Nekromanti Fummel & Perfekt

Krille

Super Moderator
"Är dessa ett måste inom regelsystem och varför?"

Nej, de är inte ett måste, men de finns till för att få en resultatskala som är något vidare än "lyckat" och "misslyckat". Huruvida man gillar det eller inte är en annan sak.

Pale Imp

Swordsman
Det finns väl inga som helst måsten i regelsystem, så vitt jag vet, men fummlar och perfekta slag har sin funktion att upfylla i de flesta spel - nämligen; Ibland lyckas man inte alls med vad man företar sig och allting bara blir fel, och ibland så lyckas man [cencur] bra.

Sen ändrar bra regler för fummel/perfekta på förutsättningarna ganska mycket. Även den störste svarte riddaren kan få pisk av en liten bondeson med högaffel. Det ger iaf en teoretisk möjlighet, och den är enligt mej viktig.

Många rollspel använder dessutom perfekta slag som ett sätt att förbättra sig inom färdigheten (något som jag ogillar, fråga inte varför), och inom dessa rollspel är det därför (självklart) väldigt nödvändigt med sådanna regler.

Impen - Som fummlar död på sina RPs för ofta.

magoo

Hero
Fummel är roligare än perfekt

Ett perfekt slag framkallar möjligtvis en femma på den tiogradiga intresseskalan hos mina spelare medan ett fummelslag är en klockren tia.

Det enda perfekta slag jag minns var när min anka sparkade ihjäl en dödsriddare :), fummel kan jag räkna upp hur många som helst. Av någon anledning är perfekta träffar dock mycket vanligare än fummel hos oss, undrar varför????

Fummeltabeller är rolig läsning, speciellt i Sagan om Ringen där fummeltabellen är riktigt elak...

PAX

Jordisk Äventyrare
Men de flesta spel har bara nivåerna Perfekt, Lyckat, Misslyckat och Fummel.

Sen finns de spel som graderar handlingarna bättre där man kanske inte nöjer sig med bara Lyckat. Det måste vara en viss nivå på den Lyckade handlingen för att få fram ett tillräckligt bra resultat.

Det där med perfekta slag som ger extra erfarenhetspoäng tycker jag själv fungerar bra i vårt egna T10-system då vi kör med en rätt så sparsam färdighetsökning. Mestadels för att inte karaktärerna skall bli superhjältar i allt för snabb takt.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Fummel är roligare än perfekt

Håller med till fullo.

Vid Perfekta slag blir sällan rollpersonen speciellt krediterad för sin handling.
SL- "OK du lyckades jättebra. Gäsp!"

Men när man gör ett Fummel då skall det minsann plockas fram tabeller och allsköns jävligheter skall kunna inträffa den stackars rollpersonen.
SL gnuggar händerna och småler -" Nu ska vi se vad vi har för vidriga tabeller att slå på... Vi börjar med tabell 7A och går därefter till tabell 666EVIL."

Tarill

Warrior
Måste ställa mig till dem som tycker att fummel är roligt. Även perfekta slag kan vara "roliga" om spelledaren lägger lite tankeverksamhet bakom en beskrivning.

Ett enkelt exempel: När rövaren hoppar av hästen mot dig tar du ett sidsteg och trycker upp armbågen i hans hals, och därmed krossar du hans strupe.

PAX

Jordisk Äventyrare
För min egen del kommer de roliga handlingarna från spelarens ideér om vad som skall göras. Ju tokigare, desto roligare och framför allt, lyckas man med en manöver som är svår så ger det ju lite extra till berättelsen och minnet av ett äventyr. Jag vill inte att SL skall sitta och berätta vad min rollperson gör. Det klarar jag av själv.

Tarill

Warrior
Beskrivningen byggde på vad spelaren sa att han gjorde och modifierades av sl för att visa att han lyckades bra.

Egentligen sa spelaren: Jag tar ett steg för att undvika och försöker slå till honom så han hamnar en bit ifrån mig.

PAX

Jordisk Äventyrare
Utökning...

Något jag själv inte gillar riktigt är att spelaren oftast vet om att han eller hon har slagit Fummel eller Perfekt. Det blir liksom ingen otrevlig/trevlig överraskning för spelaren vid handlingar som inte är direktverkande.

Staffan

Myrmidon
Tja, TORG har nivåerna Failure, Marginal, Average, Good, Superior och Spectacular (om jag minns rätt). I Storyteller och Shadowrun har man en öppen numerisk skala på hur bra man lyckas, i och med mängden successes. Earthdawn har också en flergradig skala (Poor, Failure, Average, Good, Excellent och eventuellt en till som jag inte kan komma på just nu). Till och med vissa versioner av Drakar och Demoner har fler grader än de fyra (Expert hade även Särskilt slag mellan Lyckat och Perfekt). Rolemaster har massvis med olika grader av lyckat/misslyckat.

Problemet som jag ser det med att perfekta slag ger extra erfarenhet är att man då lär sig snabbare ju bättre man blir. Detta kan iofs motverkas genom att kräva mer erfarenhet för att förbättra en färdighet som redan är hög.

PAX

Jordisk Äventyrare
Men färdigheter har oftast en högre kostnad av erfarenhetspoäng ju bättre man blir. På så sätt har man även balanserat ut problemet med för snabb färdighetsökning.

Tarill

Warrior
Tyvärr finns det folk som slår oddsen lite väl ofta och sitter på högvis med "erf". *har en spelare i vår grupp i åtanke* 200 erf på sitt huvudvapen skrammlade killen ihop på ett äventyr.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ja det kanske beror på hur mycket erf ni tillåter per äventyr eller spelmöte.

Vi själva brukar tillåta en erf per äventyr i en färdighet plus eventuella perfekta slag.

Men jag vet ju inte hur ert system fungerar.

Tarill

Warrior
Tja, vi körde bara på perfekta slag just det äventyret, så han hade en hel del (50 ungefär)

Johan K

Gammal & dryg
Måste &måste...

För min del så tycker jag att de ska finnas faktiskt. Eftersom det kan vara såpass avgörande i olika sammanhang t. ex en strid.
Men det är väll åxå upp till dig & spelgruppen hur ni vill ha det.

Legolas

Veteran
Jag tycker att båda behövs eftersom de ger extra krydda till spelet. Vad kan vara mer fantastiskt än ett perfektslag i slut striden? Vad kan vara mer dråpligt än när krigaren höjer sitt svärd så fort att han rammlar baklänges?

Ett exempel på ett fatastiskt roligt fummel är när min roll skulle hoppa ner från en mur för att överska en grupp fiender, men misslyckades totalt och istället lägger näsan i snön.

Legolas

Som brukar dansa perfekt dansen.

Skuggvarg

Hero
Som många andra redan påpekat:

Det ger upphov till vidare resultat än bara "lyckat" och "misslyckat". Den sköna känslan när man slår ett "perfekt slag" slår ingenting! Likaså den skräck man känner när man fumlar.
Effekterna kan bli väldigt intressanta, och därför gillar jag att man kan få perfekt, respektive fumla.
Utöver det tycker jag det skulle kännas tråkigt om "den store vapengurun" aldrig kunde misslyckas eller till och med klanta till det, likaväl som om bondtölpen aldrig skulle kunna få till en riktigt bra träff med sin hötjuga.

/Skuggvarg

Vindhand

Myrmidon
Deras existens löser många problem. Fummel och perfekt utökar spektrat av möjliga utfall och tar hänsyn till alla de där detaljerna man inte orkar bry sig om. Det ger dessutom karaktärer möjligheter att göra riktigt oväntade saker vilket tvingar spelledaren att vara litet flexiblare.

Det sagt så är fummel/perfekt-regler ett av de vanligaste områdena för riktigt horribla regelbuggar. De första två versionerna av WoD-spelen ökande ens fummelchanser om man var skicklig och försökte göra svåra saker. Eon/NT har absurt höga fummelchanser som gör skickliga karaktärer som försöker sig på svåra saker till riktiga pajasar o.s.v...