Att eons system för fummel och perfekta handlingar fungerar mycket bra i spannet Ob2T6-Ob5T6 är ett faktum.
Ett annat faktum är att så fort svårigheten ökar så spårar först och främst fummelriskerna ur. Detta har det gnällts och gnytts över fram och tillbaka flera gånger. Men hur har ni funderat där ute för att komma tillrätta med problemet? Har ni några husregler?
För att friska upp era minnen citerar jag lite ur Spelledarens guide och ger samtidigt mina tankar om situationerna.
Vad kan Mundanas bäste svärdskäme ha för FN i Svärd (eller stridskonst givetvis, duh )? 40? 45? För denne kämpe skulle ett slag på Ob7T6 egentligen inte innebära några problem. Han fixar det lätt förutom att han givetvis slår två sexor vilket iofs inte innebär fummel men likväl en miss eftersom han antagligen ändå slår under 45.
Hur hanterar ni höga FN och höga svårighetsgrader kontra fummelrisk?
Gnäll på nu!!
Ett annat faktum är att så fort svårigheten ökar så spårar först och främst fummelriskerna ur. Detta har det gnällts och gnytts över fram och tillbaka flera gånger. Men hur har ni funderat där ute för att komma tillrätta med problemet? Har ni några husregler?
För att friska upp era minnen citerar jag lite ur Spelledarens guide och ger samtidigt mina tankar om situationerna.
Okej, inte särskilt svårt att hänga med i. Men vad händer när svårigheten blir Ob1T6? Måste man då slå en etta för att det ska bli perfekt? Eller ska man hårdra reglerna och säga att man får ju ha högst en tärning med annat resultat. Borde betyda att alla slag blir perfekta? Eller?En handling är perfekt genomförd om alla tärningar med undantag för högst en tärning utfaller med ettor innan eventuella ob-omslag.
Hmm..återigen har vi situationen med Ob1T6. Om det är en 6:a? är det fumlat då? Eller är det omöjligt att fumla på den svårighetsgraden?En handling är fumlad om två eller flera tärningar utfaller med resultatet 6 innan eventuella ob-omslag
Vad kan Mundanas bäste svärdskäme ha för FN i Svärd (eller stridskonst givetvis, duh )? 40? 45? För denne kämpe skulle ett slag på Ob7T6 egentligen inte innebära några problem. Han fixar det lätt förutom att han givetvis slår två sexor vilket iofs inte innebär fummel men likväl en miss eftersom han antagligen ändå slår under 45.
Hur hanterar ni höga FN och höga svårighetsgrader kontra fummelrisk?
Gnäll på nu!!