Det är väl det vanligaste för licensierade verk.
Notera att exempelvis Fria Ligans
"Workshop" licens inte tillåter dig skriva - och sälja - Alien-material.
Det finns alltså inget förvånande eller kontroversiellt här.
Du missförstår. Jag har inte påstått att det är förvånande, eller att det är… "kontroversiellt".
Men att något är
normen betyder inte att jag tycker att det är något
positivt. Att det inte är
förvånande betyder inte att det inte
bör kritiseras, och att det inte
är kontroversiellt betyder inte att det inte
borde vara det.
Det finns så att säga inget argument i att säga att "det här är status quo". Jag skulle ju vilja ändra en hel del i status quo. Jag är fullt medveten om hur status quo
ser ut.
Notera även att så länge du inte försöker tjäna pengar lär du kunna lägga upp äventyr och annat material till vilket spel som helst.
Mja. Svensk lagstiftning har ingen "fair use", direkt. Inte på det sätt amerikansk har. Det spelar därför, såvitt jag förstått, ingen roll huruvida jag tjänar pengar eller inte. Använder jag varumärke som tillhör någon annan, så är det bara för att de är snälla som det inte är olagligt. Upphovsrätten är stark och har få undantag.
Så länge du bara vill dela med dig av din inspiration och spelglädje ska du sluta oroa dig för laglydigheter
Det handlar inte om att jag "oroar mig". Det är att jag tycker att det är problematiskt att rollspelsföretag åtminstone tekniskt sett kan hindra mig från att dela med mig av "min inspiration och spelglädje". Oavsett om jag tar betalt eller inte.
I det här fallet var det dessutom inte ens en speciellt teoretisk fundering: Vi har sett ett antal gånger de senaste åren hur ganska stora företag krökt rygg för mördarregimen i Kina. Därför föredrar jag att ha en explicit licens eller avtal om jag ska skapa något som använder skyddade varumärken och som kritiserar Kina. Inte för att jag på riktigt tror att det kommer att bli några påtryckningar –
utan för att det känns bättre med ryggen fri.
Med en explicit licens snarare än bara att spelföretag väljer att inte agera så blir det helt enkelt tydligare vad som gäller, och svårare för Kina att skruva åt tumskruvarna.