Nekromanti Fyra frågor.

1, Det beror på. Om du har fiender bör du ha rustnng på dig om de skulle hoppa fram bakom ett hörn (man vet aldrig) men annars brukar det vara skönt att ta av sig oket för en stund. En riddare i vår grupp ansåg att man blev stark och tålig att ha på sig sin helrustning hela tiden utom när han är hemma. Eftersom han har rykte 29 spec på hjälte så blir det inget bråk om det. Stadsvakten blir också lite nervösa om de ser en fullt munderad krigare komma vandrandes. I större städer bryr sig ingen om du kommer vandrande med ringbrynja och stridsvärd vid bältet eftersom de troligtvis har sett krigare ofta och många kompanier håller till i staden i fråga.

2, De enda som kan ha ett storsvärd vid midjan är trukher (om ens de) och de har andra vapen.

3, Det beror på, om man är framgångsrik legoknekt har man kanske 15 i svärd och sköld (eller vad för något vapen man nu ska kunna) och lyckade har 13-14 i vapnet. Misslyckade har 9- 11. Gå efter krilles svar.

4, folk tror på allt möjligt. Jag (min gubbe alltså) trodde att om man gick in i en alvskog skulle man komma ut 400 år senare. Alver är odödliga och dvärgar hammras fram ur sten i bergen.

Folk känner de lokala monstren och vet vilka de är (de kanske till och med har namngett dem. "trollfarmor ulfragur") men ett ovanlit monster eller varelse skulle skrämma folk rätt mycket. En alv i drunok skulle nog dra till sig inte lite upmärksammhet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Jasså? I ett daaktronende land? Nära jargien? Jaja, jag har inte intresserat mig för den avkroken så...

Björn Hellqvist

Swordsman
Re: Rustningar till vardags...

Vakt: Är det ett krig på gång nånstans?
Äventyrare: Nej, varför undrar du?
V: Varför har du på dig rustningen då?
Ä: Jag klär mig alltid så här.
V: Varför?
Ä: Tja... när det är bråk på gång, så behöver jag inte ta på rustningen. Den är redan på. Jag sparar en massa tid på det viset. Att ta på sig och av sig den tar timmar. Slöseri med tid, det är vad det är.
V: Vad för sorts bråk hade du tänkt starta?
Ä: Jag tänker inte starta något...
V: Starta vadå? Du är snabb att neka.. och sa du inte precis att du ofta är i bråk... Kanske planerar du en attack på citadellet (några av hans vaktkollegor skrattar).
Ä: Nej, nej, inte alls. Jag vill bara vara redo att försvara mig själv...
V: Mot vad?
Ä: Skurkar, tjuvar och fredlösa, så klart.
V: Så du tror inte att vi är förmögna att vakta staden och skydda hederliga medborgare från brott?
Ä: Ja. Jag menar nej. De här gatorna kan vara farliga när det är mörkt, och då är ni väl knappast i krokarna, eller?
V: Jasådu. Så du gillar att gå omkring på stan mitt i natten, rustad som en riddare? Är du en riddare?
Ä: Öh... nej. Det är som jag säjer, jag är bara en hederlig medborgare på väg hem från en sen kväll på krogen och...
V: Eller på väg hem från anfallet på citadellet?
Ä: Jag tänker inte starta något bråk.
V: Så du drar bara till dig det? Och vill vara förberedd?
Ä: Ja, jo, det stämmer väl liksom...
V: Liksom? Tja, jag tror du är förberedd på att följa med till slottet, där vi kan tillbringa några trevliga dagar med att kolla vem du egentligen är, om du har rätt att bära de där "verktygen", och om du är efterlyst för några brott eller så.
Ä: Men jag har inte tid till allt det där...
V: Klart du har. Du har ju all tiden du sparat på att inte ta på och av dig rustningen.
Ä: Men jag har inte gjort nåt... det här är inte schysst.
V: Det är inte din lukt heller. Vi får nog doppa dig i vallgraven innan vi låser in dig. De andra fångarna kommer att klaga annars. Grip honom, karlar!

(Ur HârnPlayer, Columbia Games 1994)

http://www.algonet.se/~enda

Det vet jag. Dessa håller sig dock för sig själva och bara vissa i riket har sett en. De bort ju i en skog och är väldigt otrevliga mot inkräktare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alver i Drunok

Mjo...sedan kommer ju Henéa därifrån också...fast det var ett par årtusenden sedan, förstås...

- Ymir, som funderar på om han inte borde ta och fortsätta sl:a sin henéakampanj

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alver i Jargien

Tja, skulle nog tro att det finns lite alver i själva Jargien också, alltså. (De självständiga alviska kolonierna ej inräknade då, givetvis). Det är liksom inte som om Jargierna dödar alver på fläcken eller något - de är bara lite misstänksamma mot dem. Min léaramalviska rollperson vistades i Amra i Jargien ett ganska bra tag utan några problem, iaf. Hon råkade iofs lite illa ut, men det är en annan historia och hade inte med att hon var alv att göra. :-(

- Ymir, som inte ser något problem med kombinationen Alver + Jargien

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rustningar i kampanjer

Tja, jag började just fundera på om min spelgrupp var den enda där rp:na nästan aldrig bär rustning. Iofs kör vi (som bekant, kanske) inte överdrivet hårt på konceptet "vara ute och äventyra" och strider väldigt sällan, men vi de tillfällen vi gör det har våra rp:er nästan aldrig använt rustning - det är nämnligen varken snyggt eller särskilt tufft. (Även om en lätt ringbrynja kan göra underverk med en sexig krigarkvinnans kropp) :)

Tyngre rustningar än ringbrynja har för övrigt synt till mycket, mycket, mycket sällan i våra kampanjer. (Typ 4-5 ggr, som mest). Varför har jag ingen aning om, men jag antar att hel metallrustning helt enkelt är asfult :)

- Ymir, var tvungen att släppa ur sig en grabbig kommentar

Rosen

Myrmidon
Re: Rustningar till vardags...

Likartat, men klart kortare citat:
"Do your player characters insist on walking on the city streets wearing full armor and a heavy arsenal of military melee weapons? Let them be arrested for frightening the children; they'll get the idea."
(ur <I>Skyrealms of Jorune</I>)

--
Åke

Krille

Super Moderator
På liknande tema

Jag gillade en av dina illustrationer i Sverox: yppig barbarkvinna med löjligt spikiga men i övrigt alldeles för non-existenta rustningsdelar täckande några få väl valda delar av kroppen kommer in i en normal bondby. I bakgrunden står en bondkvinna och håller för ögonen på sitt barn. Den satt rätt fint! /images/icons/wink.gif

Och ska vi fortsätta på det temat, har du läst "Och till min brorson Albert lämnar jag denna ö som jag vann av Fatty Hagan på poker" (jo, den heter faktiskt så)? Där finns en av de absolut bästa beskrivningarna av baddräktsmode jag någonsin läst. Victorias baddräkt beskrivs som "den var precis så stor att man såg att den var gul."

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: På liknande tema

<I>I bakgrunden står en bondkvinna och håller för ögonen på sitt barn. Den satt rätt fint!</I>

Tackar! Den med han som har dukat under för sin ryggsäck fick lite kommentarer när det begav sig, men det är första gången jag hört nån nämna den där. (Utstyrseln var dock rätt tam jämfört med vad hon hade på originalskissen...)

SF-varianten återfinns i Alfred Besters <I>What Mad Universe</I>, där en författare hamnar i en värld som är precis som i tafflig pulp-SF från 50-talet:
"Har du också en sån där rymddräkt?"
"O nej, de är alldeles för stora och klumpiga. Kvinnliga astronauter har oftast rymddräkter i plast."
"Genomskinlig plast?"
"Ja, naturligtvis."

<I>har du läst "Och till min brorson Albert lämnar jag denna ö som jag vann av Fatty Hagan på poker" (jo, den heter faktiskt så)?</I>

Um, näe. Skriven av vem?

--
Åke

Med tanke på din alviska blick och det att du vistades i hela jargien borde ha gett dig STORA problem. Alver är inte tolererade i jargien och alver blir allt från trakaserade till lynchade. För att klara sig i jargien krävs det pengar, makt och inteligens.

Ymir

Liten kantbaron

"Alver är inte tolererade i jargien och alver blir allt från trakaserade till lynchade".

- Öh...var står det? JAG har då rakt inte sett det någonstans.

- Ymir, som förövrigt enbart vistades i Amra.

Krille

Super Moderator
Direkt elakt

"- Öh...var står det? JAG har då rakt inte sett det någonstans."

Du vet, silversurfan läser inte modulerna. Han tolkar dem som koboldiska. Lite på samma sätt som kommunistpartiets medlemmar i Sovjet inte läste västerländska böcker - de tolkade dem som kapitalistisk dekadens. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Re: Direkt elakt

Ska vi bli tvugna att låsa din gubbe? Börja om som grisodlare för din aktiva mobbing mot mig? Snyft snyft.

Svar på tal: Va fan är koboldiskt med det? Jargier ser ju trotts allt alver som förbannade av Daak. DET STÅR I MODULERNA. Har du läst modulerna? Utom det skit du skriver.

Nu är jag taskig men han började. Rättvisa.