Nekromanti Fummel + magi = ?

Krille

Super Moderator
Antag att du har ett magisystem. Antag att det är färdighetsbaserat på något sätt, så man måste slå för att kasta en besvärjelse. Antag vidare att systemet är generellt och kan fungera i precis vilken magitradition som helst - det finns alltså plats för häxkonst, voodoo-mumbojumbo, fältartilleri, artefaktbyggande och ESP med mumbojumbo-namn (jag vill nämligen hålla diskussionen på generell nivå, så att ingen förutsätter en viss typ nivå). Systemet kan ha eller inte ha någon form av magipoängspöl, men det är inte säkert. Slutligen, det finns en mekanism som gör att man kan fumla om man slår för färdigheter, och det gäller förstås även magi.

Vad händer rent praktiskt med besvärjelsen, omgivningen och magikern om man fumlar?

Rising

Vila i frid
Den tråkigaste fummel-outputen måste vara "magikern misslyckas och kan inte försöka igen på 1T6 dagar" och liknande. Snacka om lökigt antiklimax. Jag hatar sådana regler.

Egentligen gillar jag personligen mest approachen "något oberäknerligt händer!" Alltså, att man inte ser fummel som tveklöst dåligt, utan bara att något går fel och att resultatet därför blir helt vilt.

Man kan tycka "vad är det för skillnad?" men... tja, vänta så ska jag förklara. Vi börjar med fummel som något "dåligt" i ett par olika fall av besvärjelser:

Magier som riktas mot något är enklast att hitta på fummel till. Man råkar helt enkelt rikta fel. Blixten träffar din polare istället, eller dig själv. Du teleporteras åt fel håll. Osv. Easy stuff.

Förnimmelsemagi är också enkla att hitta på fummel till. Du får helt enkelt missinformation. Falska spådomar. Detect Evil ger utslag mot Moder Theresa. Din slagruta ger utslag fastän det inte finns något vatten under dig hur långt du än gräver. Du använder telekinesis på en mingvas och ser mordet på JFK, osv, fast aldrig uppenbart fel - du skall ju försöka lura spelaren.

Magier med tydlig höjande/sänkande regeleffekt är också enkla att fumla till genom att gå åt motsatta hållet. Man försöker Höja ens Styrka men sänker den istället, osv.

Nu har vi sett hur fummel enkelt kan appliceras som något dåligt i en massa olika fall av besvärjelser. Men hur är det med Jordväg, Illusion, Försegla, Animera död och liknande? Det kan bli svårt att hitta på något enkelt sätt att fumla till dessa besvärjelser så att något dåligt händer samtidigt som man behåller anknytningen till magins effekt.

Då är det bra med approachen "jamen fummel behöver inte betyda något dåligt i sig, bara oväntat, vilt och oförutsett." Den enklaste lösningen då blir nämligen "du försöker kasta en besvärjelse, men råkar istället kasta en annan"

Det här känns alltid som ett fummel (man har ju verkligen förväxlat ens trollformler), men behöver inte alltid leda till ett dåligt resultat (typ, som när man råkar kasta Blixt på ens fiender istället för Eldboll) eller ens ett resultat (man råkar kasta animera död på den levande person man egentligen vill hela - magin bara fizzlar).

Det funkar dock bara riktigt bra när man har formellistor.

Krille

Super Moderator
"Egentligen gillar jag personligen mest approachen "något oberäknerligt händer!" Alltså, att man inte ser fummel som tveklöst dåligt, utan bara att något går fel och att resultatet därför blir helt vilt."

Mmm. Jag funderar på något liknande. En variant till är att magin man får är precis den man beställde, fast en magnitud för mycket. Istället för en eldboll som mosar en orch så får man en eldboll som mosar alla i hela rummet, inklusive magikern. Istället för att upptäcka vatten med sin slagruta så upptäcker man allt och får en klase mental skada för att hjärnan översvämmades av information. En Detect Evil gör att man ser minsta lilla småfel hos alla. En besvärjelse som höjer Styrka höjer Styrka med så mycket att han inte ens kan hålla i ett ölkrus utan att mosa det av bara farten. Och så vidare.

Rickard

Urverk speldesign
Tja, det enkla svaret är ju att det fungerar men inte som spelaren har tänkt sig det, utan det fungerar bara halvvägs eller fungerar på motsatt sätt.. För att ta lite autentiska exempel så kan du spana in följande serie..

Men jag kan ändå servera tre exempel på vad som kan hända..
För Jordväg så kan magikern fastna halvvägs in i materialet..
För Försegla så förseglar magikern sina egna skor istället..
För Animera död så kan magikern animera liket, men får ingen kontroll över det..

Spelledaren får hitta på lite egna situationer, men det viktiga är att det bara fungerar halvvägs..

/Han som hittade ett exempelRisings lösning

Rickard

Urverk speldesign
"En variant till är att magin man får är precis den man beställde, fast en magnitud för mycket. Istället för en eldboll som mosar en orch så får man en eldboll som mosar alla i hela rummet, inklusive magikern."
Du menar såhär och såhär? :gremlaugh:

/Han som skrev inlägget lite skrattandes

Nightowl

Champion
Fjös eller kaos

En gammal tanke var ett system där man först samlade Kraft (rullade tärning) och sedan formade den till det man ville ha (rullade tärning).

Här kunde man få två bekymmer: dels fick man för lite eller inge Kraft, dels kunde man inte kontrollera Kraften. De två typiska fummelsituationerna var alltså en väldigt fjösig besvärjelse (magiker försöker spruta eld men hostar bara ut lite rök) eller en besvärjelse som magikern inte har någon kontroll över (en eld börjar flamma i magikerns käft men han kan inte spotta ut den och börjar dessutom brinna själv).

Det första är ju mindre kul för det mesta men känns ganska rimligt (och kan inträffa även om man bara har ett slag eller dylikt). Det andra är mer roande men mindre hanterbart.

En annan variant är att fummel inte alltid har uppenbara effekter. Magikern kanske samlar på sig några otrevliga poäng (Guds ovilja, ond medicin, brist på självtillit, uppmärksamhet från tricksterandar, större och större hål till Kaosdimensionen, etc.) som gradvist ställer till elände för honom.

Kanske fummel leder till att magin fungerar men med bieffekter som magiker vanligtvis försöker undvika, så på ett vanligt misslyckande så kunde magikern lyckats med det han försökte med, men han skulle också ha fått inre blödningar eller sju års olycka eller så hade det börja regna snorgärsar inom 1t6 km. Detta har den intressanta effekten att desperata magiker kan få en besvärjelse att fungera även om de misslyckas, men då måste de ta fummeleffekterna.

Sedan är det möjligt att fummel inte nödvändigtvis är otrevligt för magikern själv . Något obehagligt händer i största allmänhet i omgivningen (snorgärsregn?) vilket gör att det inte är lika direkt riskfyllt att använda magi direkt, men däremot kan man bli socialt lidande.

Det kan vara en bugg eller en feature att fummel passar vilken magi man försökte sig på. Om t.ex. man inte riskerar att förvandlas till en askhög om man inte försöker sig på våldsam eldmagi får man ett sorts moralsystem i det hela. Dessutom passar det lite med andra färdigheter; det är sällan fummel i Bibliotekskunskap leder till att man hugger av sig stortån, och man brukar inte ramla av hästen för att man fumlar på färdigheten Lyssna...

Erik

cogitare

Swashbuckler
Oj, det beror ju helt på typen av värld du vill presentera. I de flesta spel jag har spelat så finns det någon chans att magin slår tillbaka(förutsatt att det involverar något form av slag) men är det ett system där man bara kör sin besvärjelse och den får effekt så torde inte något fummel vara av vikt.

C.

Krille

Super Moderator
Det var därför jag postulerade ett antal villkor, bland annat ett färdighetsberoende besvärjelse med fummelchans inbyggd. Dessutom förutsätts systemet vara generellt, det vill säga funka med vilka sorters magiska effekter som helst.

Vilket jag skrev.

Det jag är intresserad av är hur man omvandlar tärningsresultatet "fummel" till "en viss given dålig effekt" - givet tidigare nämnda premisser på hur systemet fungerar. Det är inte lika intressant vad som är dåligt.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Fjös eller kaos (ANT)

En gammal tanke var ett system där man först samlade Kraft (rullade tärning) och sedan formade den till det man ville ha (rullade tärning).
Är det inte på nått liknade sätt som Eons magisystem funkar?

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Vad händer rent praktiskt med besvärjelsen, omgivningen och magikern om man fumlar?
Well, kan man inte tänka sig efekterna lite på hur stor grad man fummlar. Om man fummlar"snällt" så kansek den bara fizzlar & säger puff med tillhörande rökmoln.. För att sedan ha en gildande skala upp till skiter sig å´det jävligaste för både magiker & de närmaste sörjande som råkar stå i närheten av honom när han fummlar.

G

Guest

Guest
Finns det ingen möjlighet att man lägger fel magi, kanske tillochmed en man inte kunde, istället för att hela någon i sista sekunden gör man en spådom på dem och får reda på, sorry han kommer dö.

Big Marco

Läskig
Eon

Är det inte på nått liknade sätt som Eons magisystem funkar?

Jo, svårare än så är det inte.

(men det är jävligt opedagogiskt skrivet så alla tror att Eons magisystem är jättekomplext - vilket det inte är - två slag, klart)

Gordeg

Hero
Magifummel -> Rollpersonen byter kön!

Bad joke.

Det jag egentligen ville säga är att jag tycker att fummel ska innebära en oväntad effekt då krafterna släpps lösa, men om effekten är negativ (vilket den inte måste vara) tycker jag att det framför allt ska drabba besvärjaren själv och inte resten av gruppen. Detta pga att jag gillar att se magianvändare som utövar sin konst med respekt och försiktighet, och ett system i vilket frekvent besvärjelsekastande medför en ökad personlig risk uppmuntras spelaren till att spela sin magiker på det viset och inte kasta en massa onödiga besvärjelser i tid och otid.

Om du tänker på en spelvärld som inte funkar riktigt så - glöm allt jag skrivit!

Gordeg

Spitfire

Swordsman
Magifummel -> Rollpersonen byter kön!
hände min karaktär i Mage....

annars skulle jag vilja säga : Murphys lag

dvs rakt motsatt det du vill att den ska göra..

så lobbar du en eldboll på en fiende för att skada denne tar du skadan istället, vill du "charma" nåon så blir du charmad istället.. osv

w176

Förlorad dotter
Vad för effekt vill man uppnå?

Nå nu är väl frågan generellt ställd men jag tycker att bieffekterna av misslyckade av magi ska dra åt samma håll som man vill att stämningen skall ligga. I det djupa prettoångestspelet vill man inte bli en gul kyckling, i Discworld vill man inte få ångest utan att som kommer nära en nyser, eller något.

Skulle det vara lättsam anime skulle Fanservice inträda vid fummel. Då skulle du vid ett misslyckade till exempel...

…tappa kläderna
…byta kön
…fisa (folk som vet naruto vet)
…tappa ansikte på något annat vis
…effekten skulle bli pinsamt antiklimax och fånig
….du skulle kunna få en finne
…du skulle kunna få ett regnmoln över huvudet under resten av dagen
… någon av de kvinnliga karaktärerna hade slagit dig i huvudet

Om man sedan ser till den realistiska grisodlarvärlden så skulle ovanstående kännas ganska så fel utan där skulle du snarare:

... få huvudvärk
…må dåligt över energier man inte kan forma något vettigt av
…förändra aura på något sätt
…störa väven/degen/strömmarna verkligheten är gjord av
…bli sjuk
…få skum perception

Och hade det varit prettoångestspel så

...hade något hemskt hänt
...hade något kämskt känts
...hade någon horribelt plågats av det
...hade det dragit ner personen djupare i fördärvet
...något väldigt dramatiskt och hemskt hänt
....någon hade fått en permanent skada på kroppen, blivit blind eller börjat hosta blod dramatiskt

Så det beror väl på vad du vill uppnå, men systemet, men väldens metafysik och med stämningen.

cogitare

Swashbuckler
Om det är generellt och skall funka med vilka sorters magiska effekter som helst hade jag lagt en text i stil med följande rörande fummel vid magi:

"När en magiker fumlar på slaget för att aktivera sin besvärjelse händer något helt oväntat. Vad det är beror på typen av besvärjelse och är helt upp till SL att avgöra men det bör vara oväntat och farligt men för den skull inte alltid potentiellt dödligt."

Är det så allmänt hållet att det skall gälla för "vilka sorters magiska effekter som helst" skulle jag säga att det inte går att göra några bra regler kring detta om man inte går in på matemetiska effekter(½ effekt e.dyl.) eller omvänd effekt(besvärjelsen slår tillbaka på kastaren själv) eller kanske felriktning(besvärjelsen "träffar" inte där den skall).

C.

Krille

Super Moderator
"När en magiker fumlar på slaget för att aktivera sin besvärjelse händer något helt oväntat. Vad det är beror på typen av besvärjelse och är helt upp till SL att avgöra men det bör vara oväntat och farligt men för den skull inte alltid potentiellt dödligt."

Så långt har jag kommit själv. Jag konstaterade dock att det var läbbans tråkigt med spelledarens godtycke vid fummel, och kom fram till att vad jag sökte var ett gelemässigt sätt att omvandla fummel till något elakt med magi, motsvarande stridssystemens fummeltabeller ("du snubblar på en inbillad osynlig sköldpadda och skjuter dig i foten").

"Är det så allmänt hållet att det skall gälla för "vilka sorters magiska effekter som helst" skulle jag säga att det inte går att göra några bra regler kring detta om man inte går in på matemetiska effekter(½ effekt e.dyl.) eller omvänd effekt(besvärjelsen slår tillbaka på kastaren själv) eller kanske felriktning(besvärjelsen "träffar" inte där den skall)."

Och det är något sånt här som jag skulle vara ute efter. Har du några fler förslag åt det här hållet?

Snow

Swashbuckler
Vad betyder fummel i magin egentligen, alltså inte den synliga effekten utan den bakomliggande orsaken...

Är det magikern som tappar kontrollen över ivägsläppandet av besvärjelsen?
Besvärjelsen förvrängs, inverteras, förstoras, förminskas etc. Detta blir lurigt att ha regler för.
Konstiga närbesläktade bieffekter kan uppträda. Detta är roligare men ännu svårare att ha regler för.

Är det högre makter som släpper till magin efter magikerns önskan?
Den högre makten är förgrymmad och magikern hamnar i onåd. Beroende på den högre makten kanske han blir tillfälligt förbannad eller måste utföra en liten reningsceremoni igen innan han får försöka.

Finns det ondsinta varelser som letar efter magikällor och lurar på dem?
Isåfall kanske en demon får lite bättre fotfäste i besvärjarens hjärna efter fummlet. Det kan också röra sig om ett tillfälligt övertagande. Magin styrs om på ett sätt som är bra för demonen, oftast dåligt för magikern.

Är det magikern som tappar kontrollen över den magiska energin innan formeln har formats?
Magikern drabbas av sådana saker som huvudvärk, blindhet, kroppsförvridning etc etc. Det har inget med formeln som skulle ha kastats. Detta är enkelt. Gör en snedtändningstabell. Gör eventuellt en tabell för varje tradition. Om man tänkte kasta eldmagi så slår man på eldsnedtändningstabellen. En sådan här tabell kan komplettera det första alternativet.

Har magikern varit oförsiktig och stört balansen i världen?
Spontana effekter uppkommer. En snedtändningstabell för varje skola men resultaten riktas inte mot magikern utan uppkommer bara i närheten. Antagligen inte alls samma tabell.

Sammanfattning
Besvärjelsen förändras
Närbesläktade effekter uppstår spontant
Effekter beroende på vilken skola man använder uppstår spontant och drabbar magikern
Effekter beroende på vilken skola man använder uppstår spontant och drabbar magikern med omnejd
Interdimensionell uppmärksamhet och inblandning
Gudomlig uppmärksamhet och inblandning

Tabeller
I de flesta fjantasysystem sägs inget om varför fummel uppstår utan effekterna är en blandning av de ovan. Generellt skulle jag vilja göra det farligare för magikern än för alla andra. Om de andra får 2 poäng skada så får magikern 6. Det är magikern som leker med elden så det bör vara han som tar risken. Besvärjelsens mäktighetsgrad bör spela in. Kan man satsa mana på något sätt för att förstärka sin magi (eller typ effektgrader) så slår man en högre tärning på fummeltabellen. Det är bra om konstiga grejor händer som kräver handling av övriga spelare. På låga nivåer bör det inte vara permanenta farliga effekter.

På höga fummel får man i mitt system ökning av korrups. Korrups läggs alltid till alla slag på fummeltabellen. Gamla mäktiga magiker aktar sig för att fummla då allt fummel i princip är livsfarligt.

Fummeltabell är inte det mest nyskapande sättet att lösa problemet men det är roligt. Spelarna tycker det är spännande. Spelledaren gnuggar sina händer. Vansinniga saker händer. Jag tror att mina spelare precis har börjat lära sig att inte leka med magi i onödan.

När ska man då slå på fummeltabellen, direkt när man fumlar? det är ju det traditionella. Eller samlar man på sig paradox som utlöses när man minst anar det vid en viss kritisk nivå. Eller så utlöses den efter en slumpmässig tid. Eller så utlöses den nästa gång spelaren slår ett visst slag (säg motståndskraft mot magi eller när han tänker hårt).

Sammanfattning
Mitt svar är alltså tabeller som är mer eller mindre komplexa, jag har nöjt mig med tabell med 20 resultat. De blir värra om magikern tar i mer eller kastar svåra effekter. Snedtändningen drabbar oftast magikern hårdast. Resultatet kan också innehålla en not om att effekten inte utlöses direkt utan senare vid ett visst villkor.

cogitare

Swashbuckler
Och det är något sånt här som jag skulle vara ute efter. Har du några fler förslag åt det här hållet?
Minskad/ökad räckvidd, varaktighet, area of effect(negativt för spelaren såklart), oväntad effekt(Fireball blir Rainfall, Charm person blir Irritate person).

Hmmm, kommer inte på mera just nu :gremwink:

C.

PVC

Veteran
Jag håller definitivt med de andra om att fummel ska vara någonting oväntat och jobbigt. När jag läste ett av svaren hajade jag dock till. det stod något i stil med att fummel inte behöver vara dödligt. Det fick mig att inse något som egentligen borde vara självklart.

Naturligtvis måste det finnas olika grader av fummel; vissa som bara gör saken lite fel och andra som har emormt stora effekter på saker och ting. De flesta färdighetsbaserade magisystemen har ju tärningsslag i olika varianter och därmed ett visst värde eller antal som man måste nå upp till. Borde inte fummel bestämmas efter avstånd ifrån det värdet?

Exempel: Ett system har färdighetsvärden som man måste slå under för att lyckas med. Magikern har värde 12 i Eldklot.
Ett värde av 13 borde då ge harmlösa resultat som: klotet blir bara en liten flamma som dalar till marken och antänder några löv. I motsats till det maximala katastrofvärdet (ex. 18 eller 20) som borde få följder där någon dör eller en hel stad brinner ner eller ännu värre.

Är detta en felaktig uppfattning? Är fummel enheltligt eller enligt Einstein likt resten av världen; relativt? :gremgrin: