Nekromanti Futurism

Arfert

Facit
Hittat på webben:

"Futurism was an international art movement founded in Italy in 1909. It was (and is) a refreshing contrast to the weepy sentimentalism of Romanticism. The Futurists loved speed, noise, machines, pollution, and cities; they embraced the exciting new world that was then upon them rather than hypocritically enjoying the modern world’s comforts while loudly denouncing the forces that made them possible. Fearing and attacking technology has become almost second nature to many people today; the Futurist manifestos show us an alternative philosophy.

Too bad they were all Fascists. "

...han kunde lagt till "kvinnohatare":

"9. We will glorify war—the world’s only hygiene—militarism, patriotism, the destructive gesture of freedom-bringers, beautiful ideas worth dying for, and scorn for woman.

10. We will destroy the museums, libraries, academies of every kind, will fight moralism, feminism, every opportunistic or utilitarian cowardice."

Man får fan hoppas att han menade det där som nån form av metafor.. fast med tanke på att han skrev det 1909 (och vad som hände ett par år senare) är det nog mer troligt att han menade det bokstavligt. Manifestet kanske är vackert skrivet och har massor med saker jag gillar (jag avskyr romantiken som konstfilosofi), men det har en äckliiiiig undertext också. URK.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Motiverade könsskillnader...

Too bad they were all Fascists.

Well, det är väl inte riktigt sant. Det fanns ryska futurister också, typ Majakovskij, och dom var kommunister istället :gremgrin:

/Dnalor

Troberg

Sinister eater

Too bad they were all Fascists.
Futurismen var en konströrelse, inte en politisk rörelse, så det är fel att ge den en politisk färg utifrån de politiska värderingar som genomsyrade samhället den uppkom i. Den är tillämpningsbar även utanför de ramarna.

Futurismen är dessutom i flera avseenden direkt i motsatsförhållande till fascism, tex tar den avstånd från sådant som (vilket du själv citerade) moralism, opportunism och utalitarianism, vilka alla är grundstenar inom fascismen.

...han kunde lagt till "kvinnohatare"
Vilket var anledningen till att jag undantog de bitarna i parentesen till min kommentar. Personligen misstänker jag dessutom att de kommentarerna var mer riktade mot traditionellt "kvinnliga" värderingar än mot kvinnor, eftersom de annars känns väldigt out-of-context.

Man får fan hoppas att han menade det där som nån form av metafor.. fast med tanke på att han skrev det 1909 (och vad som hände ett par år senare) är det nog mer troligt att han menade det bokstavligt.
Jag har alltid sett det som en metafor. Hela manifestet är en hyllning av det dynamiska, det vågade, det utmanande, det framåtskridande, den skapande konflikten och det levande. Som ett led i det så vill man motverka det statiska, det fega, den bedövande konsensusen, bromskraften och dödskraften som finns i de etablerade inriktningarna.

Ska man skriva ett manifest så går det inte att vara halvdan, man måste göra det med kraft och kräm. Hur ofta hör man tex sådana här slagord på en demonstration:

- What do we want?
- Gradual change!
- When do we want it?
- Eventually!

Visst, demonstranterna vet säkert att det är det bästa de kan hoppas på, men de kräver ändå verkliga ändringar nu. Med många utropstecken. Man måste helt enkelt se dokumentet i sitt sammanhang.

Det som hände senare ser jag snarare som en kidnappning av konceptet av folk som inte förstår det, ungefär som nazisterna kidnappade Darwins idéer. Det är inte så att Darwin hade fel, det var deras förståelse av vad han menade som brast.

Jag har hört att det italienska originalet har ett mycket precisare och tydligare språk, men min italienska är inte bra nog för att avgöra det. Det ska tydligen tappa en hel del i översättningen. Någon som kan italienska bra nog för att förtydliga?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten tråd!

Denna tråd var ursprungligen en del av en diskussion om Noir men eftersom den började handla mer om futurism än rollspel så har den brutits ut och alla som är intresserade är välkomna att fortsätta diskutera frågan här istället.

Bunny

Crazy like a fool

Har du lust att berätta hur kommunism är kopplat till kvinnohat och fascism, eller är den kopplingen alldeles för uppenbar för dig?

Detta är inte ett försök att stjäla eller infektera tråden, men jag har svårt för när dessa kopplingar görs allt för lättvindigt.

För övrigt är jag väldigt svag för fascistoid och nazistisk arkitektur och konst. Den är bombastisk, storvulen, kraftfull och rak. Ifall detta är kopplat till futurismen, vilket ett bild-sök på google visat högst tveksamt, vet jag inte.

Arfert

Facit

jag har lovat moderatorerna att ligga lågt frågan likheten mellan kommunism och fascism under första hälften av 1900-talet... (dock ej när det gäller kvinnohatet... ska sägas till sovjeternas försvar att de i alla fall i början inte hemföll åt sådant).

Men visst sjutton är de barn av samma tid, och ibland otroligt lika... denna drift att finna ett utopia, renhet, att radera ut de icke önskade, föraktet mot den gamla världen med sina ryggradslösa borgare, att det finns ett rättmätigare folk (arbetarna resp arierna) som fråntagits sin rätt av en ond fiende (kapitalisten eller juden), att ändamålen helgar medlen, tron på ofelbara profeter osv osv...

Nazisternas design var bombastisk, men inte lika futuristisk som de tidigare fascisterna i Italien. På samma sätt som att sovjets arkitektur gick från det futuristiska mot det stalinpampiga. Speer hade säkert kunnat jobba för Stalin som arkitekt i en annan situation.

Nu har jag sagt mitt och kommer inte säga mer i den här tråden för att undvika ett flamewar.

Rising

Vila i frid

Jag håller med om likheterna (och eftersom jag gillar kommunismen så gör jag dig fri från beskyllningar om att flamea) och kan bidra med några till: Båda förordar enhet framför mångfald, båda prisar "frihet från" framför "frihet till", och båda rättfärdigar odemokratiska medel för att uppnå sina ändamål. De tydligaste likheterna finner man dock i våra erfarenheter om hur så kallat kommunistiska styren faktiskt betett sig i verkligheten (vilket jag vet att du känner till alltför väl). Det som serveras av totalitära kockar smakar väl ungefär samma sak oavsett vilket ideologiskt recept de än säger sig ha följt.

---

Nå. När det gäller konsten så uppmuntrar jag Bearnie att checka in de tidiga ryska avant garde-konstnärerna. De var riktigt grafiska, raka och stenhårt osentimentala. Nazisterna var så nationalistiska och konservativa att de inte riktigt kunde släppa taget om någon form av romantisk jugend-estetik (med en djäkla führer som målar hötorgs-landskap så går det ju inte att vara alltför djärv). Tyvärr så förstörde kommunisterna den ryska konströrelsen eftersom de ansåg att en konstnär som ritade en cirkel var en dekadent bracka om han inte med cirkeln hade för avsikt att antingen rita hjulet på en traktor eller att sätta ögon och en Stalinmustach på den. Typ. All kommunistkonst var realistisk och skittråkig.

Det finns ett samband mellan sinnessjuka diktatorer och dålig smak som jag tycker man borde undersöka vidare. Egentligen borde man låta alla statsledare få måla en tavla när de skall sättas till makten. Om de ritar ett stilleben, en kattunge eller en gumma med huckle så säger man "sorry, det här kommer inte att funka. Töm ditt skåp och lämna in din namnbricka i receptionen på vägen ut, okej?"

Troberg

Sinister eater

Båda (min kommentar: fascism och kommunism) förordar enhet framför mångfald
Inte alla varianter av kommunismen. Mao sade ju något i stil med (citerar ur minnet):

"Let a thousand flowers bloom, let a hundred schools of thought contend."

Detta är ganska exact vad futuristerna förordar. De gillar inte likriktning, utan har insett att de spännande insikterna uppkommer i gränsskikten där olika idéer gnuggas mot varandra. Därav deras kommentar om att konsten behöver konflikt.

Nazisterna var så nationalistiska och konservativa att de inte riktigt kunde släppa taget om någon form av romantisk jugend-estetik
De var ju väldigt inspirerade av romarna på många sätt i sin estetik.

Det finns ett samband mellan sinnessjuka diktatorer och dålig smak som jag tycker man borde undersöka vidare. Egentligen borde man låta alla statsledare få måla en tavla när de skall sättas till makten. Om de ritar ett stilleben, en kattunge eller en gumma med huckle så säger man "sorry, det här kommer inte att funka. Töm ditt skåp och lämna in din namnbricka i receptionen på vägen ut, okej?"
Det enda jag kan rita bra är streckkrokodiler. Gör det mig kvalificerad för världsherravälde på Rising-skalan?

Rising

Vila i frid

Mao sade ju något i stil med (citerar ur minnet):
"Let a thousand flowers bloom, let a hundred schools of thought contend."
...den kampanjen fungerade iofs inget vidare, så det var väl inte så bra exempel.

Jag är inte riktigt säker på att mångfald kan kommenderas fram på det sätt som Mao föreställt sig. Den kan bara uppstå om man ger den utrymme att växa på egen hand.

Kommunister har varit väldigt dålig på detta, då de oftast sett på kulturen som ett verktyg - ett medel i deras kamp - istället för något som tillåts utveckla sig bortom toppstyrets kontroll. Mao blev sur när den kritik han bett om uteblev. Så funkar det liksom inte.

Det enda jag kan rita bra är streckkrokodiler. Gör det mig kvalificerad för världsherravälde på Rising-skalan?
Well, I for one welcome our new stick-crocodile-drawing overlord!

ostro

Veteran
Konst är inte bara "konst"

Ok, nu vet jag inte riktigt hur ni blandade in nazismen här (utom möjligen att den har ganska många saker gemensamt med fascismen). Det finns såvitt jag vet två futuristiska rörelser inom konsten* som gjort lite mer väsen av sig. Den ena var den italienska och den andra var den ryska.

Den italienska var knuten till den fascistiska rörelsen och den ryska till den kommunistiska rörelsen. Den ryska är dessutom lite senare än den italienska om jag förstått det rätt.

Vad som var gemensamt för de båda var deras förkärlek till rörelse och raka starka linjer i bildspråket. Ideologiskt sett så förkastade de allting som inte hade med det nya, moderna samhället att göra**. Alla gamla utryck skulle förgöras och bytas ut mot de nya bättre. Alla gamla institutioner skulle bort och ersättas med nya. Osv. osv.

Att säga att futurismen bara är en konströrelse är alltså lite fel. Man kan säga att futurismen är konstvärldens uttryck för de rörelser som pågick i det övriga samhället.

Sedan har jag alltid fått intrycket av att "östblockskonst" alltid varit mer stilistisk med inslag av kubism än realistisk. Realismen är ju mer 1800-tal. :p

- ostro

*konsten här menat som det konstbegrepp som innefattar bild, lyrik, prosa, arkitektur, dans, musik, mm.

**något som förövrigt är mer eller mindre gemensamt för de flesta av modernismens inriktningar.

ostro

Veteran

Futurismen var en konströrelse, inte en politisk rörelse, så det är fel att ge den en politisk färg utifrån de politiska värderingar som genomsyrade samhället den uppkom i.
Jag har alltid sett det som en metafor. Hela manifestet är en hyllning av det dynamiska, det vågade, det utmanande, det framåtskridande, den skapande konflikten och det levande. Som ett led i det så vill man motverka det statiska, det fega, den bedövande konsensusen, bromskraften och dödskraften som finns i de etablerade inriktningarna.
Vill bara nämna att man nog lugnt kan påstå att futurismen var en politsk rörelse lika mycket som en konströrelse.

"It is not widely realised today
that much of the initial driving force behind Futurism was political.
Italy, as a country, was only formed in 1861 and by the turn of the
twentieth century was still socially, culturally and administratively
backward compared with the rest of Europe. One of Marinetti's ideals was a
somewhat altruistic desire to drag Italy, screaming and shouting if
necessary, into the modern twentieth century. In the years leading up to
the First World War, the whole of Europe was an unstable political melting
pot and as early as 1909 Marinetti published the First Political
Manifesto of Futurism to be followed in 1911 by the Second
Political Manifesto of Futurism. Balla, Carrà and Russolo were all
Anarchists and Boccioni was a Marxist-Anarchist. They were
all politically active and, together with Marinetti and many other
Futurists, took part in the irredentist demonstrations that urged
Italy to enter the First World War."

- Hämtat från http://www.futurism.org.uk/intro.htm

Many Italian Futurists instinctively supported the rise of fascism in Italy in the hope of modernizing the society and the economy of a country that was still torn between unfulfilled industrial revolution in the North and the rural, archaic South. Marinetti founded the Partito Politico Futurista (Futurist Political Party) in early 1918, which only a year later was absorbed into Benito Mussolini's Fasci di combattimento, making Marinetti one of the first supporters and members of the National Fascist Party.

- Hämtat från http://en.wikipedia.org/wiki/Futurism_%28art%29

Jag skulle med andra ord inte ta det som att han uttryckte sig i metaforer utan att det var ganska konkret tyckande. Att sedan många futurister vände sig emot fascismen och kommunismen när de såg vad resultatet var är ju en annan sak. Att man kan tolka det som du ytterligare en annan.

Troberg

Sinister eater

...den kampanjen fungerade iofs inget vidare, så det var väl inte så bra exempel.
Det var ett exempel på målsättning, inte på framgång.

Kommunister har varit väldigt dålig på detta, då de oftast sett på kulturen som ett verktyg - ett medel i deras kamp - istället för något som tillåts utveckla sig bortom toppstyrets kontroll.
Japp, vilket är rätt underligt när man ser hur det omvända gäller inom den vetenskapliga världen. Det kanske hänger ihop med att vetenskapsmän och ingenjörer hyllades på nästan samma sätt som västs musikstjärnor. Det kanske också hänger ihop med att konsten inte ansågs som lika "direkt praktiskt användbar". Hur som helst så ledde öst i princip all teknisk och vetenskaplig utveckling (de två stora undantagen är civil massproduktion och mikroelektronik) och de har så många exempel på oväntat nytänkande. Det finns inte alls samma likriktning som inom konsten.

Well, I for one welcome our new stick-crocodile-drawing overlord!
Och där säkrade du en plats som (des)informationsminister i min regering.

Saxifrage

Hero

Det var ett exempel på målsättning, inte på framgång.

Nja, som jag förstått det var målsättningen snarare att locka fram dissidenterna (de "tusen blommorna") i ljuset så att man kunde hugga huvudet av dem. Inte mycket till kulturgärning.
(Åtminstone var det den version jag fick höra när jag läste grundkurs i kinesiska, men jag antar att det finns ett batteri av obskyr vänsterlitteratur som hävdar motsatsen och att Mao bara är missförstådd, så varsågod och såga min version - det bjuder jag på!).

Bastardo

Swordsman
Historisk kontext

Futurismen var en konströrelse, inte en politisk rörelse, så det är fel att ge den en politisk färg utifrån de politiska värderingar som genomsyrade samhället den uppkom i. Den är tillämpningsbar även utanför de ramarna.
Studerar för tillfället "Comparative Fascism" i Bukarest, Rumänien. En väldigt intressant kurs som i mångt och mycket går ut på att försöka utläsa vad fascismen egentligen var och är. Det är ingen lätt fråga att besvara och ju närmare kursslutet vi kommer blir det desto tydligare att man bara får fler frågor än svar..

När det kommer till Futuriströrelsen i Italien så är det klart att de spelade en stor roll i Mussolinis skapande av fasciströrelsen, vilken i grova ordalag var en sammanslagning av tre stora element: futuristerna, revolutionära nationalsyndikalisterna, samt nationalisterna. Futurismen blev ett givet inslag i fascisternas ideologibildning där produktivism, korporativism och teknokrati blev exempel på ledord som övertogs. Man kan alltså säga att futuristerna fyllde en ideologisk lucka i rörelsen och gav legitimitet åt kontinuiteten mellan hänförelsen av det gamla/antika respektive det nya/moderna.

Manifestet är ett intressant historiskt dokument i sig med målande beskrivningar av hur det moderna samhället ska växa upp med maskiner och enorma industrikomplex, omgivna av städer byggda av stål, glas och betong. På ett sätt är det tydligt att futurismen utgör en viktig rörelse ifråga om estetik, konst och arkitektur, samtidigt som det användes historiskt som ett politiskt slagträ i skapelsen av det "moderna" :gremlaugh:

Organ

Out of time, out of mind
Kommunistisk och nazistisk konst: boktips

Den som vill veta mer om likheterna (och skillnaderna) mellan kommunistisk och nazistisk/fascistisk konst kan med fördel läsa Brev från nollpunkten av Peter Englund, i vilken han ägnar ett helt kapitel åt detta ämne.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: Historisk kontext

Manifestet är ett intressant historiskt dokument i sig med målande beskrivningar av hur det moderna samhället ska växa upp med maskiner och enorma industrikomplex, omgivna av städer byggda av stål, glas och betong. På ett sätt är det tydligt att futurismen utgör en viktig rörelse ifråga om estetik, konst och arkitektur, samtidigt som det användes historiskt som ett politiskt slagträ i skapelsen av det "moderna"
Det är också en bra inspiration för Noir, om man nu ska återknyta det här dit tråden började.