Nekromanti Fundering kring egenskaper(styrka, intelligens osv

Rickard

Urverk speldesign
Vad är det viktigaste med grundegenskaperna? Att rollpersonen ska använda de i en regelmekanik eller ska de beskriva rollpersonen?

/Han som tycker det mest finns fyra möjliga egenskaper - fysisk, mental, social och magisk förmåga - och sedan kan man dela dessa bästa man vill

CromX

Veteran
Jag arbetar i samma banor men med en annan utgångspunkt nämligen episka strömbrytare. Starchallenge kan spelas i enbart actionläge men systemet tillåter ett mer episkt sätt att spela där skador får nya dimensioner i form av stridsupplevelser, smärtor och bieffekter. Så om du vill skapa en episk kampanj så är det bara att slå på strömbrytarna så tänds de episka markörerna.
Hmm, tänker du dig att man råkar ut för olika typer av trauman. T.ex. som soldater upplever efter att det varit med om ett krig?
Mitt spel är jag och ska inkludera det jag gillar. Annars kunde jag köpt ett.
Ja! exakt så tänkte jag med mitt projekt :gremsmile:

Sen för att spinna vidare lite på att du implementerar lite mer än bara fysiska egenskaper i strid: Det är ur mitt perspektiv bra. Jag jobbar i samma anda i hela mekaniken där alla karaktärens drag har betydelse i varje kast. Val påverkar karaktären helt enkelt. Det är lite mindre lämnat åt slumpen.
Tanken är att en strid ska bestå av så många taktiska moment som bara möjligt. Det gäller alltså för rollpersonerna att tänka efter lite och försöka ligga steget före fienden hela tiden under stridens gång.

Tackvare riktigt bra tips jag fått tidigare börjar jag bli mer och mer övertygad om att jag kan göra detta utan att det blir alltför råddigt och jobbigt att hålla reda på all, men det får speltesten visa senare.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja inte trauman egentligen även om jag har posttraumatiskt stressyndrom som möjlighet nu men vi får se... Sånna typer av skador är halvkul att spela. Men infektioner, synrubbningar, hörselskador etc. De episka brytarna triggar iofs mental påverkan också som i sig påverkar handlingsslag.

Det gör inget om taktik gör strider komplicerade, det beror på vad du vill få ut. I action så kan långa strider kännas fel för att det kommunicerar inte action utan bokföring (vilket får mig att fundera på vad NeoTech kommuncierar utan att spelat det). Jag är också för taktik men prioriterar det filmiska. Sen får vi snart se hur det gick. :gremsmile: