Nekromanti Fummeltabell !

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hej alla glada ! Det är bara jag igen =) Vet ju att här kryllar det av kreativitet så jag testar att slänga in en fråga som jag hoppas att någon kanske kan svara på.

Jag har suttit o klurat över o göra en ny fummel tabell till Drakar och Demoner Expert (Gamla). Tycker att den som finns i den blåa boken är alldeles för tunn. Finns kanske redan någon som har skapat sig en egen o kanske vill dela med sig. Eller är det någon som vet andra Fantasy Rollspel som har bra o användbara fummeltabeller man kan låna lite inspiration utav.

Fummel e ju en av höjdpunkterna inom rollspel =). För vem har inte suttit o varit livrädd när riddaren i den egna gruppen med sitt tvåhandssvärd fummlar o det ska slås på fummeltabellen. Alla sitter o ber för sina liv att han inte ska träffa just dom =)

Ha det !

/Lavskägge

Rickard

Urverk speldesign
Det finns fyra fummeltabeller med 20 resultat (19, om man bortser från den förbannade #20 "Slå två ggr") i 91:ans version där en är för sköldar, en är för närstridsvapen, en för slagsmål och en för avståndsvapen.. Om du någonsin hört några tala om DoD och sedan nämna "ramla över osynlig sköldpadda" så är det det taget från de fummeltabellerna..

Jag använde de fummeltabellerna i några år innan jag tröttnade på dem och tog fram en egen tabell istället som jag lätt kunde memorera, så att jag slapp ta med mig de fyra fummeltabellerna (som ändå inte användes ofta).. Jag håller med om att EDD:s tabeller är torftiga men fler alternativ är faktiskt inte att föredra.. Istället kan man ha luddiga alternativ som kan betyda mycket.. Det finns en egen tråd om min fummeltabell men jag kan dra den här..

Den funkar som så att när man slår 20 så slår man om.. Om resultatet är över FV så tittar man på vad tärningen visar.. Ju högre den visar desto lindrigare blir effekten av fumlet.. Tabellen är baserad på BC-tabellen (den enda tabellen man behöver utgå från i mina regler under spel)..

<TABLE><TR><td>FV</td><td>Fummeleffekt</td></tr><TR><td>2-8</td><td>Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.</td></tr><TR><td>9-12</td><td>Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.</td></tr><TR><td>13-16</td><td>Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.</td></tr><TR><td VALIGN=top>17-20+</td><td>Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</td></tr></table>
Tabellen skrev jag ihop lite snabbt.. Givetvis kan man inkludera fler alternativ i de fyra stegen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som hade gjort en ny snedtändningtabell (12 kb) innan han kom på den nya fummeltabellen