Nekromanti Funderingar om Eskapix:

Weatherman

Hero
knixar jag till det en massa i onödan och bör satsa på ett mer standardiserat format?
Inget standardiserat format! Då kan du lika gärna skrota hela konceptet. (Jag antar att det var detta du ville att vi skulle skriva så... :gremwink: allvarligt, det är skojiga idéer).

Gruppformuläret har ju stötts och blötts tidigare men jag ska spy ut min åsikt också. När vi trixar ihop grupper har vi sällan problem att hitta gemensamma nämnare; "Nisse och jag studerade på Magiakademin tillsammans och vi stötte ihop på ett värshus och tänk va, ingen av oss hade något att göra så vi snackade ihop oss med en liten halvlängdsman som hade en skattkarta. Britta den bystiga barbaren lurade vi med oss för att hon var snygg men nu har en blivit en i gänget".
Och i det verkliga livet (iofs. ni är ju rollspelare så ni har ju ingen erfarenhet av det :gremwink:), inte är man homogena grupper, eller?
Men vem har sagt att ditt rollspel ska vara som andra rollspel eller som värkligheten? Nä, blä för dem säger jag: gör det lite annorlunda! Det har sagts förut men det tåls att sägas igen: Det är lättare att ändra en regel man inte gillar än att hitta på en helt ny!

/Mats, undrar varför han skrev inlägget egentligen

Rising

Vila i frid
Taxen älskar taxering såsom laxen älskar laxering:

"Gruppformuläret har ju stötts och blötts tidigare men jag ska spy ut min åsikt också. När vi trixar ihop grupper har vi sällan problem att hitta gemensamma nämnare; "Nisse och jag studerade på Magiakademin tillsammans och vi stötte ihop på ett värshus och tänk va, ingen av oss hade något att göra så vi snackade ihop oss med en liten halvlängdsman som hade en skattkarta. Britta den bystiga barbaren lurade vi med oss för att hon var snygg men nu har en blivit en i gänget"."

Det finns en sak man ska tänka på här: I ett matinérollspel (såsom det fantasyspel jag antar att ditt exempel ovan är taget ifrån) så är lixom hela poängen att rollspelarna är en intiativtagande part i handlingen. Rollpersonerna söker aktivt upp en massa äventyr. De är den drivande faktorn i berättelsen. Dessutom så hör det till faktiskt till genren att äventyrsgruppen rymmer en stor mångfald. Tänk på Star Wars (filmen), där består äventyrargänget av ett väldigt brett spektrum av karaktärer från alla håll och kanter.

Nå, Eskapix är ett skräckrollspel som påminner mer om Kult: Rollpersonerna är inga äventyrare som är intiativtagare i handlingen, utan de råkar ut för hemskheterna i handlingen pga att de är som de är. I Kult plågas man av Mörka Hemligheter, i Eskapix har man begåvats med övermänsklig insikt.

Nå, det här gör att grupper inte kan bestå av vilka galningar som helst. Rollpersonerna i den här typen av rollspel vill inte lösa några äventyr bara för sakens skull. Därför måste man redan från början hitta på vad det är som ska hålla ihop gruppen och vad de ska sträva efter. Först därefter kan man hitta på vad man ska spela för individuella personer och vad han/hon/det ska ha för unika särdrag.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Svåra tics i Eskapix

"Nå, sedan kan man också skapa objekt med sin tankekraft för att uppnå vissa syften. Då har man en verklig artefix som på allvar har märkvärdiga förmågor. Det kan dock vara svårt att se skillnaden på fuskartefixer och "the real deal" om man inte har en mycket högt utvecklad världsbild. Därför kan oerfarna drömmare låta sig luras som i exemplet jag drog upp i förra tråden."

Om man med tankens kraft kan skapa egna artefakter och rent allmänt åstadkomma både det ena och andra, skulle man då inte kunna förvandla en falsk artefakt till en riktigt om man har en absolut tro på att den verkligen är magisk? Ett barns tro till exempel är någonting som är väldigt kraftfullt. Det är ju vi vuxna som lär barnet vad som är rätt och vad som är fel. Innan dess tror sig barnet inte ha några begränsingar.

Rising

Vila i frid
Fixa knix i Eskapix

"Ett barns tro till exempel är någonting som är väldigt kraftfullt. Det är ju vi vuxna som lär barnet vad som är rätt och vad som är fel."

Jag tänkte lösa det med termer såsom världsbild och självmedvetande.

Jag gillar idén att barn använder världsliga ting för att använda sina krafter. Det är häftigt att ett barn till exempel kryper in i ett ihåligt träd för att komma till sin påhittade värld, medan en erfaren drömmare kan riva upp portalixer i tomma luften eller nå sin drömvärld genom att blott sluta sina ögon. Barn är alltså lite mer opraktiska ur det perspektivet.

Å andra sidan har barn en väldigt fin förmåga att observera saker för vad de ser ut att vara. En kompis till mig tyckte det lät hemskt om avloppet i badkaret när han var liten och hade badat färdigt. Han trodde det fanns grodor i avloppet som försökte komma upp när man släppte ut vattnet. Precis så tycker jag barns världsbild skall fungera. Drömmarbarn gör liksom beslag på verkligheten och formar den med sina egna tankar. Det gör det mycket svårt för dem att leva i andras påhittade världar, där saker och ting har en fixerad funktion som inte barnet kan påverka.

Å andra sidan kan barnet vara mycket tryggt i sin egen låtsasvärld. Om ett monster skickas in i ett barns låtsasvärld för att äta upp barnet, till exempel, då utövar barnet ett mycket starkt inflytande på besten som alltså kan förvandlas till en harmlös jätteteddy när det väl funnit barnet.

"Innan dess tror sig barnet inte ha några begränsingar."

En begränsning har barnen dock. De har ingen nyanserad världsbild och de kan inte ifrågasätta sina egna (van)föreställningar. Det är ett mycket stort handikapp, då man är sårbar utan högt självmedvetande. Tänk på min kompis i badkaret; om han hade varit en drömmare så hade en rastlös fiktion kunnat ta sig in i vår värld genom hans fantasi och manifesterat sig som grodor i avloppet. Tänk om ett riktigt farligt väsen skulle komma hit den vägen!

När man blir äldre så kan man däremot se till att sådana bakvägar till vår verklighet är stängda.

---

Nå, nog med mumbo jumbon. Jag skall tala klarspråk med dig: Jag vill att barn skall få kunna uppleva en helt annan sorts äventyr än erfarna drömmare. Jag gillar om det blir så att spelaren upplever att hans möjligheter ökar med åldern, medan han också blir måltavla för större och farligare monster. Det är mitt mål, eftersom det blir spelmässigt bäst på det viset. Sedan hittar jag på regler för att få det att funka på det viset.

/Rising

Weatherman

Hero
och Roland gillar sin Rolex

Nå, det här gör att grupper inte kan bestå av vilka galningar som helst. Rollpersonerna i den här typen av rollspel vill inte lösa några äventyr bara för sakens skull. Därför måste man redan från början hitta på vad det är som ska hålla ihop gruppen och vad de ska sträva efter. Först därefter kan man hitta på vad man ska spela för individuella personer och vad han/hon/det ska ha för unika särdrag.
Tja, det är ju bara en formfråga: om man hittar på de gemensamma nämnarna efter rollpersonsgenereringen eller före. Ingen är väl egentligen bättre än den andra men (efter att ha läst ditt inlägg en gång till och fattat vad det står) i Eskapix så är ju den senare metoden att föredra. Idén är snitsig.

/Mats, är sugen på att testa spelet

walium

Ganska töntig, faktiskt
Asterix i Eskapix

"Nå, nog med mumbo jumbon. Jag skall tala klarspråk med dig: Jag vill att barn skall få kunna uppleva en helt annan sorts äventyr än erfarna drömmare. Jag gillar om det blir så att spelaren upplever att hans möjligheter ökar med åldern, medan han också blir måltavla för större och farligare monster. Det är mitt mål, eftersom det blir spelmässigt bäst på det viset. Sedan hittar jag på regler för att få det att funka på det viset. "

Är det kanske så att alla har ett frö till att bli drömmare i sig när de är små, men de flesta utvecklar aldrig detta när de sedan växer upp och blir en del av den anonyma, grå massan?
Finns det någon möjlighet att du kan tänkta dig att skriva ihop lite mer material så att även andra kan få testa på dina Eskapix ideér?

Rising

Vila i frid
Strax blir det krax

"Är det kanske så att alla har ett frö till att bli drömmare i sig när de är små, men de flesta utvecklar aldrig detta när de sedan växer upp och blir en del av den anonyma, grå massan?"

Något sådant har jag tänkt mig. Jag är ännu osäker dock, men det låter ju sympatiskt, så jag skulle gärna vilja att det var så.

"Finns det någon möjlighet att du kan tänkta dig att skriva ihop lite mer material så att även andra kan få testa på dina Eskapix ideér?"

Alltså, jag har typ ingenting nerskrivet ännu, förutom en massa osammanhängande anteckningar i ett anteckningsblock och småkrafs i olika worddokument. Det är lösa utkast till dikter, bildidéer på hur vissa sidor skall formges, kludd om vad spelets egenskaper skall heta, och liknande. Jag kommer hitta på monster och detaljerna kring det här med självmedvetande,självbild,världsbild och hur de påverkas av äventyrets händelser härnäst. I nuläget är det alltså helt omöjligt att göra någonting överhuvudtaget i spelet. När jag gjort det kommer jag börja spela spelet som friform med mina kompisar och slutligen kommer jag hitta på regler. (Jag kommer å det längsta dra mig för att i text försöka förklara hur Mytomnesiareglerna fungerar, som man i Eskapix kommer använda i rollpersonernas låtsasvärldar)

Mytomnesia ligger nämligen uppspjälkat på en massa småsidor som jag aldrig orkade skriva färdigt. Reglerna har jag därför istället formulerat muntligt för min spelgrupp. Det kommer bli ett helvete att samla något ihop spelbart ur mina anteckningar. En av dessa filer kan ni dock, om ni är nyfikna, läsa här.

Jag funderar dock på att göra en Eskapix-sida på nätet där jag kan lägga upp det jag kommer på allteftersom projektet går framåt, men i nuläget har jag knappt tid till något annat än jobb och sådana prylar. Dessutom vill jag få färdigt CCC innan jag börjar klura ordentligt på Eskapix, så du får allt snällt vänta ett tag på att något konkret kommer upp...

/Riz

walium

Ganska töntig, faktiskt
Relaxande Tax som äter Lax

Du måste väl ändå kunna utvinna en hel del material ur den här tråden och alla andra diskussioner du startat på senare tid? Om inte annat så borde du ha fått en hel del stöd och uppmuntran härifrån forumet.

Rising

Vila i frid
Sexlystna yxade braxar i en lyxig vaxad byxa

"Du måste väl ändå kunna utvinna en hel del material ur den här tråden och alla andra diskussioner du startat på senare tid?"

Jojo, det material jag än så länge har är i stort sett enbart sådant som jag skrivit här på forumet. Det mesta jag kommit på har ploppat upp när någon ställt en smart fråga eller haft åsikter. I "monster"-tråden kom jag till exempel på att kärvetingen, dväljetingen, kväljetingen och sväljetingen skulle representera fyra stadier av processen glömska, vilket jag inte alls hade tänkt på innan och som ledde till en massa funderingar som fick mytologin i spelet att hålla ihop bättre än tidigare.

De här trådarna är alltså toppen, det finns betydligt bättre material här på forumet än på min egen hårddisk.

/Rising