I White Wolves regelverk (det nya altså, World of Darkness) så tycker jag dom har löst det ganska bra, iallfall fummelbiten.
För er som inte är bekanta med systemet så slår man X antal T10 beroende på attribut, skicklighet och situation. Men en hel del situationer kan vara så svåra att man hamnar på noll eller ett negativt antal T10 som man ska slå. Då slår man ISTÄLLET en "Chancedice". Dvs man tar en chansning... man har egentligen ingen koll på vad man sysslar med, antingen eftersom situationen är så svår eller helt enkelt för att man har total noll koll på ämnet. Om denna T10 utfaller på en 10:a så har man lyckats mot alla odds (faktum är att man slår om 10, och kan teoretisk få fler "successess"). MEN om den utfaller på en 1:a så har man "fummlat"...
Detta är egentligen den enda situationen man kan fummla, om man slår en "Chancedice". I "normala" fall med en eller fler tärningar i din dicepool kan man inte fummla eller klanta sig, däremot kan man alltid få "perfekt". Men detta "perfekt" är egentligen bara ett väldigt bra resultat, dvs 5+ successes.
Man kan altså bara klanta sig om man tar en korkad chansning. Detta balanserar upp antalet "fåniga" misslyckanden som uppstår i en del andra fummelspel.