Nekromanti funderar på att köpa ett nytt rollspel

Robban

Hero
Re: Antar att det är Eon spoiler [mycket OT]

"Ska vi se det helt krasst är alla vänner, visst, slitningar finns, men ack så tråkigt det är, i mina ögon."

Hmm... Alver och Dvärgar ligger i konflikt, inte krig men konflikt. Dvärgar och Tiraker är nästan på gränsen till krig.
Se på Soldarn, inbördeskrig på tröskeln. Jargien har uttalat korståg mot Soldarn. Damarien styrs av en av Xinus inkarnater. Thalamur - Consaber fejden är vida känd.
Vart ligger vänskapen i detta? Jag ser den inte... det är nästan tvärtemot vad du säger, ingen är vänner.. tekniskt sett.
kanske inte, men när jag spelade (inte SL:ade) så blev det alldeles för lite sånt. Och tyvärr var det så att resten av spelgruppen inte ville köra politiska kampanjer.

Jag tycker att Mystik & Magi gjorde Eon säkert två gånger bättre.. då de kom med en "fantasy-logisk" förklaring om hur magi fungerade och inte bara kastade ut en massa Eldboll 7, Eldboll 8 och Blixt 26.
Men det är ju upp till var och en att döma hur man tycker det.. jag bara kommer med mina åsikter om det hela..
Och jag kommer med mina, och eftersom jag hellre har mystik i magin (ahahaha, jag är så rolig), så... Skämt åsido, Eons magisystem är väl rätt okej, men det är den logiska hanteringen av magin i _världen_ jag inte riktigt gillar. men det är helt klart bättre än vad jag sett i nåt annat spel, hittills.

Hmm.. så du menar att en Nekromantiker eller Demonbesvärjare i dagens Eon inte är ond? Jag vet många som klagade på att Nekromantikerna var alldeles för onda..
Han känns inte helt ond för mig, som spelare, tyvärr. Min rollperson är ju givetvis övertygad om att alla såna är onda, men...

Tirakerna är onda.. lika onda som en människa, men lite mer barbariska (vissa utav dem). Många tiraker har väldigt "onda" yrken, till exempel som pirater... Eon är inget Svart/Vitt rollspel.. det är mer grått och det är därför som det är så bra.
Läser man först bara lite om det, kan man få uppfattningen om att det verkar tråkigt. Men tar man sig tiden och läser mycket så ser man snart hur "rolig" Mundana är.
Jag har läst alla moduler utom sorgernas brunn (som jag däremot spelat, med en ganska usel SL, tyvärr). Och visst, det finns höjdpunkter i Eon, bland annat V&N, men ... Det är väl inte min grej helt enkelt.

Däremot viker jag mig på frågan om Tirakerna. Du har rätt, tirakerna är i princip lika onda som människorna. (Jag vill dessutom inte ha en diskussion om ondska genom ett forum :gremtongue: )

"Jag vill ha mer politiska intriger!"

Snälla! Läs någon Eon-modul innan du säger detta. Det finns tonvis med politiska intriger... alla (läs: de flesta) krig bygger på just politik i grunden som "spårat ut". Det är väldigt realistiskt...
Jo, visst, men jag tycker även du ska läsa min mening igen. Visserligen betonade jag inte "mer", men det borde jag tydligen ha gjort.

Jag har hört folk klaga på Eons regler, för att de är antingen är 1) För avancerade, 2) För jobbiga eller 3) Alldeles för många.
Men Mundana, det hör man nästan aldrig folk klaga på...
Kanske på tiden nån gör det då? Dessutom är det här ju ändå bara mina åsikter.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tyvärr...

...så suger reglerna balrogballe enligt en samstämmig rescenscentkår på rpg.net, men, tja, det har väl aldrig hindrat en dristig spelledare :gremcrazy:.

Mouja

Hero

"kanske inte, men när jag spelade (inte SL:ade) så blev det alldeles för lite sånt. Och tyvärr var det så att resten av spelgruppen inte ville köra politiska kampanjer."

Då kan du ju inte skylla på Mundana :gremtongue:

"Han känns inte helt ond för mig, som spelare, tyvärr."

Han ska inte vara helt ond.. högst lite "ondare/elakare" än genomsnittsmänniskan egentligen.

"Jo, visst, men jag tycker även du ska läsa min mening igen. Visserligen betonade jag inte "mer", men det borde jag tydligen ha gjort."

Jag reagerade inte riktigt på "mer".. typiskt :gremtongue:

Mr Brunch

Veteran
Re: Nja.

hmm har aldrig själv läst böckerna bara fått dom förklarade för mig, så jag kan ha missförstått världen en aning iof. vi hade alver med (iof inga orcer) och tror jag så gott som aldrig såg en magiker.
Sen finns ju Mordor typ. kommer inte ihåg vad området heter. men iallefall.
Men du har nog rätt, vi spelade förmodligen bara en kraftig moddad version. Så jag tar tillbaka min rekomendation :gremblush:

Krille

Super Moderator
Re: Tyvärr...

"...så suger reglerna balrogballe enligt en samstämmig rescenscentkår på rpg.net, men, tja, det har väl aldrig hindrat en dristig spelledare"

Regler suger alltid balrogballe. Jag ger dessutom inte så mycket för recensentkåren på rpg.net - den tycker ju om d20. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Och jag kommer med mina, och eftersom jag hellre har mystik i magin (ahahaha, jag är så rolig), så..."

Åkej, kan någon förklara på vilket sätt Eldboll 7, Eldboll 8 och Blixt 26 är mystiskt? Det är enbart listhanterande och sifferskyfflande, IMHO.

För att ett magisystem ska ha en suck att bli mystiskt så krävs det att det är mer än listhantering och sifferskyfflande. Det krävs att det finns något som är outforskat, och som spelarna själva kan utforska. Det krävs kort sagt ett magisystem som möjliggör för spelare att skapa sin egen magi. Och det kräver i sin tur ett logiskt hanterande. Utan det logiska hanterandet så måste ju spelledaren in och styra, och vad är det mystiska med det?

Men det är min åsikt. Den här debatten har varit uppe förut, så vill du vidare utforska min åsikt om magin, använd sökfunktionen och leta på Eon-forumet.

Storuggla

Champion

"...så suger reglerna balrogballe enligt en samstämmig rescenscentkår på rpg.net, men, tja, det har väl aldrig hindrat en dristig spelledare"

Det är inte det att reglerna suger som är intressant i mina ögon, det är när man kollar på hur de är upplagda. De låter lite bekanta tycker jag. Hade de haft en t20 istället så hade det varit det d20-spel. :gremsmirk:
Och detta spel diggar Krille! Konspiration! :gremwink:

Storuggla, en ros med ett annat namn

Robban

Hero
Snabbt svar.

"Åkej, kan någon förklara på vilket sätt Eldboll 7, Eldboll 8 och Blixt 26 är mystiskt? Det är enbart listhanterande och sifferskyfflande, IMHO"

Hur tolkade du det? Jag gillar inte heller Eldboll 7 & Co, dock så har jag svårt att ... (bland annat formulera mig). Ok, vi skriver så här istället: Jag har svårt för att _alla_ spelare känner till magisystemet. Den som är magiker, fine, men jag skulle tycka det var häftigare om det bara var "mystiskt" för mig som spelare.

Annars har du väl i stort sett rätt, imo.

Krille

Super Moderator
Re: Snabbt svar.

"Jag har svårt för att _alla_ spelare känner till magisystemet."

Det är väl lätt åtgjärdat: läs inte magisystemet om du inte spelar magiker. Det är väl knappast Eons fel att du som icke-magikerspelande spelare läser magisystemet, eller hur?

Man Mountainman

Storsvagåret

Regler suger alltid balrogballe.

WHOA! Det uttalandet hade jag verkligen inte väntat mig från dig. Ny signatur är att vänta:

"Regler suger alltid balrogballe" - Krille avslöjar sina rätta färger :gremwink:

Krille

Super Moderator

"WHOA! Det uttalandet hade jag verkligen inte väntat mig från dig."

Beror förmodligen på att du ser på mig med skygglappar. Jag är inte enbart reglernas försvarare, jag är kritikernas kritiker också. Och till varje givet regelsystem så finns det alltid minst en recensent som anser att reglerna suger.

Shaggy

Swordsman
Magnamund

De äldre magerna, Torans och Shiantis magiker, nadziranim och mörkerherrarna själva är alla flitiga magianvändare. Kaiförmågorna kan väl inte klassas som magi, men det finns gott om magiska föremål och magiker i böckerna. Alver finns definitivt inte. "Mordor typ" heter helt enkelt "De Mörka Landen". (Jag antar att det blir "Darklands" eller liknande på engelska.)

Den stora fördelen med att ha Magnamundboken var att man kunde översätta till och framför allt från giakspråket som förekommer här och var i böckerna.

Orgara-nadoknara narg gudjag ash tukor!

Shaggy

Swordsman
Vad jag ogillar med Mundana

Jag vet vad jag ogillar i alla fall, fast det har jag ju skrivit förr. De första sidorna i kapitel tretton åker direkt, åtminstone fram till och framför allt med sidan 279. Jag vill öka värdeförhållandet mellan silver och koppar rejält och byta plats på priset för topaser och safirer. Nu är det å andra sidan visserligen fantasy, och det finns uppenbarligen gott om silver och safirer i Mundana, men mindre gott om koppar och topaser, jämfört med vår värld.

Vad som verkligen är illa är dock Eons måttsystem. Det är det sämsta av alla världar, och kanske det sämsta jag sett i ett rollspel (vilket inte vill säga lite). Idén att blanda olika måttsystem på det sätt som gjorts har jag mycket svårt att förstå mig på.

Det är inte praktiskt att använda, eftersom det inte är några enheter vi är vana vid och eftersom det är besvärliga omvandlingar. Om det hade varit meter och kilo hade det varit lättare att hantera. Om man tycker ett "meter" inte ger fantasykänsla kan man ju hitta på ett annat namn, men behålla själva måttet.

Det tillför inte någon känsla av att befinna sig i en fantasyvärld, eftersom det är enheter som är hämtade direkt från vår värld. Om det hade varit påhittade enheter med enkla konverteringar (typ ett "mundanskt pund" motsvarande 0,5 kg) hade det möjligen kunnat gå an, men isåfall föredrar jag utan tvekan 1:1-förhållanden, enligt ovan.

Slutligen är det inte historiskt korrekt, eftersom det är en salig blandning av svenska och brittiska enheter. Vad framför allt de senare har där att göra förstår jag inte. Om det hade varit enbart gamla svenska enheter (eller, huga, enbart brittiska) hade det åtminstone varit konsekvent. Brittiska enheter tycker jag dock inte hör hemma ö h t i ett spel på svenska, åtminstone om spelet inte är förlagt till Storbritannien eller annat engelskspråkigt land.

Sen är f ö utrustningslistorna inte ens konsekventa. Tygförband och snöre är t ex i alnar, men rep, stege, tross och rev i meter. Likaså är krus, kaggar och buteljer i stop, men hinkar och vattenskinn i liter. Resorna är i kilometer och inte i fjärdingsvägar eller mil. Och alla vikter i listorna är i kilogram istället för i brittiska pund. Milda tider! Kan vi åtminstone ha lite konsekvens, tack?

Fast det är å andra sidan det enda jag är riktigt kritisk mot hos Eon.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mörkt Mundana? [OT]

Världen är helt enkelt för glad. Kartan, som visserligen rent trycktekniskt bra (kanske, vad vet jag), är ... för ljus. Den ger en känsla av en sagovärld, medan jag vill ha en känsla av dysterhet, mörker och allmän misär, med små inslag av lycka. Och nej, jag pratar inte om V:tM. Jag vill fortfarande ha fantasy.
Hihi. Kom och spela Eon med mig. Ångest och 'mörk' stämning i parti och minut, utan att egentligen bryta det minsta mot stämningen som Eon förmedlar. Jag försvarar nyanseringen stenhårt, förvisso...tirakerna är förmodligen på sätt och vis några av de allra mest sympatiska i mitt Mundana, i det att de inte dömer någon på förhand. Alla kan vinna en tiraks respekt. (Tirakerna är för övrigt det bästa med Eon i mitt tycke. Härligt nyskapande tappning, äntligen vettiga orcher).

- Ymir, rekommenderar en sökning på hans gamla Eon-anekdoter

neowyn

Swordsman
Re: Tolkiens Midgård?

Det är jag helt säker på att det går att göra. Det jag var ute efter var ett spel som jag kan konekta till ordentligt och skriva äventyren till. Alltså inte en blandning av en värld från ett spel och ett regel system från en annan utan jag söker en enda...

neowyn

Swordsman
Jag har faktiskt den boken, har varit med ett tag...
Den är dock inte vad jag söker. Jag söker en värld med tillhörande regler, allt i ett altså.

neowyn

Swordsman
Re: Varför moddat världen?

Vilken lätt fråga tänkte jag först, jag gillar inte mundan därför att... att... därfär... :gremconfused: tja varför gillar jag det inte?

Det kan vara så enkelt att jag läst för få av modulerna, det mesta jag vet om mundana är baserat på de eon böcker som skrivits och den information man fått från webben och regelboken. Sedan har jag läst igenom vissa modul böcker hos kompisar. Så det kan vara så enkelt som okunskap. Men nu skall jag inte skylla på det, här kommer mina argument så får vi se om ni håller med mig.

1. Jag och min spelgrupp spelar ganska sällan vilket gör att det är svårt att "lära" sig en ny värld och om man säger Tirark så går tankarna direkt till orcher. De flesta läser och har läst mycke fantasy, det gör att de drar vissa slutsatser som blir trista när de inte stämmer. Detta gäller även mig själv då jag gärna vill ha en "klassisk" fatansy värld men med en fnurra på tråden.
2. Jag saknar de goda, mystiska alverna som finns i klassisk fantasy.
3. dvärgarna vet jag inget om så de tänker jag inte uttala mig om.
4. Jag saknar en hel del av stämningen som jag skulle vilja ha, detta kan jag tänka mig är lite dålig bakgrunds info från min sida.
5. Jag gillar inte magin, det är lite för mycket magi. Jag vill inte att det skall vara speciellt mycket magi, magi skall vara mystiskt farligt osv
6. kanske den viktigaste punkten. Jag tycker att det är RUGGIGT kul att bygga en "egen" värld.

Hoppas att detta ger lite mer kött på benen. Skulle även uppskatta om jag hade fel, det skulle vara mycket lättare om jag kunde skriva till EON direkt