dessutom diverse filosofiska spörsmål (t o m hos rollpersoner som vanligtvis inte alls är lagda åt sådant!).

Sedan är jag mycket för att hitta på intressanta tortyrformer. Tortyr måste liksom ha stor känslomässig genomslagskraft bara i beskrivningen av de önskade handlingarna, eftersom man sällan orkar spela särskilt mycket av förloppet. Om man då har något sinnesnedbrytande hemskt brukar spelarna snappa upp ganska fort vad de har att göra med.

Pom

Swashbuckler

Det är en svår balansgång med vidrigheter. Ett tu tre kommer barnslighetsskylten upp med ett öronbedövande "Booiiing!". Man får vibbar till svettiga ynglingar i mammas källare som tävlar i "tuff" grymhet (och själv var man förstås en av dem).

Förbifartsgrymheter, grymheter som är institutionaliserade och tas för givna av majoriteten av SLPerna (men antas vara frånstötande för RP eller åtminstone spelarna), det tycker jag är kul.

Jag tycker mig också märka att jag har en svaghet för vidrigheter som tar tid. Som den eviga döden i Great Kingdom (D&D), där folk som misshagat storkonungen särskilt får regenerationsringar och sedan hamnar i händerna på torterare som låter yrket gå i arv till sina barn. De torteras dagligen tills de dör av ålderdom.
I fantasy finns det många sådana möjligheter med läkande eller tidsförändrande magi (och förstås med suggestion, men det blir aldrig lika skoj).

Rosen

Myrmidon

Ett tu tre kommer barnslighetsskylten upp med ett öronbedövande "Booiiing!". Man får vibbar till svettiga ynglingar i mammas källare

Det är ju då det är som skojigast. (-:
Jag har väl en viss svaghet för... kulturella grymheter, när gräsliga detaljer verkar betraktas som rätt normala i spelvärlden. "Den som stjäl sin nästas hustru skall nesligen dränkas i en tunna med skit" eller en byskola där länsherren har förbjudit aga, så istället hissar de ner bråkiga ungar i en sinad brunn full med dy och småkryp.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Jag tror jag gillar ömsesidiga, om än helt mängul sexakter. Särskilt i kalejdoskopvärldar. Vad jag gillar med det är nog det här gemensamma mot alla odds - att två varelser lyckats hitta varandra och kan praktisera något riktigt hemligt, privat och normbrytande i ett helt universum av oliktänkare.

Liksom, en reptilflicka som vill ha brustabletter instoppade i hennes könsöppning medan hennes älskare penetrerar hennes gälar - och så hittar hon någon ändå trots allt någon snubbe som tänder på den idén - det är så oerhört romantiskt, även om jag inte riktigt kan relatera till det personligen (jo, just det låter rätt hott, iofs).

Tänk typ en Ogre som har en fantasi om att älska med en Naga genom att hon ringlar sig in i hans anus - det är liksom inget jag personligen skulle bearsharea efter - men det låter jättespännande i en rollspelssession.

Nightowl

Champion
Varför vara vidrig?

1, För att impa på andra fjortonåringar

2, För att få rp att inse att X är en skurk

3, För att få rp att tveka om X är en lämplig allierad/arbetsgivare/sexpartner.

4, För att man är fascinerad av fenomenet i sig (som mig och kannibaler, då - inklusive varför man i verkligheten faktiskt beskyller folk för just kannibalism).

5, För att man själv vill hata skurken (en kompis hävdade att om man har en skurkig skurk, och inte bara nån som är sådär missförstådd, så gör man bäst i att själv hata honom).

6, För att signalera att man inte är i Kansas längre - om folk rycker på axlarna åt att dom "hängt en annan nigger" eller ens nya pojkvän bjuder en på häxbränning inser man att det inte är här och nu, och i SF och fantasy kan man ta i än mer.

7, För att uppnå en komisk effekt. I TV-serien om Buffy finns en episod där en grupp demoner spelar poker om kattungar för att kattungar smakar gott, och det roliga är att de behandlar vidrigheten helt naturligt. Kontrasten mellan det vardagliga och de vidriga gör att man garvar.

Erik

Ulfgeir

Swashbuckler
I Shadowrun finns ju en riktigt elak sak.

Kända personer (I vår värld), som är attraktiva för members-of-approriate-sex, utgör ju spännande fantasiobjekt att ha sex med. Så långt inget konstigt...

I Shadowrun finns i en modul (om undre världen), en beskrivning av bordeller där de har prostituerade som de plastikopererat så de ser ut som kändisarna, sedan har de opererat in en speciell typ av chips i de prostituerade. Chipsen tar över de prostituerades personlighet fullständigt och får dem att bete sig som kändisarna de liknar (med den skillnaden då att de nu är totalt mindfuckade att vara glada prostituerade som lyder den kriminella organisationen vad det än må vara...)

"Can we say ouch!"

Andra elaka saker (Även de från Shadowrun):

Insektsspirits. När de frammanas så behöver de en värdkropp att vara i. Har du otur så blir det en flesh-form som ser ut som typ den galne vetenskapsmannen i filmen flugan efter ett tag. Har du riktig tur, så blir frammanningen perfekt och då har du kvar din kropp. Eller rättare sagt spiriten har din kropp och dina minnen, vilket den kan göra vad den vill med.

Sedan finns ju alltid bloodmagic, där du förstärker kraften av din magi genom att dra livskraft från någon annan (genom att exempelvis skära halsen av personen ifråga samtidigt som du kastar din besvärjelse).

/Ulfgeir

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Obehagligheter som får mig att rysa

Oöversinnlig sex , dvs av den form där elaka slper gör folk vansinniga och så småningom mördar sina offer i sexriter.

Monster , vilket ju är självklart att jag inte vill drabbas av eller låta någon drabbas av i verkligheten. Det vill säga. Människor som via DNA förändrar typiska verkliga varelser och gör hemska genetiska experiment med människor och djur. Sedan att dessa monster släpps lös på dess skapare är något jag diggar högt.

Idiotiska mesiga blondiner , ja, standardblondiner eller ej. Jag har träffat på få sådana våp i verkligheten... ja om sanningen ska fram så är den enda Blondinen jag träffat mörkhårig och verkligen dum som ett spån. Men det är så förbluffande skoj att låta mina pojkar träffa sådana små töser.

Supergalna professorer , det bygger lite på ovanstående psykotiska experiment. Men just professorer, galna vetenskapsmän har jag inte lust att ha att göra med i verkligheten, men jag stormdiggar att slänga in dem i rollspel.

Det var ett litet axplock och vill ni veta mer så säg till.

rks

Warrior
Toryr och sådant

Jag var för ett drygt år sedan i Amsterdam och besökte "The torture museum" och kom på mig själv med att jag redan kände till alla utom en form av tortyr. Jag hade själv också hittat på flera andra, som bara går att åstadkomma i fantasyvärldar.

En spelare som var med kommenterade detta ganska torrt med att: "Du kan vara en ganska elak spelledare."

:gremsmirk: