Det är inte så dumt, i grund och botten. Men det finns ett par saker som du skulle kunna förbättra, sett ur en yrkesmans synvinkel:
För den vanliga brödtexten har du valt ett teckensnitt som kallas för en "linjär", det är en familj med teckensnitt såsom Arial, Verdana och Helvetica; där alla linjer är lika tjocka och där det saknas "klackar" (eller seriffer) på bokstäverna. Skriv ett versalt I (=stora i) bredvid ett gement l (=lilla L) så ser du att de ser likadana ut. Två raka streck, bara.
Med ett teckensnitt med klackar så ser de båda olika ut: Kolla här hur det blir med Times:
<font size="6"> <font face="Times new Roman"> Versalt I resp. gement l. </font face> </font size>
Poängen med serifferna är inte att man ska se skillnad på I och l, utan det var bara ett exempel. Poängen är att dessa seriffer binder ihop bokstäverna och bildar tydligare ordbilder, vilket gör det enklare att läsa. I rubriker, bildtexter och tabeller behöver inte läsbarheten vara på absolut topp, men för brödtexten kan det vara viktigt. Så du skulle kunna tjäna mycket på att byta brödteckensnittet till något av dina teckensnitt med sådana här små klackar. Allra bäst är de med någorlunda ovala o:n. Om de blir för cirkelrunda så blir det svårt att läsa och texten kommer ta upp för stor plats.
---
Du har gråa bakgrundsbilder på vilka du sätter text. Det är häftigt. Här är det dock viktigt att bokstäverna blir tydliga, eftersom de inte får samma kontrast mot den grå bakgrunden som mot det vita papperet. Så här kan det plötsligt bli bra att använda linjärer. Byt teckensnitt mellan dessa båda, alltså, så får du bättre balans mellan texterna.
Du har inget riktigt avstånd mellan den grå bildkanten och kanten där texten börjar. Det skulle kanske se lite finare ut om du lät texten börja omkring 4 mm in i den grå bilden, så att du fick ett litet mellanrum till kanten. Kom då ihåg att du behöver samma avstånd till kanten på andra sidan.
Dock! Redan nu är dina textspalter i smalaste laget. Det är inte katastrof, men lite bredare hade de kunnat vara. Särskilt den grå spalten kommer säkert kännas lite ihoptryckt om du lägger till ett mellanrum mellan textens yttre gränser och den grå bildens yttre gränser.
Jag skulle egentligen vilja föreslå för dig att flytta ut den grå spalten så att den får gå ut mot kanten på sidan, men där har du ju redan dina tonande, avlånga bilder... Tja, jag tror ändå att de grå bilderna borde kunna göras större. För det första borde de kunna gå ut över hela pappershöjden; eller åtminstone så att de får sträckas ut från de båda svarta strecken du har i papperets ovan- och underkant. Sedan: Längst ner på dina grå bilder, typ, har du en sorts vit bård, en vit linje. Den stör mig. Det är ingen big deal, men du skulle kunna göra den grå också, eller skära bort den och allt under den, så att hela den grå bilden blev ungeför lika grå överallt.
I den grå spalten tror jag förresten att du kan behöva markera rubriker på ett tydligare sätt. Nu skriver du dem med idel versaler; "OM ATT RÄDDA SKAPELSEN" osv. Det ser lite skrikigt ut. Du kan nog tjäna på att använda en lite större fetstil här, istället. Skriv helst inte saker med blott versaler alls. Nu gör du det när du markerar vissa ord; "INTE" osv, men jag rekommenderar kursivering för detta ändamål. Alltså: "Det går inte att rädda världen." Prova åtminstone, det är inte säkert att jag har rätt.
---
En svår grej om texter är att de helst skall linjera. Det betyder att allt "vitt" mellan textraderna skall befinna sig på samma ställe både på papperets fram- och baksida. Det är inte så viktigt när man gör ett rollspel som inte skrivs ut dubbelsidigt, men det anses vara snyggt även när det gäller dokument som bara skall läsas på skärmen. Om du jämför dina textrader i brödtexten med textraderna i din grå spalt så ser du att de inte är lika höga. Egentligen skall de vara det. Det kräver dock en del pul (inte minst med mellanrubriker) för att det skall funka, och de flesta vanliga människor bryr sig inte, så det kan du strunta i.
Det kan iaf vara bra att vara medveten om det.
---
Du gör många radmellanrum. Jag tycker det är okej, men det blir lite väl mycket vid dina mellanrubriker. Först två tomma rader, sedan mellanrubrik, och därefter en tom rad till... Jag tror att du kan tjäna på att bara ha ett radmellanrum, sedan mellanrubriken, och därefter direkt på raden under fortsätta med brödtexten. Prova det, åtminstone.
---
Å så har du gjort en liten fuling, som du dock inte behöver åtgärda: På första sidan slutar en spalt med en enda rad text: "Änglarna och de frälsta själarna rörde sig återigen på".
Det får man inte, enligt typograferna. Det kallas för en "änka". Det är lika fult att börja en spalt med den sista raden av ett stycke, men då kallas det för en "horunge" istället.
Minnesregel: En änka har ingen framtid, medan en horunge saknar ett förflutet.
Det här är dock en rätt pissig regel. Vanliga människor bryr sig inte, och det påverkar inte läsbarheten i någon egentlig mån. Om du vill strunta i någon regel så är det helt okej att börja med den här. Man ska vara en rätt töntig människa för att bli irriterad över en sådan skitgrej iaf. (När det gäller ett independentrollspel. Man har rätt att ställa helt andra krav på finare tidskrifter)
Annars så gillade jag det.