Den tråkigaste fummel-outputen måste vara "magikern misslyckas och kan inte försöka igen på 1T6 dagar" och liknande. Snacka om lökigt antiklimax. Jag hatar sådana regler.
Egentligen gillar jag personligen mest approachen "något oberäknerligt händer!" Alltså, att man inte ser fummel som tveklöst dåligt, utan bara att något går fel och att resultatet därför blir helt vilt.
Man kan tycka "vad är det för skillnad?" men... tja, vänta så ska jag förklara. Vi börjar med fummel som något "dåligt" i ett par olika fall av besvärjelser:
Magier som riktas mot något är enklast att hitta på fummel till. Man råkar helt enkelt rikta fel. Blixten träffar din polare istället, eller dig själv. Du teleporteras åt fel håll. Osv. Easy stuff.
Förnimmelsemagi är också enkla att hitta på fummel till. Du får helt enkelt missinformation. Falska spådomar. Detect Evil ger utslag mot Moder Theresa. Din slagruta ger utslag fastän det inte finns något vatten under dig hur långt du än gräver. Du använder telekinesis på en mingvas och ser mordet på JFK, osv, fast aldrig uppenbart fel - du skall ju försöka lura spelaren.
Magier med tydlig höjande/sänkande regeleffekt är också enkla att fumla till genom att gå åt motsatta hållet. Man försöker Höja ens Styrka men sänker den istället, osv.
Nu har vi sett hur fummel enkelt kan appliceras som något dåligt i en massa olika fall av besvärjelser. Men hur är det med Jordväg, Illusion, Försegla, Animera död och liknande? Det kan bli svårt att hitta på något enkelt sätt att fumla till dessa besvärjelser så att något dåligt händer samtidigt som man behåller anknytningen till magins effekt.
Då är det bra med approachen "jamen fummel behöver inte betyda något dåligt i sig, bara oväntat, vilt och oförutsett." Den enklaste lösningen då blir nämligen "du försöker kasta en besvärjelse, men råkar istället kasta en annan"
Det här känns alltid som ett fummel (man har ju verkligen förväxlat ens trollformler), men behöver inte alltid leda till ett dåligt resultat (typ, som när man råkar kasta Blixt på ens fiender istället för Eldboll) eller ens ett resultat (man råkar kasta animera död på den levande person man egentligen vill hela - magin bara fizzlar).
Det funkar dock bara riktigt bra när man har formellistor.