Re: Rustningar till vardags...
Vakt: Är det ett krig på gång nånstans?
Äventyrare: Nej, varför undrar du?
V: Varför har du på dig rustningen då?
Ä: Jag klär mig alltid så här.
V: Varför?
Ä: Tja... när det är bråk på gång, så behöver jag inte ta på rustningen. Den är redan på. Jag sparar en massa tid på det viset. Att ta på sig och av sig den tar timmar. Slöseri med tid, det är vad det är.
V: Vad för sorts bråk hade du tänkt starta?
Ä: Jag tänker inte starta något...
V: Starta vadå? Du är snabb att neka.. och sa du inte precis att du ofta är i bråk... Kanske planerar du en attack på citadellet (några av hans vaktkollegor skrattar).
Ä: Nej, nej, inte alls. Jag vill bara vara redo att försvara mig själv...
V: Mot vad?
Ä: Skurkar, tjuvar och fredlösa, så klart.
V: Så du tror inte att vi är förmögna att vakta staden och skydda hederliga medborgare från brott?
Ä: Ja. Jag menar nej. De här gatorna kan vara farliga när det är mörkt, och då är ni väl knappast i krokarna, eller?
V: Jasådu. Så du gillar att gå omkring på stan mitt i natten, rustad som en riddare? Är du en riddare?
Ä: Öh... nej. Det är som jag säjer, jag är bara en hederlig medborgare på väg hem från en sen kväll på krogen och...
V: Eller på väg hem från anfallet på citadellet?
Ä: Jag tänker inte starta något bråk.
V: Så du drar bara till dig det? Och vill vara förberedd?
Ä: Ja, jo, det stämmer väl liksom...
V: Liksom? Tja, jag tror du är förberedd på att följa med till slottet, där vi kan tillbringa några trevliga dagar med att kolla vem du egentligen är, om du har rätt att bära de där "verktygen", och om du är efterlyst för några brott eller så.
Ä: Men jag har inte tid till allt det där...
V: Klart du har. Du har ju all tiden du sparat på att inte ta på och av dig rustningen.
Ä: Men jag har inte gjort nåt... det här är inte schysst.
V: Det är inte din lukt heller. Vi får nog doppa dig i vallgraven innan vi låser in dig. De andra fångarna kommer att klaga annars. Grip honom, karlar!
(Ur HârnPlayer, Columbia Games 1994)
http://www.algonet.se/~enda