Nekromanti Fummel + magi = ?

Saxifrage

Hero
Re: Fjös eller kaos

Jag funderade också i de banorna någon gång. Man skulle t.o.m kunna tänka sig att man har två skilda färdigheter, typ "frammana magi" respektive "tämja magi". Seriösa magikerskolor skulle då naturligtvis lära upp magikern så att han först och främst kunde kontrollera magin, och senare lärde sig att frammana stora krafter. Mer rock'nroll-betonade (t.ex självlärda) magiker skulle förstås inrikta sig på det roliga först, dvs att släppa lös magin, och bekymra sig mindre för att kontrollera den. Kunde bli ett kul system.

Fummel i respektive färdighet leder då till det du beskrev, antingen "puff" eller Stora Problem (TM).

Greve Horn

Veteran
Jag har klurat på följande sätt.

Fummel finns inte. Istället finns en risk vid frammanandet av magin. Systemet bygger på poängpölar som börjar vid noll och har en "smärttröskel". Magikern laddar sig med energi genom att tappa från en annan dimension av verkligheten (kan med lätthet ersättas med annat sammelsurium). Spelaren väljer valfritt antal T3 och slår, detta är antalet poäng som läggs till pölen. De tärningar som visar 3 läggs undan till nästa runda (eller motsvarande). När det blir magikerns tur igen dubblas och slås de sparade tärningarna. Resultatet läggs till pölen oavsett om magikern avser att inhämta mer kraft. Slås fler treor sparas de återigen till nästa runda.

Mer kaft är alltid bra kan man resonera. Det går bra att köra på den linjen tills magipoängen överskrider smärtgränsen. Varje poäng över smärtgränsen drar bort en poäng från en annan [grundegenskap]spöl. Når en sådan pöl noll svimmar/dör karaktären. En explosionsartad ökning av magipoängen tvingar således magikern att bli explosiv i sitt användande. Han MÅSTE framkalla dubbelt så stora eldbollar om han vill överleva. Det är helt upp till spelaren att bestämma hur han vill öka sitt förbrukande men oavsett kan man räkna med att effekten blir smått panikartad.

Sedan finns det en andra form av magi som bygger på runor. Den är dock idiotsäker så den ska inte tas upp här.

Grog

Swordsman
Kontroll

I mitt system finns inga fummel. Däremot är det mycket farligt att nästan lyckas. Om du misslyckas händer helt enkelt ingenting. Det krävs en viss talang för att strula till det med magi. Om jag försöker frammana en demon kommer ingenting att hända eftersom jag suger på magi. Om en magiker försöker med samma sak finns en risk att han lyckas med att frammana demonen, men inte kan behålla kontrollen över den.

Alltså, magi går till såhär.
1. Bestäm vad, och hur, du vill göra något.
2. Slå ett slag; lyckas det åstadkommer du magin.
3. Slå ett till slag med samma tärningar; lyckas du kan du behålla kontrollen över magin.

Effekten blir att man inte vågar lägga mäktiga, oplanerade besvärjelser, om man inte är desperat nog att chansa. Precis som jag vill ha det! Voila

(Jag borde kanske citera Yoda här?)

Edit:
PS1. Jag borde tillägga att i min värld är allt uppbyggt av magiska element, och ju starkare elementansamling i magikern desto starkare magisk potential. However, elementen har egna viljor så om man så att säga tar sig vatten över huvudet blir det elementet som kontrollerar magikern, och inte tvärt om.

PS2. När jag läste ett av inläggen verkar det som om Eon använder något liknande. Jag har ingen aning om så är fallet; har aldrig läst Eon.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Krille trollar med Trudvang?

Jag tycker att det beror lite på exakt hur mäktig magi är enligt reglerna. Är det som Ars Magica eller Mage, dvs att det i stort sett går ut på att spela magiker eller är magikern bara ytterligare ett möjligt yrke?

Magi är coolt och magi är farligt, därför hade jag gärna sett olika grader av fummel där det givetvis är farligare att misslyckas kapitalt när man slänger i väg Oberdorffs mordiska eldhav än Kapten Klykas blygsamma låga. Fumlar man med en relativt simpel besvärjelse händer kanske inte så mycket mer än att man får sina ögonbryn bortbrända, näsan frostbiten, de senaste tio minuternas minnen borttappade osv. Men om man fumlar när man handskas med riktigt mäktiga krafter då bör det också hända riktigt spektakulära saker. Kanske blir andebesvärjaren besatt av en mäktig ande, elementarmagikern förvandlas till en levande låga, telepaten läser alla inom en två mils radies tankar. Allt detta gör ju inte precis fummel önskvärt men det kan ändå medföra bieffekter som sätter sin prägel på karaktären.

MrG

Swashbuckler
Min favoritinsperation då det gäller det här är nog Castel Falkenstein där fummel resultetar i att besvärjelsen går över styr och en assepkt på den blir överdriven (eller underdriven). Tror att det är rakt från reglerna till och med och ingen husregel. Om det sedan drabbar magiker eller omgivningen beror på formeln...