Nekromanti FV-tabell över 21

Andrinor

Veteran
Någon hade skrivit något om Magisk Kanalisering och när man tittade på B6 så hade man FV 23-27 nåt sånt och då är min fråga hur mycket kostar det och höja från 21-22 eller från 22-23?

Har någon en FV-Tabell som sträcker sig över 21 ??

Foggmock

Myrmidon
Någon hade skrivit något om Magisk Kanalisering och när man tittade på B6 så hade man FV 23-27 nåt sånt och då är min fråga hur mycket kostar det och höja från 21-22 eller från 22-23?

Då kanske det hade varit bättre att fråga i den tråden?

Har någon en FV-Tabell som sträcker sig över 21 ??

I Drakar och Demoner 6 Classic kostar det Kostnaden * 5 för varje steg från arton och uppåt och jag tror de flesta spel har det som sista steg så att säga (18+ eller 20+ eller så)

Staffan

Myrmidon
Det beror på version. I Expert kostar 18-20 *5, 21-23 *6, 24-26 *7, och så vidare (+3 FV = öka multipel med 1). I DoD 91 stannar kostnadsökningen vid *5 eller *6, men upp till dess är det samma som Expert. I Chronopia är alla multiplar *1 (vilket ledde till en särdeles tråkig lathund i regelboken), och i DoD6 vet jag inte.

Kaigon

Helmgast
Då kanske det hade varit bättre att fråga i den tråden?
Njae... det skulle jag nog inte påstå... den tråden handlade om Magisk Kanalisering och inte någonting om kostnaden att höja till specifika steg...
Själv kör jag med att varje 5 intervall är ett B-steg 0 = B0, 1-5 = B1, 6-10 = B2, o.s.v notera att jag spelar (egenmoddat) Chronopia och inte DoD 6, så reglerna skiljer sig nog...

Klon

Hero
Chronopia multiplar

jag antar som så att du syftar på det att det alltid är *3 för yrkesfärdigheter, *2 för primära och *5 för sekundära, smt olika sådana moddar (multiplar om man så vill) till enskilda magier beroende på vilket skolvärde de har.
Fördelen med det systemet är samma så du tyckte var tråkigt, nämligen det att en lathund blir överflödig. Den var väl egentligen mest till för de som inte hade lust/kapacitet att räkna skiten i skallen istället...

Staffan

Myrmidon
Re: Chronopia multiplar

De nuffor du nämner, 2/3/5/X för besvärjelser, kallar jag för "kostnader" (eller kanske "grundkostnader") snarare än "multiplar", just för att skilja dem från kostnadsökningen som inträder när man köper höga FV.