Nekromanti Funderingar kring ett Nobilis-forumrollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Gameplay som består av avgränsade "avsnitt". Varje avsnitt är en serie förberedda "val" eller "problem" eller liknande, som hänger ihop. När ett avsnitt är slut kanske SL behöver ta paus innan spelet fortsätter med ett nytt. Det är helt OK att vara med i ett avsnitt och inte i ett annat, även om de som varit med i tidigare givetvis kan skaffa fördelar (och nackdelar) som hänger kvar.
  • Uppdelning i "rundor" med 1-2 rundor per vecka. SL garanterar bara att han reagerar 1 gång per runda, dvs i dess slut - men i mån av tid kan han skriva saker mitt i, i form av SLP:er eller liknande.
  • Varje problem eller situation kan bestå av en eller flera rundor. I en del fall är det uppenbart lämpligt med bara en runda, ibland är det uppenbart lämpligt att låta det vara lite open-ended och sluta när någon uppnår något visst istället. Det varierar, med andra ord, beroende lite på hur fiktionen ser ut.
  • Fiender; jag har funderat på det här med att låta alla ha en "fiende" som spelas av någon annan spelare. Fiendens "drag" och handlingar postas via PM till SL, för man vet inte vem som spelar ens fiende, och SL postar resultaten av dessa handlingar i slutet av rundan.
  • Rollpersonsmakande och spelinformation; jag tänker dels skriva ihop eller kanske översätta nån smart instroduktion, dels posta länk till t.ex
  • Jag funderar på om jag ska bidra med några "färdiga" imperatorer och chancels (bossar och baser) som ni får välja mellan. Kanske får man välja mellan att köra en av de färdiga eller skapa en egen. På det sättet kan ni spelare välja att vara tillsammans i en familia eller arbeta själva.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Låter väldans trevligt.
Har aldrig spelat forumspel eller Nobilis, men är nyfiken på det hela.

Gillade: "Fiender; jag har funderat på det här med att låta alla ha en "fiende" som spelas av någon annan spelare. Fiendens "drag" och handlingar postas via PM till SL, för man vet inte vem som spelar ens fiende, och SL postar resultaten av dessa handlingar i slutet av rundan".

// Brun out

solvebring

Superhero
Låter skittufft!
Har aldrig lirat Nobilis men jag skulle gärna vara med.

Jag tycker det låter som du fått till ganska bra saker om hur du ska göra rent praktiskt, i alla fall på en sådan nivå som kan funka på ett forum. Inte för att jag har någon erfarenhet av det, men det har ju sin problematik och det måste man ju också forma spelupplägget efter.

Jag vet inte om jag kommer att ha tid framöver, men har jag det när det blir aktuellt så signa mig. =)

Lukas

Mannen i Gult
Nog låter det häftigt och jag tror att det kommer funka jättebra när du provar det.

hoppas du hittar en spelgrupp som är intresserad

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Det finns inte så mycket att kommentera på. Finns inga uppenbara buggar.

Jag tycker dock att kopplingen mellan de olika rollpersonerna är lite vag. Alltså, jag får för mig att det hela kommer urarta till en rollspelsvariant av enmanspatiens.

krank

Möller said:
Jag tycker dock att kopplingen mellan de olika rollpersonerna är lite vag. Alltså, jag får för mig att det hela kommer urarta till en rollspelsvariant av enmanspatiens.
Det finns absolut risk för det. Å andra sidan tycker jag att formatet inbjuder till att man skapar lite mer själv och inte sitter och väntar på varandra. Jag kan till exempel absolut tänka mig att man skriver små berättelser av hyfsad längd snarare än att man för regelrätta samtal med varandra.

Minimikrospoiler:

Jag tänkte till exempel att man efter att man skapat rollpersonen och berättat lite om hur den blev Ädling, så blir första "grejen" som händer att alla rollpersoner får en inbjudan till ett stort partaj hemma hos en annan Ädling. Den rundans handlingar fokuserar på att spelarna hittar på och berättar dels om sin inställning till personen som har festen (kanske är de skyldiga honom tjänster, kanske har de varit allierade/älskare), och dels om vilka förberedelser man gör. Nästa grej blir själva introduktionen, där man presenterar vilka kläder man har på sig på festen och framför allt vilken gåva man ger festens värd.

Och så vidare.

Jag tänker mig sålunda ett ganska långsamt spel, långt från varulvsspelens hundratals poster per vecka. Snarare att det är helt OK att vika ut orden lite och skriva långt, eller helt enkelt suga på karamellen lite medan man ploppar ur sig små kommentarer till vad andra gör.

Skulle det vara kul? Jag skulle tycka det, men det är inte jag som ska vara spelare =)

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Skulle det vara kul? Jag skulle tycka det, men det är inte jag som ska vara spelare =)
Visst låter det kul.
om det inte var för min dyslexi så skulle jag amäla intresse direkt.

omgbambi

Veteran
Jag har mest spelat forumrollspel på boards.theforce.net som är en starwars fansite, och har också haft det bästa receptet på forumrollspel också.
Ganska likt vanligt rollspel egentligen där SL har en aktiv roll och kontinuterligt postar uppdateringar som berör spelarna.

Formatet ser ut ungefär såhär

xDanielx <-- Karaktärens namn
Hemma framför datorn <-- var det hela utspelar sig

Här kommer en beskrivande text om hur saker och ting händer, dialog (blir ju oftast bitvisa monologer som går ihop) och annat dyl.

TAG: Krank <-- Taggen avser att upplysa vem som posten berör.
SL och spelarna postar på nästan likadana sätt. På detta sätt har man fortfarande kvar en bit av friformen, inom ramen för 'scenen' där saker utspelar sig gör man fortfarande vad man vill, förutom den vanliga gyllene regeln att inte påverka andras rollpersoner/npc's (sl kontrollerar npc's)... Så det blir nästan som vanligt rollspel :gremsmile:

Dessutom slipper man läsa igenom metervis med poster som inte berör en själv.

Jag bara tipsar lite :gremsmile:

krank

Nackdelen med det formatet, känner jag, är olika spelares olika mängd tid. Jag som SL kommer definitivt inte att kunna garantera att jag kan hålla på och skriva flera uppdateringar per dag eller så. för att det där ska funka krävs ju nästan att alla har precis så mycket tids som deras rollpersons närvaro och storlek på planer etc. kräver. Dvs, om jag vill spela någon som är aktiv i berättelsen MÅSTE jag sitta och häcka på forumet som om jag vore arbetslös.

omgbambi

Veteran
Både ja och nej... Det blir ju lite på vilken nivå man lägger det. Vill du som SL bara göra två uppdateringar i veckan blir det ju inte mer.

Sen kan ju interaktionen mellan två, eller fler, öka bredden på scenen men egentligen aldrig föra den framåt.
Typ, man kan tjöta karaktärer emellan och med viss frihet, tex om man skulle befinna sig på en bar kan man kontrollera npc's (typ bartendern ger dig mer öl, du hittar någon att dansa med w/e) men det sker änna i väntan på dig.

Men ja, det hänger ju lite på att SL är aktiv överhuvudtaget. Jag tycker dock fördelen är att storyn blir mer fokuserad och det blir inte det här löjliga som fri form kan få när allt bara flyter ut åt alla håll och det inte riktigt finns någon fokus.
Man kan också ha co-SL's som kontrollerar vissa aspekter av spelet, ett par av spelarna eller ett viss geografiskt område eller va man nu kan hitta på, kräver ju dock att SL's är samspelta.

Men just spelar aktivitet är ju det samma som i fri form, går en spelare afk i tre veckor medens den integrerar med ett flertal andra stannar storyn upp. Fördelen här med en fast SL är att h*n kan bestämma rakt av att nu skiter vi i h*n och fortsätter ändå utan att det skall bli något demokratiskt beslut..

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
Jag har ju tidigare funderat kring att dra igång ett Nobilis-forumspel, men mina tankar har alltid kört fast innan det hänt nåt. Det närmsta jag kom tidigare var en helt misslyckad intresseanmälan som inte ledde någon vart eftersom ingen anmälde sig.
Redan då hade jag ett karaktärskoncept på gång, men avvaktade för att se vart projektet skulle hamna. Det tar för mycket energi att sitta och göra en karaktär att jag inte var beredd att göra det i onödan.

Men jag är fortfarande väldigt intresserad av detta, och gillar det jag ser. Nu vet jag aldrig hur det kommer se ut med tid och energi, så jag kan inte ge några löften på förhand.