Nekromanti Fy bybblan vad besviken jag är!

Jon

Veteran
Re: DoD6 är otroligt OLIKT D&D3 ...

I D&D3 har WotC tagit bort det mesta av det som det klagas på i DoD6. Rustnings- och vapenrestriktioner gäller bara druider. Alla folkslag kan ha alla yrken. Alla yrken kan ha (nästan) alla färdigheter (skills) och förmågor (feats). En RP kan ha massor av olika yrken. Etc. etc.

Dvs alla dom "nya" fina förbättringar och uppfriskningar av reglerna som finns i DoD6 är regler man äntligen haft förstånd nog att skrota i D&D3. Riotminds har verkligen lyckats klämma fram det sämsta som går ur DoD...

Staffan

Myrmidon
Re: DoD6 är otroligt OLIKT D&D3 ...

Och även druid-restriktionerna i D&D3 är mindre "hårda" än motsvarande restriktioner i DoD6. En druid i D&D3 *kan* plocka upp ett svärd eller ett armborst - det får dock konsekvensen att han inte kan använda sina specialförmågor eller sin magi på 24 timmar. En tjuv i DoD6 (enligt regelboken) *kan* inte använda ett bredsvärd.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Riddaren

Swashbuckler
Re: Kritik är ok...men...

"Det är fullt av motivering och argument."

Var är t.ex. motiveringen till att Bergting är sämst???

Riddaren - vet att han är mycket sämre på att teckna

Även den bäste har dåliga dagar

Pazuzu

Warrior
Re: Kritik är ok...men...

Argument typ: "...räknade jag med att de snygga färgbilderna som finns på riotminds och Bergtings hemsida skulle finnas med i boken."

Motivering: "Men nej. I boken fanns Bergtings vanliga skitfula tuschteckningar."

Eller nåt.

NecTech

Swordsman
Re: Klagande DoD6

Oj......

Så här är det....Köper man ett rollspel så har man lagt ut pengar. Lägger man ut pengar så vill man ha något för det, något man tycker är bra. Ingen köper väl rollspel med tanken på att göra om allt.

"Så istället för att klaga så jävla mycket blanda 91 och det nya eller använd dig av Chronopia istället för 91:an"

Hmmm.....Man har rätt o klaga på produkter man tycker inte håller måttet. Vilket DoD6 inge gör, enligt mig.
Men jag sitter inte bara och gnäller...Jag sitter och skriver på ett DoD som kommer att slå DoD6 med hästlängder.

"Med dem sakarna du vill kunna göra rekomenderar jag D&D 3 ed eller nåt annat "Fantasy" spel där man kan hugga ner en Drake med en ny utslagen gubbe.."

varför skulle an inte kunna göra det???
Vad är det som säger att man från början inte kan spela en erfaren hjälte???

varför ska man alltid från början vara ett blåbär som inte klarar av något alls???

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fråga

Anser du att man kan titta på Peters färgbilder, jämföra dem med hans svartvita bilder, och sedan komma fram till den objektiva slutsatsen; "Bergting är sämst!"?

"Sämst", alltså riktigt dålig? Usel. Så dålig att vem som helst kan göra bättre illustrationer? I så fall är nog både du och Willie Garvin tämligen unika i era sätt att bedöma illustrationer. Ni har då till exempel inte sett mig teckna. Det har Peter, och han kan nog skriva under på att han inte, av de flesta kunniga bedömare, skulle betecknas som "sämst".

Tvärtom, Peter räknas som en klippa som illustratör. En illustratör som har fått erbjudanden från flera stora nöjesföretag i USA och från ett dussintal spelföretag (dataspel/rollspel). Erbjudanden som han INTE skulle fått om han var "sämst".

Det Willie Garvin vräkte ur sig, och som han sedan bad om ursäkt för, är INTE kritik. Det är skäll, förolämpningar, otrevligt tillmäle, vad du vill, men det är inte kritik.

Oavsett vilka "argument" man använder, så är det otrevligt att attackera en illustratör och kalla honom "sämst" och hans teckningar "skitfula".

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför...

...känner du behovet att nu kalla Giadrosich "sämst"? Objektivt sett har du fel. Giadrosich är inte "sämst", det finns säkert ett par miljarder människor som tecknar sämre.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Riddaren

Swashbuckler
Det var inte några....

...argument om varför P Bergting är sämst...han är knappast sämre än mig (som knappt kan rita streckgubbar).

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Nerosuferoth

Swordsman

Att säga: "Man kan ju alltid använda regler från äldre utgåvor" är inget argument för att DoD6 är en bra produkt.

Nej, det är nog inte meningen heller. Det är två alternativ. Antingen sväljer man DOD6, eller så gör man det inte och väljer en äldre produkt. Bådadera fungerar inte, och eftersom alla är så förbannat negativa begriper inte jag varför det är så svårt att välja. Det börjar bli fruktansvärt tröttsamt att läsa samma kritik mot DOD6 om och om och om igen. Det är tillåtet att sprida sin åsikt, man får tycka vad man vill och allt det där. Men faktum kvarstår: DOD6 är som det är, och det är det som gäller. Antingen accepterar man det och spelar DOD6, eller ignorerar man det och spelar vad man vill, må det vara Expert eller vad som helst.

DOD6 kommer aldrig att bli som Expert, vilket verkar vara det som alla vill, och Expert kommer aldrig tillbaka. Det är den enkla sanningen.

Den kritik som ältas om och om igen är inte nämnvärt konstruktiv, jag är övertygad om att RiotMinds har fattat vad ni menar. Och ni får inte som ni vill. Varför det är ett problem är obegripligt när de flesta som är negativa mot DOD6 redan har det de vill ha (gamla Drakar och Demoner).

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu

Master_Z

Swordsman
Gratulerar...

...du har just blivit utnämd till årets klagare #1

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"

Verjigorm_UBBT

Veteran
Jag undrar bara hur du kan skriva så om Bergtings bilder. Han är ju de svartvita bildernas mästare. Kolla bara i Cybertechnology från FASA så ser du vilka underbart råa bilder han gör. Jag kan inte på nåt sätt fatta hur du kan säga att sådana bilder kan vara dåliga. Skäms på dej!!
Det du gör är ett fruktansvärt personangrepp och du använder dej tom utav en av de fem härskateknikerna och det talar ju inte till din fördel, nu använde jag mej också av en sån men det tycker jag att är befogat i ett sånt här läge!!!

Kalil

Swordsman

Antingen sväljer man DOD6, eller så gör man det inte och väljer en äldre produkt

Håller inte med. Vi kan påverka!

Vad jag inte förstår är: Om nu den almänna meningen är att DoD6 är uselt (bland annat sämre än sina föregångare), varför kan inte RiotMinds ge ut en nostalgiutgåva av Expert?

Jag tror att en uppfräschad version där reglerna från expert + det som behövs från grundreglerna + valda delar av gigant skulle få ett varmt mottagande i rollspelssverige. Speciellt om det följs upp med nytryck av monsterböckerna (inte den där vidriga boxen) och lite andra klassiska supplement.

Dålig idé? Okonstruktiv?

/Kalil

Archer

Swashbuckler

Kanske för att de just vill slippa att lägga ut pengar och tid på att stödja äldre utgåvor. Pengar och tid de vill använda till att utveckla sin egen spelvärld (trudvang) samt DoD6. Även om det bara rör sig om rena nytryckningar och det kanske inte tar så mycket tid i anspråk så kostar det i alla fall pengar, och frågan är om det skulle sälja tillräckligt mycket för att de skulle få tillbaka de pengar de lagt ut på att göra nytryckningen. Jag skulle inte tro det.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Vaun Vuriche

Warrior
Re: *Nickar Instämmande*

Ville väl bara ge lite medhåll. P. Bergting är ruskigt skicklig på att måla/rita. Jag menar kolla bara på Mutant Chronicles, ett, i mina ögon då, helt värdelöst rollspel. Ändå var man bara tvungen att bläddra igenom samtliga böcker en, två, till o med tre ggr bara på grund av illustrationerna. och det var, bland andra, P's förtjänst.