Nekromanti Fummel vid alstring av magi

Tesfforp

Warrior
Vad händer vid fummel av alstring av magi?

Är det såpass enkelt att filamenten kommer fram och dissiperar okontrollerat. Om det är så tycker jag att det är lite halvskumt att man ens får fram filamenten vid fummel.

Tesfforp, undrar.

Torgulf

Veteran
Nu kan jag inte det där utantill, men eftersom att man vid ett misslyckande inte får fram några filament alls så borde ett fummel vara värre - allt dissiperar okontrollerat. Som sagt så kan jag dock inte regeln utantill, men om en spelare råkade ut för det i stridens hetta så hade det under min spelledning dissiperat okontrollerat...

rax

Swordsman
Om man fumlar så kommer samtliga alstrade filament att dissipera okontrollerat. Exakt vad som händer vid okontrollerad dissipation finns angivet i beskrivningarna. (Eon II, s. 198 under Alstring av filament)

Tycker det verkar ganska uppenbart. Ja, du får fram filamenten, men kan inte kontrollera dem, varför de dissiperar okontrollerat.

Vad som händer (eller kan hända) sedan finns angivet på ss. 230-237 i Eon II, samt s. 241 under stycket Dissipation, även detta i Eon II.

Eller undrar du egentligen om något helt annat? :gremconfused:

/Rax

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tanken med fummel är att själva slutresultatet ska vara någonting sämre än ett vanligt misslyckande. Om man alstrar filament och misslyckas så alstrar man inga filament alls. Vad är då sämre för din RP vid alstring än att inte lyckas alstra några filament alls?

/Naug, som inte anser att fummel automagiskt måste innebära okontrollerad dissipation utan kan även innefatta andra pinsamma händelser.

Mouja

Hero
Re: Fummel vid alstring av magi [ANT]

"/Naug, som inte anser att fummel automagiskt måste innebära okontrollerad dissipation utan kan även innefatta andra pinsamma händelser."

Som en av mina spelare sade:
"Vad händer om man alstrar och släpper sig?"

Tesfforp

Warrior
Har läst det och har inga problem med att förstå det.

Men det står "samtliga alstrade filament" och då är frågan om man har fått fram några filament.
Och eftersom fummel ska vara sämre än misslyckat borde man inte få fram några filament.

Sådså!

rax

Swordsman
Men det står "samtliga alstrade filament" och då är frågan om man har fått fram några filament.
Och eftersom fummel ska vara sämre än misslyckat borde man inte få fram några filament.

Men om du inte får fram några filament när du fumlar så kan dessa rimligtvis inte dissipera okontrollerat, så jag har svårt att tolka reglerna på annat sätt.

Vad gäller att fummel ska vara värre än misslyckat så är det väl ändå värre att få fram filament som dissiperar okontrollerat än att inte få fram några alls? Får du inte fram några filament får du börja om från början, men annars har det inga direkta negativa konsekvenser. Om filament dissiperar okontrollerat riskerar du å andra sidan att förlora Qadosh, samt att du kanske fattar eld, t ex (om det är pyrotropiska filament, dvs). Hur är detta inte värre än att bara misslyckas?

/Rax, nyfiken på vad Tesfforp anser borde vara konsekvenserna av ett fummel? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Från da konstruktörers

Tanken med alstring var att vid lyckat resultat så fick man fram de önskade filamenten, vid misslyckat så fick man inte fram dem, och vid fummel så fick man fram dem men att de dissiperade okontrollerat.

Tankefelet är att man glömmer att fummel inte är samma som misslyckande fast värre. Fummel är katastrofala konsekvenser av ens handling, vilket kan vara misslyckande fast värre men inte nödvändigtvis.

Tesfforp

Warrior
Re: Efter att ha hört lite från da konstruktörers

...så ändrar jag mening för att jag är lite officielltberoende.

Tesfforp, officiellt är bra för det är så officiellt!