Nekromanti Fyra frågor.

Krille

Super Moderator
Re: Direkt elakt

"Jargier ser ju trotts allt alver som förbannade av Daak."

Det är inte samma sak som "jargier lynchar och mobbar alver så fort de ser ett spetsigt öra". Daak har redan givit sitt rättvisa straff till alverna., och att straffa dem ännu mer är trots allt att gå emot Hans rättvisa dom och därmed Hans vilja.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Nightowl

Champion
Re: På liknande tema

"Alfred Besters What Mad Universe, "
Fredrik Pohl. Åtminstone står hans namn på den svenska översättningen Vilken Vanvettig Värld.

Sorry att behöva besserwissra en vän, men jag måste vara rättvis, annars förlorar jag min petimeterlicens och min kverulantbricka... ;-)

Nightowl, har ifrågavarande bok i bokhyllan

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

litleme

Warrior
Re: Latmask

den är snygg den ger respekt och den ger bra skydd =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud." citat: Johnny Rotten

Jaha, De förnekar Daak, många alver är magiker och att de är helt udda kan ju göra sitt också. En alv väcker rädsla hos folk som inte förstår dem. I denhär världen finns massor av exempel. Jag tror att en alv kan klara sig i jargien men blir troligtvis kommer alven att bli trakaserad. I vissa fall kan det hända att lynchmobbar kommer och dödar dem. Enkel logik för fan. Jag säger inte att det är så överallt men i jargien bör ju sådant förekomma rätt mycket.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Krille

Super Moderator

"Jag tror att en alv kan klara sig i jargien men blir troligtvis kommer alven att bli trakaserad. I vissa fall kan det hända att lynchmobbar kommer och dödar dem. Enkel logik för fan. Jag säger inte att det är så överallt men i jargien bör ju sådant förekomma rätt mycket."

Trakasserad är en sak. Lynchad är en annan. Jag tror inte att jag eller någon annan någonsin har skrivit "lyncha", "alv" och "Jargien" i samma mening, så det får stå för sin åsikt och tolkning; precis som många andra av dina kryptiska tolkningar så är den inte officiell.

Och magikerna håller sig i Sunari, inte i Jargien, av exakt det skälet att Jargien inte tillåter magi. Det är liksom lika puckat som att en svart amerikansk spion försöker infiltrera Sovjet.

Dessutom är det faktiskt inte lynchmobbens uppgift att hänga alver i Jargien. Det sysslar inkvisitionen med, och de kan endast bränna en otrogen kättare på bål. Skulle den otrogne kättaren visa sig vara Daaktroende eller vara villig att konvertera så är bålet inte längre en laglig möjlighet. Faktum är att jag ser Daaks Hand som en bra mycket större fara för alver i Jargien än lynchmobbar, och lynchmobben bör defintivt se upp med inkvisitionen.

Lynchmobbar är typiska för laglösa ställen som Asharien, inte byråkratiska helveten som Jargien. I Asharien kan jag mycket väl tänka mig att en mobb kan hänga någon för att han pissar snett, men i Jargien? Glöm'et. Inte utan erfoderligt tillstånd i tre kopior med stämplar från Aboratens älskarinnas betjänt.

Logik är bra mycket enklare att applicera på fakta än egna påhitt.

- Krille

Ta ett exempel. Drakväktaren rabiel blev hängd utan massor av pappersarbete. Pga utav att han var en utlänning. Detta gjorde visserligen staten men jag tror inte att jargien bryr sig om deras kära meddborgare bestämmer sig för att grilla en jävla förbannad alv. Detta vet bönderna så de kan glatt bränna alver om de bara får chansen. I städerna är det en helt annan sak. I ett så rashatiskt land som jargien så bör det finnas massor av faror för en alv. Det FINNS för övrigt ingen bok om jargien som man kan leta efter om jag har fel eller inte. Och jag tror knappast att mundanamodulen går in på olika rasistsiska saker utan håller sig till en vanlig enkel beskrivning om hur landets krigsmakt, handel och dyl funkar.

Jag går efter logik.

Krille

Super Moderator

"Detta gjorde visserligen staten men jag tror inte att jargien bryr sig om deras kära meddborgare bestämmer sig för att grilla en jävla förbannad alv."

Det tror jag, eftersom alver i Jargien befinner sig där med statens tillåtelse. De får statens tillåtelse på grund av att de har något att tillföra staten. Tas det bort av ilskna medborgare så lär de ilskna medborgarna få möjlighet att kyla av sig medelst Daaks Hands vattentortyr. Däremot finns det ingenting som hindrar staten att göra något, när den väl har malt papper färdigt.

Du glömmer återigen bort de fyra grundläggande Jargiska buden: byråkrati, byråkrati, byråkrati och Daaks kyrka.

"Det FINNS för övrigt ingen bok om jargien som man kan leta efter om jag har fel eller inte."

Nej, men det finns en massa text i Mundana. Det största kapitlet i Mundana behandlar Jargien ur fler vinklar än något annat land. Och hela tiden betonas Daaks kyrka och byråkratin, om och om igen. Det är till och med så att "rashatet" (som i själva verket är mer "kättarhat" än "rashat") beror på Daaks kyrka.

Så nej, du går inte efter logik. Du går efter förutfattade meningar alternativt din version av Mundana. Vill du ha upphängda alver i dussinet vid varenda vägkrök i Jargien, vassego'! Jag tänker inte hindra dig.

Men försök inte få för dig (eller slå i andra) att det är den officiella versionen. För det är det inte. På sin höjd är det din tolkning och/eller omskrivning.

- Krille

Ha! staten försökte ju ränsa en alvbosättning för bara några år sedan. Dock var den i en skog och du vet vad som händer om man anfaller en skog med alver i... Jargiens anrme är troligtvis lite sura på dem. Förlusterna skapade troligtvis lite bitterhet mot alverna. Och i den verkliga världen så blev alla som var lite ovanliga trakaserade. Vanligtvis. Logik säger jag ju. Folket i texas hade visserligen en lag som hindrade mord men se bara på svarta/vita stuket som fanns (och finns fortfarande) i texas.

Vill du ha upphängda alver i dussinet vid varenda vägkrök i Jargien, vassego'!

Du lyssnar inte. Från trakaserade till lynchade skrev jag. Det jag menade att det händer att alver blir lynchade men det är mycket troligare att de bara blir trakaserade. Lynchingar är kanske 5 st på 10 år i hela jargien. Det kan dock bli obehagligt ibland. DET är vad jag vill ha sagt. Min åsikt.