Nekromanti funderar på att köpa ett nytt rollspel

neowyn

Swordsman
men jag vet inte vilket jag skall välja.
Jag gillar att skriva äventyr men det blir tyvärr alldeles för lite spel för min del då det är svårt att sammla gruppen. Därför tänkte jag skaffa ett rollspel som jag kan skriva äventyr till. Jag brukar normalt spela Eon men har moddat världen rett rejält så det blir i stort sett friforms äventyr om jag skriver till det. Därför tänkte jag att jag skall skaffa ett rollspel med en värld som passar mig lite bättre. Det jag söker är en klassisk fantasy värld med orcher, alver osv. Ganska lite magi och jag föredrar om det är på svenska. Någon som har ett bra tips?
Eller skall jag hålla mig till EON?
Tycker ni att det är ok med äventyr utan en fullständig världs närvaro?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det jag söker är en klassisk fantasy värld med orcher, alver osv. Ganska lite magi och jag föredrar om det är på svenska.
Det är nog bara Eon som passar den beskrivningen. De andra fantasyspelen på svenska fallerar på att de inte har en klassisk fantasyvärld. Drakar och Demoner kommer närmast, men det finns (nästan) inga orcher och magi är ganska vanligt. Du skulle ju kunna kolla på Dunder & Drakar, men det finns bara tillgängligt på nätet och där är magi ännu vanligare.

/tobias

neowyn

Swordsman
Det var synd det. Funderade ett tag på att skriva till gamla Drakar och demoner expert men regel systemet känns lite för gammalt. Ja ja jag får väll hålla mig till EON eller som du säger ta en titta på dunder och drakar, det hade jag tänkt ändå.

Shaggy

Swordsman
Tolkiens Midgård?

Om det bara är en värld du är ute efter, och du har de kriterierna för vad som ska finnas så finns det väl förmodligen inget som skulle passa bättre än att ta Tolkiens värld? Den finns dessutom i svensk översättning. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Ereb Altor

Du kan ju försöka köpa någon äldre regelbok till Drakar och Demoner (Ereb Altor)... Där finns ju Orcher, Alver och allt möjligt... Jag vet inte hur vanligt magi är men det kan ju du som äventyrsförfattare justera...

Du kan hitta begagnade böcker på http://www.hobbyspel.com

neowyn

Swordsman
Re: Tolkiens Midgård?

men finns det fortfarande folk som spelar det?
Jag skulle som sagt gärna skriva något som andra vill spela, annars kan jag lika gärna skriva äventyr för min egen eon värld. Du har dock helt rätt det är en värld med tolkiens känsla och varelser jag vill åt.

Krille

Super Moderator

"Du har dock helt rätt det är en värld med tolkiens känsla och varelser jag vill åt."

Dåså. Lord of the Rings RPG från Decipher är riktigt bra, och de anstränger sig verkligen att fånga känslan. Denna version är ny och inte översatt till svenska, och den har inte mycket gemensamt med den gamla MERP. Inget alls, faktiskt - MERP utspelade sig visserligen i Tolkiens värld, men missade en klase med grejjor tack vare arvet från Rolemaster.

http://www.decipher.com

Shaggy

Swordsman

Jag syftade alltså inte på SRR, utan på de vanliga litterära verken. Du verkade ju inte vara ute efter en regeluppsättning utan efter en värld. Att köra Midgård med Eons regler borde exempelvis fungera bra. Eller med GURPS. Eller vfsh. Annars finns det ju som Krille skriver andra spel som är förlagda i Tolkiens Midgård.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja rekomendera DoD6 !!
Där har du ett rollspel med en klar & fin fantasykänsla !! Speciellt världen är ruskit skönt. Det är mycket nordisk mytoligi över den. Inehåller dock inte några orcher, men dock en hel skara trevliga varianter av troll.

Shaggy

Swordsman
DoD6

Fast kvaliteten på texten är under all kritik. Kan man inte skriva korrekt svenska eller formulera sig väl ska man ta hjälp med att skriva den. Det är inte konstigare än att jag aldrig skulle komma på tanken att på egen hand illustrera eller göra layout för ett rollspel. Utöver det är det onekligen en vacker bok dock.

Utgåvor som kommit efter grundboken sägs åtminstone vara korrekturlästa, men (se bl a tråden om monsterböcker nedan) fortfarande utan särskilt hög kvalitet på texten.

Johan K

Gammal & dryg
Visst..

Visst, håller ju med dig om att texten ska vara korrekt. MEN för min personliga del så har jag inte direkt lidit av vurpor & sådant i DoD6-böckerna.

Mr Brunch

Veteran
hmm världen magnamund (tror jag det stavas...) alltså världen till ensamma vargen böckerna har mycket av den känsla du vill ha.
Har inte en blekaste aning om den går att få tag på längre... men om jag inte missminner mig släpptes världsboken på svenska.
Världen är regellös så eons regler fungerar nog utmärkt till den, vi använde drakar och demoner expert (gamla). Jag är själv inte speciellt förtjust i världen alls, men sen vill jag inte ha någon egentlig Tolkienkänsla när jag splar rollspel vilket gör magnamund till ett ganska dåligt val för mig.

Helmgast
Tiraker [OT]

De är inte klassiska, då de inte är onda. Alls. De har inte så mycket gemensamt med Tolkien-orcher.

Dessutom finns det gråtroll i Trudvang, och de skall enligt DoD-forumet vara orcher.

Helmgast
Varför moddat världen?

Vad är det du ogillar med Mundana, som du därför moddat? Vet man det så är det lättare att rekommendera.

Shaggy

Swordsman
Nja.

Öh? Det finns väl ungefär inget alls av det han frågade efter i Magnamund? Inga alver, inga orcher (om än giaker) och rätt mycket magi. Någon Tolkienkänsla tycker jag inte finns ö h t.

Mongoose Publishing ( http://www.mongoosepublishing.com/ ) ska f ö släppa ett Lone Wolf-spel nästa år.

Morgoth

Swashbuckler
Re: DoD6

Det är inte konstigare än att jag aldrig skulle komma på tanken att på egen hand illustrera eller göra layout för ett rollspel

Äh, vilket löjligt begränsat perspektiv. Man lär sig av sina misstag, ju.

Mogz tycker faktiskt inte att en dåligt korrekturläst bok är världens undergång

Robban

Hero
Därför ändrar *jag* på mundana. [mkt OT, tror jag]

Om vi ska hålla oss undan regelsnack och hela köret (som faktiskt har en viss del i varför Eons "känsla" är som den är), så tycker jag helt enkelt att Mundana är tamt...

Ska vi se det helt krasst är alla vänner, visst, slitningar finns, men ack så tråkigt det är, i mina ögon. Jag vill ha utrotningshotade alver och dvärgar, de ska vara _sällsynta_, och där har jag fått känslan av att de inte är det (nej, jag har inte bara kollat på rollspelargrupper, eftersom de inte utgör en statistiskt säker grund).

Jag vill ha elak magi. Magiboken var ett av de supplement som enligt mig till viss del sabbade stämningen. Fick hela magin att ses på med logiska ögon, vilket var lite tråkigt. Innan var det så att man kunde dra en knivskarp gräns vid magiker-delen. Var han Nekromantiker eller Demonbesvärjare, så var han sannolikt ond. Emedan rollpersonerna förmodligen fortfarande anser det så vill jag som spelare också känna den här ondskan på ett annat sätt. (det här med onda personer skulle kunna pågå ett tag till, men jag väljer att avsluta det här och nu, så att det inte blir för mycket OT).

Världen är helt enkelt för glad. Kartan, som visserligen rent trycktekniskt bra (kanske, vad vet jag), är ... för ljus. Den ger en känsla av en sagovärld, medan jag vill ha en känsla av dysterhet, mörker och allmän misär, med små inslag av lycka. Och nej, jag pratar inte om V:tM. Jag vill fortfarande ha fantasy.

Jag vill ha onda tiraker. Visst, jag kan se det tråkiga i det, men tirakerna är inte kul som de är. Eller, på ett sätt är de det, de är ganska småtrevliga, på sitt sätt. Men det känns inte som om de är onda, mer "barbariskt otrevliga".

Jag vill ha mer politiska intriger! Visst finns det en del underlag till sådana också, men inte tillräckligt!

Men visst inser jag att nästan allt jag har listat är upp till SL, och det är därför som jag helt sonika bestämde mig för att skriva min egen kampanjvärld. Och efter ett tag så struntade jag även i regler och allt annat tjafs. Blir jag nån gång färdig så får jag väl leta regelverk.

Mouja

Hero
Antar att det är Eon spoiler [mycket OT]

Som Eon-spelare kan jag inte hålla med dig..

"Ska vi se det helt krasst är alla vänner, visst, slitningar finns, men ack så tråkigt det är, i mina ögon."

Hmm... Alver och Dvärgar ligger i konflikt, inte krig men konflikt. Dvärgar och Tiraker är nästan på gränsen till krig.
Se på Soldarn, inbördeskrig på tröskeln. Jargien har uttalat korståg mot Soldarn. Damarien styrs av en av Xinus inkarnater. Thalamur - Consaber fejden är vida känd.
Vart ligger vänskapen i detta? Jag ser den inte... det är nästan tvärtemot vad du säger, ingen är vänner.. tekniskt sett.

"Jag vill ha utrotningshotade alver och dvärgar, de ska vara _sällsynta_, och där har jag fått känslan av att de inte är det ([...])."

Jag kan inte säga att de är en minoritet, men de finns inte i stora summor överallt.. de har sina små tunnlar och träkojor.

"Jag vill ha elak magi. Magiboken var ett av de supplement som enligt mig till viss del sabbade stämningen. Fick hela magin att ses på med logiska ögon, vilket var lite tråkigt."

Jag tycker att Mystik & Magi gjorde Eon säkert två gånger bättre.. då de kom med en "fantasy-logisk" förklaring om hur magi fungerade och inte bara kastade ut en massa Eldboll 7, Eldboll 8 och Blixt 26.
Men det är ju upp till var och en att döma hur man tycker det.. jag bara kommer med mina åsikter om det hela..

"Var han Nekromantiker eller Demonbesvärjare, så var han sannolikt ond."

Hmm.. så du menar att en Nekromantiker eller Demonbesvärjare i dagens Eon inte är ond? Jag vet många som klagade på att Nekromantikerna var alldeles för onda..

"Jag vill ha onda tiraker. Visst, jag kan se det tråkiga i det, men tirakerna är inte kul som de är."

Tirakerna är onda.. lika onda som en människa, men lite mer barbariska (vissa utav dem). Många tiraker har väldigt "onda" yrken, till exempel som pirater... Eon är inget Svart/Vitt rollspel.. det är mer grått och det är därför som det är så bra.
Läser man först bara lite om det, kan man få uppfattningen om att det verkar tråkigt. Men tar man sig tiden och läser mycket så ser man snart hur "rolig" Mundana är.

"Jag vill ha mer politiska intriger!"

Snälla! Läs någon Eon-modul innan du säger detta. Det finns tonvis med politiska intriger... alla (läs: de flesta) krig bygger på just politik i grunden som "spårat ut". Det är väldigt realistiskt...

Jag har hört folk klaga på Eons regler, för att de är antingen är 1) För avancerade, 2) För jobbiga eller 3) Alldeles för många.
Men Mundana, det hör man nästan aldrig folk klaga på...

Helmgast
Gud vad glad jag är att du inte har rätt [OT]

Som tidigare nämnts tycker jag att ondska är obeskrivligt fjantigt. Det låter som om du helt enkelt valt fel värld.

Däremot kan jag inte hålla med om att alla är vänner. Det finns gött med uppslag till krig, konflikter och politik. IMHO.

Bli inte upprörd nu bara... ;-)

Robban

Hero
Re: Gud vad glad jag är att du inte har rätt [OT]

Varför skulle jag bli upprörd? :gremtongue: vad jag dessutom sade var att det fanns för _lite_ uppslag, men de finns där.

Och det där om "ondska" kan ju definieras till tidens ände, men det kommer ändå vara så att jag tycker som jag gör, och du som du, och båda är vi lika glada för det, neh? :gremlaugh: