Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Har lite funderingar kring lösningar på hur ett system kan hantera kunskapsfärdigheter såsom historia och dylika kunskaper och tänkte därför fråga er på forumet om vilken av dessa två modeller ni tycker är den bästa lösningen för färdighetsgruppen. På detta vill jag även höra hur ni resonerar och varför ni anser att just den lösningen är den bästa lösningen på problemet.
Till en början med låt oss säga att systemet använder sig av en T6:a och en skala där färdigheterna går från C-A där:
A: mästare, B: Begåvad, C: Talang.
Låt oss även säga att En rollperson som har värdet A-C kan få följande utfall på en T6:a:
1: Överförväntan, 2: Som planerat, 3: Lyckas men… (Spelaren lägger till händelse), 4: Lyckas men… (Spelledaren lägger till händelse), 5: Lyckas men något går utför 6: Ett förhinder uppstår. (Notera att skalan inte är helt utvecklad men för tillfället duger den för att bygga vidare i teorin).
Den första lösningen på kunskapsbaserade färdigheter.
Spelledaren slår en T6 dolt för spelarna som väljer att bruka sin färdighet historia om Morköarna för att se om detta kan ge spelarna någon ledtråd på intressanta platser på ön. När spelledaren har slagit tärningen utgår denne från ovanstående tabell varpå spelledaren antingen ger spelarna felaktig information, korrekt information och mer där till samt allt däremellan som kan uppstå utifrån ovanstående skala. Utifrån denna information får spelarna sedan orientera sig och ta konsekvenserna utifrån hur lyckan har stått på deras sida eller inte.
Den andra lösningen på kunskapsbaserade färdigheter.
Spelledaren meddelar spelaren vad denne vill veta då dennes rollperson är mästare på historia som handlar om Morköarna. Allt spelaren behöver göra är att beskriva vad i historien spelarens rollperson vill ha reda på då denne rimligen borde ha någorlunda koll på de flesta detaljer som handlar om just Morköarnas historia.
Som tillägg så får de som orkar läsa detta inlägg även ställa sig kritiska till bägge förslagen så länge de förklara varför de tar denna inställning. Detta är så att säga en tanke som slog mig och jag vill nu veta vad ni tycker om den. Tacksamt vore även om någon kände till ett rollspel som löser kunskapsbaserade färdigheter genom alternativ två, ni får i så fall gärna berätta vilket.
Notera att tanken inte är att bygga något utifrån detta utan detta är mer något som jag kom att tänka på. Meningen är med andra ord att föra en diskussion om vilken metod som ni anser mest lämplig för att lösa kunskapsfärdigheterna, vidare får ni även säga till om ni har andra lösningar på samma problem.
Till en början med låt oss säga att systemet använder sig av en T6:a och en skala där färdigheterna går från C-A där:
A: mästare, B: Begåvad, C: Talang.
Låt oss även säga att En rollperson som har värdet A-C kan få följande utfall på en T6:a:
1: Överförväntan, 2: Som planerat, 3: Lyckas men… (Spelaren lägger till händelse), 4: Lyckas men… (Spelledaren lägger till händelse), 5: Lyckas men något går utför 6: Ett förhinder uppstår. (Notera att skalan inte är helt utvecklad men för tillfället duger den för att bygga vidare i teorin).
Den första lösningen på kunskapsbaserade färdigheter.
Spelledaren slår en T6 dolt för spelarna som väljer att bruka sin färdighet historia om Morköarna för att se om detta kan ge spelarna någon ledtråd på intressanta platser på ön. När spelledaren har slagit tärningen utgår denne från ovanstående tabell varpå spelledaren antingen ger spelarna felaktig information, korrekt information och mer där till samt allt däremellan som kan uppstå utifrån ovanstående skala. Utifrån denna information får spelarna sedan orientera sig och ta konsekvenserna utifrån hur lyckan har stått på deras sida eller inte.
Den andra lösningen på kunskapsbaserade färdigheter.
Spelledaren meddelar spelaren vad denne vill veta då dennes rollperson är mästare på historia som handlar om Morköarna. Allt spelaren behöver göra är att beskriva vad i historien spelarens rollperson vill ha reda på då denne rimligen borde ha någorlunda koll på de flesta detaljer som handlar om just Morköarnas historia.
Som tillägg så får de som orkar läsa detta inlägg även ställa sig kritiska till bägge förslagen så länge de förklara varför de tar denna inställning. Detta är så att säga en tanke som slog mig och jag vill nu veta vad ni tycker om den. Tacksamt vore även om någon kände till ett rollspel som löser kunskapsbaserade färdigheter genom alternativ två, ni får i så fall gärna berätta vilket.
Notera att tanken inte är att bygga något utifrån detta utan detta är mer något som jag kom att tänka på. Meningen är med andra ord att föra en diskussion om vilken metod som ni anser mest lämplig för att lösa kunskapsfärdigheterna, vidare får ni även säga till om ni har andra lösningar på samma problem.