Tell
Hero
- Joined
- 21 Feb 2008
- Messages
- 1,083
Hej!
I samband med lanserandet av en kampanj med spelgruppens regelsystem (som i grund och botten ligger mellan Solar och P.Expl) så kom ämnet med skador upp, och vi funderade ett tag, varefter jag bollade frågan med en bekant över fb. Detta resulterade i att jag vaknade mitt i natten och skrev följande, som jag nu viill be om kommentarer på:
Basen är att vissa egenskaper fungerar som resurser: positiva värden ger bonus på alla slag. Det är dessa egenskaper där skada tas, som konsekvens av en konfliktsresolution (eller en felsatsning; vid använd bonus och förlorad konflik minskar använd resurs ett steg).
I grunden tänker jag mig följande områden att ta skada på:
1. alienerad -5 ---0--- +5 empatiskt känslig
2. död -5 ---0--- +5 välmående/välfungerande
3. hysterisk -5 ---0--- +5 stabil och psykiskt smidig
4. oberörbar -5 ---0--- +5 välsedd på gränsen av dyrkad
5. svältande -5 ---0--- +5 stenrik
6. skuldriden -5 ---0--- +5 aktiv
7. isolerad -5 ---0--- +5 socialt inbäddad
Tanken är att rp är utslagen om hälften av dessa egenskaper når minus (eller medelvärdet når under 0), och död om något värde når minus 5, eller när både hälften av egenskaperna och medelvärdet når under noll. Går medelvärdet under 0 dras en tärning ifrån alla slag innan när satsning är gjord, vilket gör att ett negativt totalvärde gör att rp effektivt sett förblöder poängmässigt, inom någon session (om man inte restaurerar snabbt).
Till detta kommer det vi tills vidare kallar för ideologier, vilka fungerar så att de går från 0-->+5, men i övrigt fungerar på samma sätt. Man kan ha upp till tre ideologier; går de under noll anses de vara förlorade (nollvärdet är helt enkelt tvivel). Detta innebär att en medveten fanatiker (säg, två ideologier) får en nivå svårare att bli utslagen på grund av sina problem. Detta innebär också att ideologi, trots dess kostnader i form av sociala begränsingar och svårare spel, blir ekonomiskt gynnsamt.
Refill kan förväntas max en gång per dag.
Hur tror ni att detta fungerar?
Vart finns det överlapp? Saknas något?
Kostnaden för alienation är att man helt enkelt inte begriper social interaktion längre; för död att man är fysiskt skadad; för hysteri att man anses (och antagligen är) galen; för oberörbarhet att man blir socialt omöjlig att interagera med för andra människor; för svältande att man inte har några resurser öht., för skuldriden att ens samvetskval hindrar en från att agera, för isolerad, att man har givit upp mellanmänsklig kontakt.
Vinsten med empati är att man begriper hur man skall agera i olika situationer, och vad andras motivation bör vara; vinsten med hälsa är de fysiska fördelar ett välfungerande nerv-och-ledsystem bibringar; vinsten med stabilt psyke är att man tänker snabbare och tål mer motgång; vinsten med social status är att andra vill vara i närheten av en; vinsten med pengar är att man kan muta sig till vad man inte skulle få annars, medan vinsten med självkänsla är förmåga till aktivitet. Den sista egenskapen är jag ganska osäker på, vinsten med en stark social nätverksposition är uppenbar, men det känns som om den är en dublett av "social status". Emellertid vill jag gärna ha en total om tio rader. Skall denna behållas, eller bytas ut? och i så fall mot vad?
Ok, jag vet att detta inlägg var skrivet i "stream of conciousness", så om det är totalt oläsligt är det grönt; tacksam för svar emellrtid.
I samband med lanserandet av en kampanj med spelgruppens regelsystem (som i grund och botten ligger mellan Solar och P.Expl) så kom ämnet med skador upp, och vi funderade ett tag, varefter jag bollade frågan med en bekant över fb. Detta resulterade i att jag vaknade mitt i natten och skrev följande, som jag nu viill be om kommentarer på:
Basen är att vissa egenskaper fungerar som resurser: positiva värden ger bonus på alla slag. Det är dessa egenskaper där skada tas, som konsekvens av en konfliktsresolution (eller en felsatsning; vid använd bonus och förlorad konflik minskar använd resurs ett steg).
I grunden tänker jag mig följande områden att ta skada på:
1. alienerad -5 ---0--- +5 empatiskt känslig
2. död -5 ---0--- +5 välmående/välfungerande
3. hysterisk -5 ---0--- +5 stabil och psykiskt smidig
4. oberörbar -5 ---0--- +5 välsedd på gränsen av dyrkad
5. svältande -5 ---0--- +5 stenrik
6. skuldriden -5 ---0--- +5 aktiv
7. isolerad -5 ---0--- +5 socialt inbäddad
Tanken är att rp är utslagen om hälften av dessa egenskaper når minus (eller medelvärdet når under 0), och död om något värde når minus 5, eller när både hälften av egenskaperna och medelvärdet når under noll. Går medelvärdet under 0 dras en tärning ifrån alla slag innan när satsning är gjord, vilket gör att ett negativt totalvärde gör att rp effektivt sett förblöder poängmässigt, inom någon session (om man inte restaurerar snabbt).
Till detta kommer det vi tills vidare kallar för ideologier, vilka fungerar så att de går från 0-->+5, men i övrigt fungerar på samma sätt. Man kan ha upp till tre ideologier; går de under noll anses de vara förlorade (nollvärdet är helt enkelt tvivel). Detta innebär att en medveten fanatiker (säg, två ideologier) får en nivå svårare att bli utslagen på grund av sina problem. Detta innebär också att ideologi, trots dess kostnader i form av sociala begränsingar och svårare spel, blir ekonomiskt gynnsamt.
Refill kan förväntas max en gång per dag.
Hur tror ni att detta fungerar?
Vart finns det överlapp? Saknas något?
Kostnaden för alienation är att man helt enkelt inte begriper social interaktion längre; för död att man är fysiskt skadad; för hysteri att man anses (och antagligen är) galen; för oberörbarhet att man blir socialt omöjlig att interagera med för andra människor; för svältande att man inte har några resurser öht., för skuldriden att ens samvetskval hindrar en från att agera, för isolerad, att man har givit upp mellanmänsklig kontakt.
Vinsten med empati är att man begriper hur man skall agera i olika situationer, och vad andras motivation bör vara; vinsten med hälsa är de fysiska fördelar ett välfungerande nerv-och-ledsystem bibringar; vinsten med stabilt psyke är att man tänker snabbare och tål mer motgång; vinsten med social status är att andra vill vara i närheten av en; vinsten med pengar är att man kan muta sig till vad man inte skulle få annars, medan vinsten med självkänsla är förmåga till aktivitet. Den sista egenskapen är jag ganska osäker på, vinsten med en stark social nätverksposition är uppenbar, men det känns som om den är en dublett av "social status". Emellertid vill jag gärna ha en total om tio rader. Skall denna behållas, eller bytas ut? och i så fall mot vad?
Ok, jag vet att detta inlägg var skrivet i "stream of conciousness", så om det är totalt oläsligt är det grönt; tacksam för svar emellrtid.