Satt och funderade lite igår när jag stod och rökte och tittade på stjärnorna...fick någon liten halvt oklar idé om att göra om väsentliga känslor till värden och applicera dem på system till de redan befintliga systemen...
Exempel 1:
Om riddaren skall rädda sin ärkefiende från draken bara för att det är hans plikt, är han knappast lika modig som om han skall rädd flickan han älskar mer än livet självt.
Exempel 2:
Bonden som skall lyfta en stock från sin åker använder inte lika mycket av sin styrka som bonden som skall lyfta bort stenblocket som långsamt krossar hans son.
Exempel 3:
Alven som springer genom skogen för att få motion springer inte lika fort lika uthålligt som alven som försöker springa ifrån 35 röda drakar.
På samma sätt kan man vända det. en bonde som har styrka 18 men aldrig har varit arg på någon i hela sitt liv slår inte till någon med styrka arton om han är lugn och bara gör det i rent självförsvar, utan ilska eller rädsla. Bonden som har intelligens 18 och är skitbra på schack blir nervös, rädd och är därför inte lika bra på schack när han spelar mot kungen själv helt plötsligt, osv...
Håller ni med?
Så helt spontant medan jag skriver det här funderar jag på om man kanske skulle kunna utarbeta något system så att kärlek, hat, vrede och så vidare ger modifikationer på grundegenskaper och eventuellt färdigheter i vissa situationer. Så om jag har en person som är extremt kär i en kvinna, och skall uthärda tortyr för hennes skull, så borde jag få plusmodifikationer på min PSY, men om jag skall låte bli att rädda henne, får jag minus på mitt slag för självkontroll. Eller hur?
Säg då att man på t ex Vrede, Kärlek, och kanske andra egenskaper får ett värde på samma skala som grundegenskaperna, och när jag gör saker antingen byter ut värdena, eller kanske använder värena som svårighetsgrad på motståndstabellen, eller nåt liknande.
Som sagt, en väldigt oslipad idé, som jag inte har någon aning om ifall den redan finns omsatt i något rollspel, men kommentera gärna...
"My power is everything, defeat is absurd!"
Exempel 1:
Om riddaren skall rädda sin ärkefiende från draken bara för att det är hans plikt, är han knappast lika modig som om han skall rädd flickan han älskar mer än livet självt.
Exempel 2:
Bonden som skall lyfta en stock från sin åker använder inte lika mycket av sin styrka som bonden som skall lyfta bort stenblocket som långsamt krossar hans son.
Exempel 3:
Alven som springer genom skogen för att få motion springer inte lika fort lika uthålligt som alven som försöker springa ifrån 35 röda drakar.
På samma sätt kan man vända det. en bonde som har styrka 18 men aldrig har varit arg på någon i hela sitt liv slår inte till någon med styrka arton om han är lugn och bara gör det i rent självförsvar, utan ilska eller rädsla. Bonden som har intelligens 18 och är skitbra på schack blir nervös, rädd och är därför inte lika bra på schack när han spelar mot kungen själv helt plötsligt, osv...
Håller ni med?
Så helt spontant medan jag skriver det här funderar jag på om man kanske skulle kunna utarbeta något system så att kärlek, hat, vrede och så vidare ger modifikationer på grundegenskaper och eventuellt färdigheter i vissa situationer. Så om jag har en person som är extremt kär i en kvinna, och skall uthärda tortyr för hennes skull, så borde jag få plusmodifikationer på min PSY, men om jag skall låte bli att rädda henne, får jag minus på mitt slag för självkontroll. Eller hur?
Säg då att man på t ex Vrede, Kärlek, och kanske andra egenskaper får ett värde på samma skala som grundegenskaperna, och när jag gör saker antingen byter ut värdena, eller kanske använder värena som svårighetsgrad på motståndstabellen, eller nåt liknande.
Som sagt, en väldigt oslipad idé, som jag inte har någon aning om ifall den redan finns omsatt i något rollspel, men kommentera gärna...
"My power is everything, defeat is absurd!"