Jasså? Jag tycker att jag har läst kommentarer från diverse användare att rollspel.nu suger fett i snart 15 år.
Vi jobbar på att rodda med plattformen. En kickstarter är en intressant idé, och jag ska göra ett överslag på hur mycket en sådan skulle behöva dra in för att köpa in tid av konsulter.
Dock är det ingen quick fix, och det finns svårigheter med det också ... den värsta svårigheten är att det är knepigt att garantera att X antal timmar ger önskat resultat, eftersom vi på gott och ont är beroende av vBulletin också.
Ni är bra nu också, dock bra på ett mer irriterande sätt
OM jag som användare kan hjälpa till på en, för mig, rimlig nivå så gör jag det. Handlar det om att samla in miljontals kronor för att det ska vara någon mening med det så är det givetvis inte aktuellt (och då kanske man kan undra lite över hur läget är ställt egentligen) men om man kan hitta en eldsjäl som gör en ordentlig insats för 5' eller kanske 10' så kanske det inte är omöjligt att få till något?
Som jag har förstått har den hållits igång tack vare konstant hjärt- och lungräddning. Skall vi hitta någon som är beredd att gratis fortsätta gen den all massage den kräver för att fortsätta ticka efter vi kostat på att få den fixad? Jag var inte inblandad, så mängden arbete kanske överdrevs. Men jag känner mig inte manad att göra det gratis.
Det var inte vad jag föreslog. Jag föreslog att man skulle identifiera de ändringar man gjort som orsakar problemen och backa eller fixa dem, inte att man skulle kontinuerligt åtgärda effekterna av problemen.
UBB i sig är stenstabil, och rollspel.nu har varit stenstabil tidigare. Programvaror degenererar inte spontant, något har hänt som har ställt till det. Identifiera vad och backa det så är problemen lösta.
För mina lekmannaögon låter det väldigt dyrt, har vi så stora problem med buggar i vBulletin eller är det vi själva som försöker lägga till funktionalitet som inte finns? Saknar vi kompetensen inom forumet? Hur mycket vill Spidde/Lupus ha för att faktiskt boka upp tid för detta?
Ond bråd död said:
Jag håller med. Även om jag förstår varför det blir dyrt, så undrar jag mer om det är värt det. Kan man inte bara ta en annan plattform som funkar bättre från början.
Så dålig som den här versionen av vBulletin uppenbarligen är skulle jag definitivt räkna med 40 - 120 tusen om man vänder sig till extern leverantör.
Kompetensen finns ju, vi är ju massvis med webutvecklare av alla möjliga sorter här, men de flesta av oss (särskilt inkl. de som faktiskt tagit sig tid, skall sägas) är sådana som inte sällan redan sitter med webutveckling 50 timmar i veckan som det är och inte är så pigga att sitta på den lilla tid man har över dessutom, och särskilt inte för småpengar för ett gäng gnällspikar. Varenda teknikredaktör vi haft har ju blivit rejält utbränd på uppgiften väldigt fort.
Det riktiga problemet är att vBulletin (i den här versionen) är förjävla dålig, men att det känns tungt att byta plattform IGEN.
Nja, nu har vi tagit fan i båten, och då får vi nog ro honom iland. Oavsett vilken plattform vi väljer har den för- och nackdelar och ett antal olika saker som måste funka. vBulletin kanske inte var det mest stabila valet, men när vi gjorde bedömningen ansågs denna lösning ändå vara den säkraste inför framtiden. Jag ser inte att det läget skulle ha förändrats nämnvärt de sista månaderna.
Jag vill påpeka att jag inte klandrar någon som är involverad med WRNU, och särskilt inte någon av de teknikansvariga. Men vBulletin5 är inte en färdig produkt, och att någon har mage att ta betalt för den är ett skamlöst hån. Att 2014 ha en plattform som inte fungerar på touch-devices är inte acceptabelt.
Billigaste lösningen är då med andra ord att inte göra något alls åt saken tills vBulletin har fått ordning på sin skit? Kanske är det till och med onödigt att Lupus eller vem det nu är lägger tid på detta öht innan det fungerar tillfredsställande?
Släpp utvecklingsbiten, låt oss gnälla och återkom till utvecklandet om ett år när versionen blivit lite stabilare? Om jag som användare vet att det inte händer något så kommer jag nog att sluta gnälla och mer acceptera.
Ja, det är väl den billigaste i kronor räknat. Men vi vill ju att plattformen ska bli bättre, så jag vill hålla uppe en grundläggande nivå av fixande av saker. Om inte annat så finns det en massa inställningar som vi inte har lärt oss ännu hur det funkar, och det kan komma att lösa några av de problem vi har.
Men i stora drag, det är en långsiktig och ganska långsam process. Ingen sitter och lägger fokuserad tid på att snabbt lösa hela plattformens problem (ja, förutom förhoppningsvis vBulletin-gänget dårå).
Men det finns alltså saker som vi kan finurla på själva som vBulletin garanterat inte kommer att ordna åt oss? Om de faktiskt sitter och jobbar med detta löpande känns det som att risken att pengarna hamnar i sjön är ganska överhängande och om vi snackar hundratusenkronorsklassen så skulle ju det vara lite småtrist.
Ja, det finns saker vi jobbar på som ska göra det hela bättre. Eftersom det inte är någon stor revolution på vBulletins forum där man vill tjära och fjädra hela utvecklargänget när jag en förhoppning att vi har en del barnsjukdomar som måste trimmas bort.
Men, mobilsidorn, där verkar det vara lite mer oroligt. Men den som lever får se.
En sidofråga kanske, bara av intresse: om det är det en arbetsgivare betalar för 40 timmar, hur mycket ungefär hamnar i slutet hos personen som gör jobbet?
Vår personalkostnad (för att ta ett närliggande exempel, min egen firma alltså), alltså kostnad för lön och pensioner och avgifter och sånt är runt 350 spänn per timme. Det motsvarar löner på runt 30 000, lågt för att vara branschen.
Vi har den kostnaden även om vi inte debiterar, vilket självklart händer. Om vi har låg debitering måste 800 spänn per timme kanske täcka 25% till 35% i tid som inte debiteras. Då användas alltså de tidigare inarbetade timmarna för att betala lön.
Så om vi har 100% beläggning och allt bara visslar på så går cirka 45% till personalkostnader, kanske.
Om vi är mer realistiska, så har vi bortfall på timmar på cirka 20%, och då måste de där 800 täcka det bortfallet. Och sen kommer tider då vi har noll beläggning (runt sommaren är det katastrofalt), då ska resten av de 800 kronorna täcka lönen.
Så om man slår ut det hela på ett år, så hamnar vi på cirka 5 - 10% vinst efter att alla löner, hyror, avgifter, utrustning och sånt är betalda. Så av 800 spänn kan man säga att kanske 720 går till den anställde (dels som lön och dels som investeringar i företaget så att företaget finns kvar och kan betala lön) ... under loppet av ett år alltså, utslaget på tid när vi har mycket att göra och tid när vi har lite att göra.
För att förtydliga. För att driva en firma som kan betala lön har man en massa olika utgifter eller kostnader, saker som drar pengar från kontot.
Lön
Avgifter
Skatter
Pensioner
Semesterersättning
Hyra
Utrustning
Försäkringar
Friskvård
Transporter
Obetald support
Kundbortfall
Ekonomi och administration (som per definition inte drar in några pengar)
Och mer därtill ...
Alla dessa utgifter ska betalas även om man inte har inkomst, vilket är svårt att ha hela året om. Så man måste ta betalt för att täcka hela årets utgifter, inte bara tänka "en timme = 1000 spänn = jag blir rik".
Det är mer så att "en timme = 1000 spänn = nu har jag trygghet för den timme jag inte har nått jobb."
Notera att detta inte är klagomål från mig på det politiska systemet. Det är så det funkar, och det har vi klarat att bygga en firma på som levt i 15 år. Vi blir inte rika, vi har inga fantasilöner, men det funkar och vi är stabila.
Visst, är man själv och endast har en dator och jobbar hemifrån och inte har några kostnader och 100% beläggning, ja då tjänar man sjukt mycket pengar. Men man ska också betala avgifter, skatter, pensioner, semesterersättning, försäkringar ... ja, det blir ju en del till slut.
För mina lekmannaögon låter det väldigt dyrt, har vi så stora problem med buggar i vBulletin eller är det vi själva som försöker lägga till funktionalitet som inte finns? Saknar vi kompetensen inom forumet? Hur mycket vill Spidde/Lupus ha för att faktiskt boka upp tid för detta?
Eftersom Seter har en rätt bra sammanfattning om skillanderna mellan lön och debitering (ca 30-40% av konsultdebitering blir lön, men kort uppdrag betyder också mer "spilltid" mellan uppdrag).
För att ta ett exempel på vad en enkel installation av en uppdatering ofta innebär då jag utför den:
* Läs på om uppdateringen
* Ta en säkerhetskopia på forumet
* Sätt upp testforumet från den senaste säkerhetskopian
* Byt ut alla emailadresser mot en dummy-adress, så testforumet inte skickar ut en massa notifieringar
* Installera uppdateringen
* Testa funktionalitet på testforumet för att se till att saker funkar som förväntat
* Hitta tid för att installera uppdatering och förvarna om att forumet kommer att vara nere
* Förbered en kopia av liveforumets filer med uppdateringen, och se till att rätt inställningar står i config-filerna.
* Stäng ner forumet
* Ta ny säkerhetskopia (den föregående är minst ett par dagar gammal, kanske över en vecka, och uppdateringar kan trasa sönder något)
* Sätt igång kopiering av säkerhetskopia off site
* Uppdatera forumet
* Då forum är uppdaterat och kopieringen är klar, uppdatera operativsystemet
* Verifiera att det ser ok ut
* Ta ny säkerhetskopia
* Slå på åtkomst till forumet igen
* Övervaka forumet ifall det uppstår problem som inte upptäckts i de tidigare testerna
* Åtgärda ev. problem som dyker upp
Senaste patchningen innebar att notifieringarna kom igång, och det vi hade missat var att standardinställnignen var att "globala moderatorer" skulle bli meddelade varje gång en tråd eller ett inlägg skapades. De blev rejält spammade, och det blev några timmars arbete innan orsaken var identifierad och åtgärdad.
Vår lokala tråd i ämnet
https://www.rollspel.nu/threads/634...044268-email-spam-to-members-version-vb-5-1-1
Hade den uppdateringen funkat klockrent från början, hade vi talat om 3-4 timmars arbete. Nu hamnade det snarare runt 10.
Kan jag vBulletin? Tja. Om någon månad har jag hållt på med vBulletin i 10 år (sedan version 2) och det är inte första gången jag har berättat för vBulletin hur man löser ett problem. Vid något tillfälle var det att jag skickade in var i koden felet var, och hur man ändrade det. vBulletin är dock inte vad jag jobbar med, så det är möjligt att man kan hitta någon som är vassare (vilket man då får väga mot att personen inte är insatt).
Som vardagsjobb är jag uppbokad fram tills årskiftet, och det mesta tyder på att det kommer att bli förlängt. Så för min del är det att boka upp kvällar och helger, vilket jag är försiktig med för att inte ta på mig mer än vad jag kan lova.
Blandar man in betalning kommer det att innebära att vi behöver striktare kommunikation, så det inte blir osämja runt pengarna. Den kommunikationen tar tid. Missförstånd du blir ett "men va' fan, kunde du inte sagt det med en gång..." Men missförstånd med pengar inblandat...
Dock kommer jag snart att behöva lägga en del tid och energi på ett annat forum också. Men om någon känner sig manad att hjälpa mig med att skapa en template till ett vB4-forum, skulle det minska min framtida uppmärksamhetssplittring (jag är tekniker, inte grafiker/designer).
Magnus Seter said:
Du har helt rätt i att om det sker en "beställning" som ska resultera i en "leverans" så är det inte längre nog att kommunicera enbart via forumet. Då ska det fram specar och tidsuppskattningar och planering och sånt också.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.