Southmountain
Veteran
- Joined
- 22 Dec 2015
- Messages
- 50
Först och främst ett stort grattis till Helmgast för en fantastisk start till deras kickstarter, det är sällan jag sett något funda så snabbt. Jag skulle tro att den initiala vågen av fanatiska fans (där jag inkluderar mig själv) har lagt in sina pengar vid det här laget. Min erfarenhet är att mest pengar trillar in de första och sista dagarna i en kickstarter. Jag har några allmänna tankar kring hur kickstartern ser ut i nuläget, och eftersom jag inte kan hålla tyst delar jag med mig av dom här.
[1]. Om man inte vet något om KULT tidigare så är informationen i introvideon ganska sparsmakad. Man förstår de stora pensladragen och videon förmedlar en stämning, den är dock lite svag på "crunch" eller matnyttig information för en oinvigd potentiell backare. Jämför exempelvis introvideos för apocalypse world, 7th Sea eller den gamla kickstartern för Numerera. Jag tror att om man skall ha en video som bara ger känsla skall man ha en mycket stor och etablerad fanbase som exempelvis Onyx Path med sin nostalgiversioner av oWoD. Jag tror att en mer okänd IP som Kult skulle tjäna på att Helmgastgänget var med i en video och förklarade/hypade denna utgåva, förklarade kort mekaniken och berättade lite om vad som gjorde/gör Kult så spännande.
[2] Hur funkar reglerna? Vad är det för typ av spel? Letar man noga så får jag fram att det är byggt på AW men använder 2d10, samt att reglerna skall driva handlingen framåt. Vilket låter bra, men finns det konkreta exempel. Finns det något filmat spelmöte som exempel (ex via skype, roll20 eller liknande)? OM jag inte känner till Kult sedan tidigare måste mer information finnas för att fånga mitt intresse.
[3] En bild säger mer än tusen ord. Videon har några fantastiskt snygga bilder, och en del har ju lagts upp på er facebooksida, men jag saknar er inslängt i texten. En bild på en nefarit eller liknande skulle kunna förmedla mycket. Jag trodde en del av vitsen med att inte ha kickstaretrn i oktober -15 var att ni skulle kunna presentera mer av denna typ av material.
[4] Vad skiljer KULT från andra skräckspel. Mig veterligen finns det inget rollspel som orsakat like mycket moralpanik. Bannat av påven? Jag skulle lyfta fram spelets mogna och vuxenorienterande setting mycket mer. Detta är ju inte myssskräck som Call of Cthulhu! Ge lite historik kring den "legendariska" första svenska utgåvan.
Om inte annat skulle jag rekommendera att ni om en vecka eller så gör en AMA reddit, och ser om ni inte kan bli intervjuade av någon onlinemedia eller inflytelserik rollspelsblogg.
Jag hoppas denna kickstarter spräcker alla rekord och att KULT blir det rollspel som det förtjänar, men jag förstår att det ligger mycket arbete bakom en framgångsrik kickstarter. Denna kickstarter har börjat bra, men det finns utrymme att förbättra.
Per dolorem veritas!
[1]. Om man inte vet något om KULT tidigare så är informationen i introvideon ganska sparsmakad. Man förstår de stora pensladragen och videon förmedlar en stämning, den är dock lite svag på "crunch" eller matnyttig information för en oinvigd potentiell backare. Jämför exempelvis introvideos för apocalypse world, 7th Sea eller den gamla kickstartern för Numerera. Jag tror att om man skall ha en video som bara ger känsla skall man ha en mycket stor och etablerad fanbase som exempelvis Onyx Path med sin nostalgiversioner av oWoD. Jag tror att en mer okänd IP som Kult skulle tjäna på att Helmgastgänget var med i en video och förklarade/hypade denna utgåva, förklarade kort mekaniken och berättade lite om vad som gjorde/gör Kult så spännande.
[2] Hur funkar reglerna? Vad är det för typ av spel? Letar man noga så får jag fram att det är byggt på AW men använder 2d10, samt att reglerna skall driva handlingen framåt. Vilket låter bra, men finns det konkreta exempel. Finns det något filmat spelmöte som exempel (ex via skype, roll20 eller liknande)? OM jag inte känner till Kult sedan tidigare måste mer information finnas för att fånga mitt intresse.
[3] En bild säger mer än tusen ord. Videon har några fantastiskt snygga bilder, och en del har ju lagts upp på er facebooksida, men jag saknar er inslängt i texten. En bild på en nefarit eller liknande skulle kunna förmedla mycket. Jag trodde en del av vitsen med att inte ha kickstaretrn i oktober -15 var att ni skulle kunna presentera mer av denna typ av material.
[4] Vad skiljer KULT från andra skräckspel. Mig veterligen finns det inget rollspel som orsakat like mycket moralpanik. Bannat av påven? Jag skulle lyfta fram spelets mogna och vuxenorienterande setting mycket mer. Detta är ju inte myssskräck som Call of Cthulhu! Ge lite historik kring den "legendariska" första svenska utgåvan.
Om inte annat skulle jag rekommendera att ni om en vecka eller så gör en AMA reddit, och ser om ni inte kan bli intervjuade av någon onlinemedia eller inflytelserik rollspelsblogg.
Jag hoppas denna kickstarter spräcker alla rekord och att KULT blir det rollspel som det förtjänar, men jag förstår att det ligger mycket arbete bakom en framgångsrik kickstarter. Denna kickstarter har börjat bra, men det finns utrymme att förbättra.
Per dolorem veritas!