Nekromanti Fummel & Perfekt

Legioth

Swordsman
Spänningen!

Jag tror inte att någon nämnt detta med spänning, speciellt om systemet funerar som i DoD, där man skall slå ett slag till om man slår 1 eller 20.

En annan sak med fummel och perfekt är att man kanske inte ids göra saker i onödan, för att fummel skulle vara ganska otrevligt, men samtidigt ger möjligheten till ett perferkt slag ett visst kopp även i de mest hopplösa situationer.

Så inte är de nödvändiga, men jag tror att de tillför något till de flesta spelsystem.

Troberg

Sinister eater
Allmän kommentar om fummel

Eftersom jag är så snäll när jag spelleder brukar jag i första hand låta fummel var humoristiska och undviker att göra dem allt för farliga (eller åtminstone dödliga).

Exempelvis hatar jag fummel av typen "missar och träffar i stället allierad". Bara tråkigt och drabbar en helt oskyldig. Realistiskt, javisst, men inte spelmässigt.

Roligare är då fummel i stil med "ska imponera med svärdet, fumlar och kapar bältet, byxorna hamnar runt fötterna och personen stupar på näsan", vilket dessutom kan leda till underhållande rollspelsmässiga situationer som tillfångatagande, lösen och så vidare. De tenderar dessutom att bli mer minnesvärda. Överdriv dock inte som jag gjorde i exemplet (kanske ibland om det är ett totalt tvärfummel).

På samma sätt kan perfekt ibland få bli att man lyckas fruktansvärt snyggt med något i stället för fruktansvärt bra. Detta kan exempelvis skrämma en motståndaren eller imponera på en beundrare. När jag tänker på saken tror jag att jag ska låta spelaren välja snyggt eller bra på perfekt...