MattiasLejbrink
Swordsman
Detta inlägg gäller D&D3.5/Pathfinder, men diskussionen är nog tillämpbar för all form av Dungeon Crawling
Jag tänkte höra vad ni har för tankar kring det faktum att spelargruppen efter varje encounter kan traska tillbaka och hela/få tillbaka spells så att de alltid är utvilade och har fulla resurser?
I DMG anges att Encounter Level är satt för att gruppen ska ha tre encounters och sedan gå och vila. Men det finns liksom inget understöd för detta i äventyren. Gruppen kan, i nästan alla fall, vila efter varje möte eller hur sällan de vill.
Jag är inte ute efter svaret "men spelarna gör väl det de tycker är kul". Jo visst, men varför den EXTREMT avancerade Encounter Level-uträkningen baserad på tre möten i rad utan vila när det ändå inte behöver bli så. Kan man välja att gå hem är det inte samma utmaning.
Jag känner också till att "SL kan ju hitta på vad som helst". Men anledningen till att jag köper äventyr är ju att få hjälp på traven med just detta. Skrev jag allt själv behövde jag inga äventyr
Jag har funderat kring om man i äventyren för varje monstergrupp kunde ha en sektion "vad gör monstren om gruppen vilar och kommer tillbaka" med förberedda fällor, nya grupperingar, överfall och förstärkningar. Nu får jag fundera ut det själv. Och det är kul men tidsödande.
Hur tror ni de tänkte kring det här när de skrev avsnittet om XP och Encounter Level?
Jag tänkte höra vad ni har för tankar kring det faktum att spelargruppen efter varje encounter kan traska tillbaka och hela/få tillbaka spells så att de alltid är utvilade och har fulla resurser?
I DMG anges att Encounter Level är satt för att gruppen ska ha tre encounters och sedan gå och vila. Men det finns liksom inget understöd för detta i äventyren. Gruppen kan, i nästan alla fall, vila efter varje möte eller hur sällan de vill.
Jag är inte ute efter svaret "men spelarna gör väl det de tycker är kul". Jo visst, men varför den EXTREMT avancerade Encounter Level-uträkningen baserad på tre möten i rad utan vila när det ändå inte behöver bli så. Kan man välja att gå hem är det inte samma utmaning.
Jag känner också till att "SL kan ju hitta på vad som helst". Men anledningen till att jag köper äventyr är ju att få hjälp på traven med just detta. Skrev jag allt själv behövde jag inga äventyr
Jag har funderat kring om man i äventyren för varje monstergrupp kunde ha en sektion "vad gör monstren om gruppen vilar och kommer tillbaka" med förberedda fällor, nya grupperingar, överfall och förstärkningar. Nu får jag fundera ut det själv. Och det är kul men tidsödande.
Hur tror ni de tänkte kring det här när de skrev avsnittet om XP och Encounter Level?