NYHET FunCom köper varumärkena Mutant Year Zero, Kult och Mutant Chronicles, bland andra

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Detta innebär alltså i förlängningen att de ägs av det kinesiska mediakonglomeratet Tencent.
"Härligt".

Alltså, jag gillar ju Funcom av ett gäng skäl, bland annat för att de tammefan aldrig stänger ner servrarna ens för de dödaste MMO:erna så att man faktiskt kan fortsätta spela hur mycket man vill (se: The Secret World, Anarchy Online). Plus att The Longest Journey ju är en mysig spelserie, och så.

Men just den här Tencentgrejen ger ju ganska fadd smak i munnen.

(Sen blir jag alltid lite illamående när texter om olika franchises fokuserar på business-aspekten snarare än den kreativa; när Malmberg pratar om att "utveckla IPn" och att "exploatera karaktärer" så tycker jag mest det låter avskyvärt. Men jag inser ju att det är så hela nöjesbranschen funkar och att det där är så som korven blir gjord. Man ska inte ha några som helst illusioner om några konstnärliga eller kreativa värden egentligen. Sånt är ju bara intressant om det kan omvandlas till kronor och ören, kanske i en aktieportfölj…)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
(Sen blir jag alltid lite illamående när texter om olika franchises fokuserar på business-aspekten snarare än den kreativa; när Malmberg pratar om att "utveckla IPn" och att "exploatera karaktärer" så tycker jag mest det låter avskyvärt. Men jag inser ju att det är så hela nöjesbranschen funkar och att det där är så som korven blir gjord. Man ska inte ha några som helst illusioner om några konstnärliga eller kreativa värden egentligen. Sånt är ju bara intressant om det kan omvandlas till kronor och ören, kanske i en aktieportfölj…)
Håller med. Vi borde göra någon fräck Conan-grej bara för att det skulle driva herr Malmberg till vansinne. :p
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Eller djurmutanter som är lite för lika Nalle Puh.
Jag undrar om man borde göra en M:YZ-grej med en Nalle Puh-liknande diktator och släppa via Ligans Workshop-grej på Drivethru? Jag ids nog inte, men det vore en lite rolig idé. Framför allt om det gjordes av någon som faktiskt har koll på kinesisk politik och inte bara (som jag) har random snippets av "kunskap" från kritiska youtubvideos.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,049
Location
Carapalea
Jag undrar om man borde göra en M:YZ-grej med en Nalle Puh-liknande diktator och släppa via Ligans Workshop-grej på Drivethru? Jag ids nog inte, men det vore en lite rolig idé. Framför allt om det gjordes av någon som faktiskt har koll på kinesisk politik och inte bara (som jag) har random snippets av "kunskap" från kritiska youtubvideos.
"Kampen mot Na Xi Puh"
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Jag undrar om man borde göra en M:YZ-grej med en Nalle Puh-liknande diktator och släppa via Ligans Workshop-grej på Drivethru? Jag ids nog inte, men det vore en lite rolig idé. Framför allt om det gjordes av någon som faktiskt har koll på kinesisk politik och inte bara (som jag) har random snippets av "kunskap" från kritiska youtubvideos.
Jag satt och funderade om man inte skulle skriva ett Kult scenario som utspelade sig i moderna Kina
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Jag satt och funderade om man inte skulle skriva ett Kult scenario som utspelade sig i moderna Kina
On någon drar igång en generell "Skapa rollspelsverk som kritiserar Kina och som använder Cabinet/Funcom-IPn"-utmaning så lovar jag att bidra med någon form av verk. Till Mutant, Kult eller något annat.

Hur ser det ut för Kult, för övrigt? Finns något liknande ligans Workshop, eller sker allt skapande till spelet liksom på nåder? Finns det nån licens som tillåter tredjepartsmaterial?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
(Sen blir jag alltid lite illamående när texter om olika franchises fokuserar på business-aspekten snarare än den kreativa; när Malmberg pratar om att "utveckla IPn" och att "exploatera karaktärer" så tycker jag mest det låter avskyvärt. Men jag inser ju att det är så hela nöjesbranschen funkar och att det där är så som korven blir gjord. Man ska inte ha några som helst illusioner om några konstnärliga eller kreativa värden egentligen. Sånt är ju bara intressant om det kan omvandlas till kronor och ören, kanske i en aktieportfölj…)
Fast just i Malmbergs fall reagerar du väl typ tretti år sent... Han var ju löjligt tidigt ute med att se bizznizz i vad vi andra betraktade som en kär hobby med hobbitfötter och alvöron
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Hur ser det ut för Kult, för övrigt? Finns något liknande ligans Workshop, eller sker allt skapande till spelet liksom på nåder? Finns det nån licens som tillåter tredjepartsmaterial?
Svaret sist det var uppe var tyvärr att det inte fanns någon licens alls.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Hur menar du?

Licensierar inte Helmgast från Cabinet?
Han menar – antar jag – att det inte finns någon licens som tillåter till exempel mig att skapa Kult-äventyr och släppa dem fria på internet utan att fråga Helmgast om lov. De är antagligen snälla och bråkar inte, men tekniskt sett begår jag nog någon form av upphovsrättsligt brott om jag använder några av deras monster/trademarks/etc i ett verk jag skapar och släpper.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ja, precis så, det var ju den licensen som krank frågade efter. Och jag vet inte ens om det släpps tredjepartsgrejer online? Det är ju i alla fall inte okej att ta betalt för det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Top