Ichabod_UBBT
Warrior
Jag har experimenterat fram och tillbaka med fummelreglerna. Jag har prövat att köra med tre sexor, jag har prövat med två sexor men att det bara gäller de tre första tärningarna... jag har prövat allt möjligt. Men det blir antingen för ofta, eller för sällan...
Visserligen så slår min spelgrupp inte alls inom statistikens ramar. (En spelare slog åtta perfekta slag på en spelträff, och sju fummel)
Men iallfall, min spelare kom på en ganska bra ide (credits: lennie), att fummel skulle funka så att om man misslyckas med mer än tex dubbla färdighetsvärdet så fummlar man.
Exempel:
Riddar Halvfjärs har 15 i Rida, och 5 i Simma. Han bestämmer sig för att rida ett varv kring baroneriets vackra sjö. Spelledaren är elak och kräver ett slag mot Rida. Halvfjärs slår 31!, då trettio är mer än dubbla 15 så fummlar han och trillar av hästen. Han landar i plurret och försöker simma i land. Han slår ett simmaslag, resultat 20. Då tjugo är lika med FYRA gånger hans färdighetsvärde bestämmer sig spelledaren för att spelaren dör av blotta förvåningen.
Iden är altså att effekten på slaget ska vara det som styr upp ett fummel. Jag är inte säker på att det är nödvändigt så att det ska vara DUBBLA färdighetsvärdet, kanske färdighetsvärdet plus något värde? (säg 10?). Ett problem kan annars vara att låga färdighetsvärden, som man har 5-8 i, fummlar skitlätt...
Annars, ju bättre du är, desstu mindre risk för fummel. Fler tärningar innebär större risk för fummel osv... verkar funka rätt bra, vad tycker ni?
/Ichabod som för övrigt är förbannad IRL men inte på Eon.
Visserligen så slår min spelgrupp inte alls inom statistikens ramar. (En spelare slog åtta perfekta slag på en spelträff, och sju fummel)
Men iallfall, min spelare kom på en ganska bra ide (credits: lennie), att fummel skulle funka så att om man misslyckas med mer än tex dubbla färdighetsvärdet så fummlar man.
Exempel:
Riddar Halvfjärs har 15 i Rida, och 5 i Simma. Han bestämmer sig för att rida ett varv kring baroneriets vackra sjö. Spelledaren är elak och kräver ett slag mot Rida. Halvfjärs slår 31!, då trettio är mer än dubbla 15 så fummlar han och trillar av hästen. Han landar i plurret och försöker simma i land. Han slår ett simmaslag, resultat 20. Då tjugo är lika med FYRA gånger hans färdighetsvärde bestämmer sig spelledaren för att spelaren dör av blotta förvåningen.
Iden är altså att effekten på slaget ska vara det som styr upp ett fummel. Jag är inte säker på att det är nödvändigt så att det ska vara DUBBLA färdighetsvärdet, kanske färdighetsvärdet plus något värde? (säg 10?). Ett problem kan annars vara att låga färdighetsvärden, som man har 5-8 i, fummlar skitlätt...
Annars, ju bättre du är, desstu mindre risk för fummel. Fler tärningar innebär större risk för fummel osv... verkar funka rätt bra, vad tycker ni?
/Ichabod som för övrigt är förbannad IRL men inte på Eon.