Nekromanti Fundering om modereringen

Vimes

Sillkung
Jag och Ond Bråd Död blev avstängda i GoT-tråden för att vi fortsatte en diskussionstråd efter att moderator sagt till att diskussionen skulle upphöra.

Jag kan förstås inte svara för OBD, men för egen del skrevs mitt inlägg samtidigt som det modererande inlägget skrevs. Det är fyra minuter mellan mitt och moderatorns inlägg och jag såg inte modereringen förrän dagen efter då jag redan fått smaka banhammern.

Nu var inte det här hela världen, jag spelade varulvsspel men det var flyttat till det flashiga testforumet. Men hade det varit så att spelet spelats på den här plattformen hade min avstägning var en "katastrof" inte bara för mig utan för övriga deltagare i spelet också.

Jag har blivit bannad när jag spelat varulvsspel förut, men då har jag förtjänat det. Brottet här är alltså att jag stängde ner sidan efter att jag postat i tråden istället för att gå tillbaka och kolla om det hade gjorts någon moderering under tiden som jag skrev inlägget.

Jag undrar om det är tanken att man ska gå tillbaka i tråden för att kolla om moderering gjorts efter att man postat, och i så fall editera eller radera sitt inlägg? Jag tycker inget i det inlägg jag blev avstängd för egentligen borde kräva den typen av försiktighet, men om det är policy att inte ge respit åt att ett inlägg skrivs samtidigt som en moderering postas är det bra att veta inför framtida interaktioner med forumet.

Länk till modereringen: https://www.rollspel.nu/threads/67962/post-893682

Leon

Leo carcion
Jag håller med Vimes. Vore klokt att tillämpa en 5-10 minuters period of grace efter ett modereringsinlägg eftersom det ofta är just så att flera användare sitter och skriver svarsinlägg samtidigt.

P.s. Borde inte den här tråden ligga under 'Rollspel.nu'?

Krille

Super Moderator
Peter;n94378 said:
Jag håller med Vimes. Vore klokt att tillämpa en 5-10 minuters period of grace efter ett modereringsinlägg eftersom det ofta är just så att flera användare sitter och skriver svarsinlägg samtidigt.
Han fick 14 minuter från sitt svar och 18 minuter från själva modereringen. Just sayin'.

Vimes

Sillkung
Nu förstår jag inte. Du skrev "Ge fan i att diskutera det här!" 20:58, mitt inlägg publicerades 21:02.

Vimes

Sillkung
Eller menar du själva banningen? Ja, det stämmer kanske, men det är ju inte det jag vill diskutera här.

Krille

Super Moderator
Vimes;n94365 said:
Jag undrar om det är tanken att man ska gå tillbaka i tråden för att kolla om moderering gjorts efter att man postat, och i så fall editera eller radera sitt inlägg? Jag tycker inget i det inlägg jag blev avstängd för egentligen borde kräva den typen av försiktighet, men om det är policy att inte ge respit åt att ett inlägg skrivs samtidigt som en moderering postas är det bra att veta inför framtida interaktioner med forumet.
Idealt sett borde forumplattformen tala om att det har skrivits nya svar när man postar inlägg, eller ladda in dem på vägen, men vB5 är dum i huvudet. I vilket fall bör man nog hålla koll på vad som skrivs strax efter att man själv postar, åtminstone i heta trådar som har stor risk att ådra sig moderators uppmärksamhet.

Sedan är frågan hur lång tids respit man ska ge från det modererande inlägget. I en het tråd som den där så är jag inte så hejjans villig att ge lång respit, eftersom det med hög takt leder till en massa inlägg som gör att modereringen försvinner på nästa sida där ingen ser den. Respit ger också intrycket att det är okej att skita i modererande inlägg, för moderatorn gör ju inget åt det. Den här åsikten baseras på erfarenhet: det har hänt förr att modereringar skitits i för att tempot är för högt och modereringen ramlar längre bak.

Kort trådlåsning är en möjlighet, men återigen är vB5 dum i huvudet och automatiserar inte en upplåsning, och trådlåsningar brukar vara impopulära i allmänhet (återigen erfarenhet: trådlåsningar gnälls som sjutton på).

Så jag lutar mer åt att ju hetare tråden är desto kortare respit kommer jag ge. Det är i mina ögon användarens ansvar att hålla koll på modereringar och ändra eller ta bort sina svar om det behövs för att hålla sig inom modereringens riktlinjer. Jag kan ge en viss tidsfrist att ändra ett inlägg efter en moderering, eller ta bort det, men jag väntar inte hur länge som helst. Ca en kvart tycker jag känns som en rimlig tidsfrist.

Jag hoppas att det klarlägger hur jag resonerar.

Vimes

Sillkung
Check, det är alltså meningen att man ska gå tillbaka i tråden för att se om det har modererats medan man skrev sitt inlägg.

Krille

Super Moderator
Vimes;n94399 said:
Check, det är alltså meningen att man ska gå tillbaka i tråden för att se om det har modererats medan man skrev sitt inlägg.
Ladda i alla fall om sidan efter att du har skrivit nåt om du vet att det är en het och kontroversiell tråd.

Leon

Leo carcion
Krille;n94395 said:
Så jag lutar mer åt att ju hetare tråden är desto kortare respit kommer jag ge. Det är i mina ögon användarens ansvar att hålla koll på modereringar och ändra eller ta bort sina svar om det behövs för att hålla sig inom modereringens riktlinjer. Jag kan ge en viss tidsfrist att ändra ett inlägg efter en moderering, eller ta bort det, men jag väntar inte hur länge som helst. Ca en kvart tycker jag känns som en rimlig tidsfrist.
Ok - det här är rimligt. Man kommer ju tillbaka och kan se tråden (och det moderarande inlägget) när man väl postat sitt inlägg och så skall man förstås ändra inlägget, helt riktigt. 10 minuter är kanske lite hårt - men jag förstår också att det måste åtgärdas ganska fort om inte diskussionen skall fortsatta ur räls. Jag köper det.