Nekromanti funderar på att köpa ett nytt rollspel

Helmgast
Re: Vad jag ogillar med Mundana

Det låter ju ganska enkelt att ändra faktiskt. Iaf måttoredan i utrustningskapitlet. Konsekvens går nog att ordna. Dessutom så är det väl inte nödvändigtvis engelska enheter eller?

Silvrets värde (eller brist på) blir svårare. Topas och safir spelar är inte så noga alls.

Är detta allt så verkar Eon vara ganska bra. Justdetja, det är bara på låssas. ;-)

Helmgast
Re: Varför moddat världen?

1. Jag och min spelgrupp spelar ganska sällan vilket gör att det är svårt att "lära" sig en ny värld och om man säger Tirark så går tankarna direkt till orcher. De flesta läser och har läst mycke fantasy, det gör att de drar vissa slutsatser som blir trista när de inte stämmer. Detta gäller även mig själv då jag gärna vill ha en "klassisk" fatansy värld men med en fnurra på tråden.
2. Jag saknar de goda, mystiska alverna som finns i klassisk fantasy.
3. dvärgarna vet jag inget om så de tänker jag inte uttala mig om.
4. Jag saknar en hel del av stämningen som jag skulle vilja ha, detta kan jag tänka mig är lite dålig bakgrunds info från min sida.
5. Jag gillar inte magin, det är lite för mycket magi. Jag vill inte att det skall vara speciellt mycket magi, magi skall vara mystiskt farligt osv
6. kanske den viktigaste punkten. Jag tycker att det är RUGGIGT kul att bygga en "egen" värld.
En vits med att kalla dem tiraker och inte mundanska orcher är just att slippa kopplingen. Sanari är ganska mystiska, men god är nog ingen alls. Magi är dessutom farligt, iaf tredje magnituden och uppåt. Det kanske är kul att bygga själv, men det tar sin tid med.

neowyn

Swordsman
Re: Varför moddat världen?

Det är sant att det är en vits med att kalla dem något annat, men tyvärr har känslan satt sig och då är det svårt att ändra. Då tirarker och orcher inte påträffas speciellt ofta när jag spelar så är det svåt att få en uppfattning om skilnaden.

Då det blir lite spel så är värld byggandet min tröst :gremsmirk: Vad skall jag nnars göra när ingen vill spela med mig och det är en mörk höst kväll som denna?
Finns det något bättre än att sitta och knåpa och fixa då?

Jag kom på en annan viktig sak varför jag inte gillar mundana också och det har faktiskt inget med mundana att göra.
Det är den enkla anledningen att mina spelare kan köpa en modul och läsa den och edan få massor av info de inte borde ha. Det är då all tolkning av världen mm kan komma in. Den har inte gjort det hittils men det var en sak som jag minns sen gammalt i en anna spelgrupp. alla kunde reglerna och Ereb altor på sina 5 fingrar och det sänkte spel känslan tycker jag.

Så med andra ord, jag känner att jag varit lite för hård i mot er hårt arbetande skribenter. Eon är en Riktigt bra produkt det är bara det att den inte passar mig perfect.

Shaggy

Swordsman
Re: Vad jag ogillar med Mundana

Det låter ju ganska enkelt att ändra faktiskt. Iaf måttoredan i utrustningskapitlet. Konsekvens går nog att ordna.
Hur lätt det är att ignorera vissa delar av reglerna har ju inte så mycket att göra med hur dåliga de delarna är. Att ändra utrustningslistorna är f ö inte alls så enkelt. Det handlar om att gå igenom alla och ändra på betydande delar. Det är tillräckligt jobbigt för att man ska irritera sig på det åtminstone.

Det är klart att det går att ordna däremot, och det vore ju faktiskt mycket trevligt om det hade förbättrats i nästa utgåva.

Dessutom så är det väl inte nödvändigtvis engelska enheter eller?
Vilka andra enhetssystem där t ex tum är 25,4 mm eller pund 454 g känner du till som inte jag gör?

Silvrets värde (eller brist på) blir svårare. Topas och safir spelar är inte så noga alls.
Tja. Noga och noga. Jag ser bara ingen anledning att ha andra förhållanden är det som faktiskt gäller/gällde i verkligheten i det här fallet.

Är detta allt så verkar Eon vara ganska bra. Justdetja, det är bara på låssas. ;-)
Har jag skrivit att Eon är dåligt?