Både ja och nej... Det blir ju lite på vilken nivå man lägger det. Vill du som SL bara göra två uppdateringar i veckan blir det ju inte mer.
Sen kan ju interaktionen mellan två, eller fler, öka bredden på scenen men egentligen aldrig föra den framåt.
Typ, man kan tjöta karaktärer emellan och med viss frihet, tex om man skulle befinna sig på en bar kan man kontrollera npc's (typ bartendern ger dig mer öl, du hittar någon att dansa med w/e) men det sker änna i väntan på dig.
Men ja, det hänger ju lite på att SL är aktiv överhuvudtaget. Jag tycker dock fördelen är att storyn blir mer fokuserad och det blir inte det här löjliga som fri form kan få när allt bara flyter ut åt alla håll och det inte riktigt finns någon fokus.
Man kan också ha co-SL's som kontrollerar vissa aspekter av spelet, ett par av spelarna eller ett viss geografiskt område eller va man nu kan hitta på, kräver ju dock att SL's är samspelta.
Men just spelar aktivitet är ju det samma som i fri form, går en spelare afk i tre veckor medens den integrerar med ett flertal andra stannar storyn upp. Fördelen här med en fast SL är att h*n kan bestämma rakt av att nu skiter vi i h*n och fortsätter ändå utan att det skall bli något demokratiskt beslut..