Nekromanti FV ej högre än GE

Dilandau

Myrmidon
Varför kan man inte ha höge FV i en färdighet än man har i motsvarande GE? Är det tänkt att man inte ska kunna överstiga sina "naturliga förusättningar"?

Kan tyckas vettigt, men det ger rätt mysko resultat i praktiken:
- En korkad adelsman känner sällan igen en vapensköld (Heraldik är INT-baserad).
- Den genomsnittslige bonden med INT 10 vet förhållandevis lite om hur man sår och skördar (Kunskap om agrikultur är INT-baserad).
- Leonardo da Vinci var en akrobat (Målning är SMI-baserat).
- Trudvangs bästa jägare är också trudvangs smartaste person (Jaga är INT-baserad).
- Man måste vara snygg och trevlig för att kunna sjunga bra (Sjunga är KAR-baserat).
- En fegis kan aldrig bli en bra buktalare (Buktala är PSY-baserat).

Lite mysko som ni ser. Problemet märks speciellt väl hos INT-baserade färdigheter - varför måste man vara smart för att kunna gömma sig? - men är narvarande överallt.

jonix

Warrior
Varför kan man inte ha höge FV i en färdighet än man har i motsvarande GE? Är det tänkt att man inte ska kunna överstiga sina "naturliga förusättningar"?

Exakt

Kan tyckas vettigt, men det ger rätt mysko resultat i praktiken:

Njeaa, håller inte riktigt med dig.
Kombinationer av dem hade varit nog varit bättre, men vad jag tycker du glömmer är definitionerna på Ge:na vilket skiljer sig något från de tidigare verionerna (vad jag vill minnas). Vad färdigheten står för skiljer sig också något från tidigare verioner.

Sedan är nivåerna på FVet sänkta överlag, har man "tio" i en färdighet så är det inte "normalt" utan högre än normalt.
När man är sisådär halvbra eller hyfsad vill jag har det till en kunskapsnivå av 7 eller 8.

- En korkad adelsman känner sällan igen en vapensköld (Heraldik är INT-baserad).

En korkad aldelsman har svårt att lära sig alla sköldar, och kommer då inte att kunna lära sig lika många som en annan adelsman som har en högre INT.

- Den genomsnittslige bonden med INT 10 vet förhållandevis lite om hur man sår och skördar (Kunskap om agrikultur är INT-baserad).

Den genomsnittliga bonden vet hur an sår och skördar, men har inte förmågan att kunna effektivisera sitt arbete, så skörden blir större eller tar mindre jobb. En bonde med superhög INT har en bättre avkastning än en med mindre INT.

- Leonardo da Vinci var en akrobat (Målning är SMI-baserat).

Leonardo hade kanske förutsättningarna att bli en akrobat men valde att måla istället, dessutom hade han en skyhög INT.

- Trudvangs bästa jägare är också trudvangs smartaste person (Jaga är INT-baserad).

Ja, varför inte? Jag vill påstå att når man jagar så handlar kanske bara 10% om att smyga och skjuta, resterande 90% handlar om att spåra upp djuret i alla miljö och väderkonditioner, stycka det, kunna förvara det, tillaga osv ósv.

- Man måste vara snygg och trevlig för att kunna sjunga bra (Sjunga är KAR-baserat).

En person med utstrålning har förmodligen en bättre effekt på oubliken än en som inte har utstrålning.
KAR handlar inte bara om trevligheten och snyggheten utan även rösten.

- En fegis kan aldrig bli en bra buktalare (Buktala är PSY-baserat).

Det krävs lite stake för att våga uppträda. INT och KAR har i detta fallet (tycker jag) mindre betydelse.

Varför måste man kunna tänka innan man gömmer sig? Tja, det tycker jag låter vettigt. OM man inte vet hur eller var man skall gömma sig så kvittar det väl hur man beter sig?

Nu kanske det inte riktigt var meningen att ta dö på dina exempel, jag ville visa att man kan tänka på ett annat sätt med, eller har jag missuppfattat dig?

Men visst, jag håller med, just hur färdigheterna skall tolkas, och användas med grundegenskaperna (läs RMs hemsida) är luddigt beskrivet.

Antraxe

Veteran
Det där är en sådan regelsom man får ta med en nypa salt tycker jag. Speciellt efterssom många färdigheter är svåra att placera, som tex att målning är smidighetsbaserad. Även om just leonardo da vinci var (vilket jag egentligen inte har ett hum om) smidig så måste det ju innebära att en fet och ovig konstnär inte kan måla bra, vilket defenetivt inte stämmer.
Ändra kan man strunta i regeln helt eller så kan man typ bestämma att GE+5=max i FV (hehe det där lät som en matematisk formel)/images/icons/laugh.gif

Archer

Swashbuckler
Glöm inte att i DoD6 är användningen av modifikationer mer så att säga inbyggd i systemet. Det är meningen att man ska använda modifikationerna från -10 till +10 beroende på hur svårt eller lätt en uppgift SL anser är för just den personen.
I exemplet med bonden och hans kunskaper om sådd. Vi antar att det är ett helt normalt år, med lagom nederbörd och inga större saker som kan gå fel. Då detta är något han är väl förtrogen med så är det rimligt att han får +10 i CL till sitt Hantverk - Sådd FV10, för en slutgiltig CL av 20.

Ja du, det är ingen som någonsin har påstått att DoD6 är realistiskt, så jag förstår inte varifrån du får dina argument ifrån. Spela något annat spel i stället eller modifiera DoD6 kraftigt så får du kanske ett bra spel. Men enligt krilles definition på hur bra ett spel är så är det mängden material som man måste arbeta om som avgör det.......eeeh, så det kanske säger något om DoD6...........*skrattar*. Ettannat alternativ är att vänta på DoD6 expert, som jag hoppas ska vara en kraftig förbättring från grundreglerna!

Dilandau

Myrmidon
Ändringar blir det nog. Lite jobbigt.. :-(

Att vänta på Expert, något som enligt vad jag förstår knappt ligger på ritbordet ännu, käns inte så hett.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Är det så?

Det har inte jag lagt märke till. Men förvisso så var det väl så i de gamla versionerna...
Jag har en tendens att köra på känsla när det gäller reglerna så det är lite flummigt. Men jag skulle nog tillåta en spelare ha högra FV än GE, med det kanske skulle till en och annan modifikation för reglen att kunna öka. T.ex. att man bara får öka i vissa fall eller efter extra lång tid, extra dyrt eller något sådant.

Som tur är så är inte mina spelare på den nivån än. Vad jag minns...

Archer

Swashbuckler
Re: Se på mitt svar till Antraxe nedan...

...för en förklaring till varför saker är som de är, och hur man ska gå tillväga (enligt reglerna).