Nekromanti Fyra sabriska frågor... [Spoiler mina spelare!!]

Marukusu

Hero
I. Om ett gäng på ca 5 pers (en rollspelsgrupp, kanske?) lyckades med konststycket att göra en pilgrimsfärd mellan Calnia och Tibara till fots, vilket har gjorts förut, ungefär hur mycket skulle de få höja sitt qadosh med då? Ett slag för att höja qadosh verkar liksom lite tunnt, enligt min åsikt.

II. Exakt hur går calanadansen till? Jag kan inte hitta någon mer precis beskrivning av den i böckerna...

III. Hur skulle Kung Constantin reagera om han fick reda på att mördaren till ett flertal medlemmar i regentförsamlingen faktiskt var en nära släkting till honom? (Låt mig gissa: OF WITH HIS HEAD!!!)

IV. Hur långt skulle Drottningen kunna gå om hon visste att den mordmisstänkte var oskyldig, men hela tiden talade för döva öron? (skulle hon vara så desperat att hon anlitade rollpersonerna för att haffa den riktiga mördaren med bevis och allt?)

/Marukusu, den dansande pilgrimen med elaka framtidsplaner... HIHIHIHIHIHI!!!

nordan

Swordsman
Vad gäller pilgrimsfärder, skulle jag rekommendera följande:
Bestäm ett "standardvärde", som avgör hur långt någon behöver vallfärda för att göra sig fötjänt av ett höjningsslag (Enligt reglerna för höjande av quadosh). Använd sedan detta värde för att "dela upp" fotvandringen i olika delar, och slå ett slag för varje del på vägen. Naturligtvis måste dessa slag "sparas" tills man verkligen kommer fram, eller åtminstone negeras om man av någon anledning skulle avvika från färden.
Saker som exempelvis rollpersonernas målmedvetenhet och vad som görs under vägen bör också räknas med. Jag antar att Daak uppskattar att man vandrar långa sträckor varje dag, lever enkelt och inte "klagar" över blåsor i fötterna och liknande.

Helmgast
I. Om ett gäng på ca 5 pers (en rollspelsgrupp, kanske?) lyckades med konststycket att göra en pilgrimsfärd mellan Calnia och Tibara till fots, vilket har gjorts förut, ungefär hur mycket skulle de få höja sitt qadosh med då? Ett slag för att höja qadosh verkar liksom lite tunnt, enligt min åsikt.

Begär är syndigt. Nöj dig med det Gud ger dig, fråga inte efter mer...

II. Exakt hur går calanadansen till? Jag kan inte hitta någon mer precis beskrivning av den i böckerna...

Vet inte Krille så får du hitta på själv.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"II. Exakt hur går calanadansen till? Jag kan inte hitta någon mer precis beskrivning av den i böckerna..."

Vi i våran spelgrupp har alltid tolkat det som en wienervals. Det vill säga som en vanlig vals, fast med ännu mer rotation på paret varje takt. Detta både ser jätteroligt och är jätteroligt när man druckit ett par glas vin. Det finns dock risk för att tappa balansen om man är för full/glad/trött/dålig på att dansa :gremsmile:

/Naug, för Sverige, i valsen

ermine

Warrior
Re: Fyra sabriska frågor... [Spoiler mina spelare!

III. Hur skulle Kung Constantin reagera om han fick reda på att mördaren till ett flertal medlemmar i regentförsamlingen faktiskt var en nära släkting till honom? (Låt mig gissa: OF WITH HIS HEAD!!!)

Förmodligen skulle Hans Majestät göra allt för att sopa skandalen under mattan och se till att släktingen skickades till något avlägset hörn av Mundana där han/hon inte kan ställa till med någon mer skada. Släktingen får t.ex. ett tjugoårigt updrag som chef för en apelsinodling i kolonierna. Om han inte kan dölja problemet för resten av adeln kommer han förmodligen att vilja framstå som rättvis och utan pardon döma släktingen för morden. Om han fälls är det troligt att denne halshuggs på fläcken för högföräderi.

IV. Hur långt skulle Drottningen kunna gå om hon visste att den mordmisstänkte var oskyldig, men hela tiden talade för döva öron? (skulle hon vara så desperat att hon anlitade rollpersonerna för att haffa den riktiga mördaren med bevis och allt?)

Det beror på. Har drottningen ett starkt rättspatos? Har hon en nära relation till den misstänkte? Om inte är det inte särskillt troligt att hon kommer spendera tid och riskera sitt anseende för att hjälpa en så pass hatad man. Om hon har skäl att hjälpa den misstänkte kommer hon förmodligen att vilja hyra någon som kan sköta det hela diskret och snyggt, d.v.s. inga supande Kraggbarbarer eller oförfinade småtjuvar. Kort sagt beror det på vad för slags rollpersoner spelgrupen består av.

Krille

Super Moderator
"III. Hur skulle Kung Constantin reagera om han fick reda på att mördaren till ett flertal medlemmar i regentförsamlingen faktiskt var en nära släkting till honom?"

...du skulle ju kunna läsa (eller se) Mannen med Järnmasken och hämta inspiration därifrån.

Marukusu

Hero
(forts) [fortfarande spoiler mina spelare!!!!]

Tackar för svaren! Nu över till mina nya sabriska frågor:

V. Vet Thalamur om hur man tillverkar vildeld? (Om inte behöver jag väl knappast fråga om ifall de är intresserade av "receptet")

VI. Varför har rakhori aldrig gjort något riktigt stort terrordåd typ 11:e september mot Consaber? Om stora delar av flottan sprängdes under flottparaden i Calnia så skulle ju det få förödande konsekvenser för sabrierna i ett krig mot Thalamur (det blir väl upp till mig att spelleda något sådant evenemang i så fall).

VII. Hur högt kan en héavedrake flyga som max? (fan ta thismjäveln som inte låter mig läsa drakboken!)

VIII. Vilka är mäktigast, om man jämför resurs- och inflytelsemässigt, av rakhori och priori cun-sabreann?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: (forts) [fortfarande spoiler mina spelare!!!!]

"V. Vet Thalamur om hur man tillverkar vildeld? (Om inte behöver jag väl knappast fråga om ifall de är intresserade av "receptet") "

Det är möjligt att deras Rakhori har stulit receptet. Men det är mycket ballare (och ger flera potentiella äventyrsuppslag) om Rakhori inte har gjort det ännu :gremwink:

"VI. Varför har rakhori aldrig gjort något riktigt stort terrordåd typ 11:e september mot Consaber? Om stora delar av flottan sprängdes under flottparaden i Calnia så skulle ju det få förödande konsekvenser för sabrierna i ett krig mot Thalamur (det blir väl upp till mig att spelleda något sådant evenemang i så fall)."

Mestadels för att Eonsmagisystem har väldigt lite Pang i sig. I andra världar med mer Pang i sin magi så skulle detta vara ganska lätt gjort, men just i Mundana så är magin som mest kraftfull när den påverkar andras sinnen eller påverkar personer på individnivå. Att sänka hela skepp är ganska svårt och kräver troligtvis ritualer. Dessutom så skulle troligtvis en agent som utförde ett sådant terrorattentat ha mycket stor risk att fångas in. Infångade rakhoriagenter är väldigt tråkigt. Dels för att han skulle kunna veta någonting viktigt som sabrierna kan pressa ut honom och dels för att man är väldigt mån om sina agenter. Man har trots allt investerat sjukt mycket resurser i deras träning och indoktrinering.

"VIII. Vilka är mäktigast, om man jämför resurs- och inflytelsemässigt, av rakhori och priori cun-sabreann?"

Jag skulle personligen säga på Rakhori på rak arm. Men det är möjligt att Priori Cun-sabreann sitter på hemligheter som Rakhori inte vet någonting om och att de på så sätt kan få ett övertag. Men till antal, träning, utrustning och resurser så har Rakhori övertaget vilken dag som helst.

Men, om det passar dig och ditt äventyr/kampanj att Priori Cun-Sabreann är mäktigare så tycker jag att du ska köra på det.

/Naug

Krille

Super Moderator

"Jag skulle personligen säga på Rakhori på rak arm. Men det är möjligt att Priori Cun-sabreann sitter på hemligheter som Rakhori inte vet någonting om och att de på så sätt kan få ett övertag. Men till antal, träning, utrustning och resurser så har Rakhori övertaget vilken dag som helst."

Egentligen kan de inte jämföras. Det är som att jämföra KGB med Illuminati. Alla vet att KGB är (var) apmäktiga. De syntes överallt. De hade 300 000 man stående vid gränsen. Deras spioner hittades i Västs underrättelsetjänsters högsta kretsar. Nog fan var de mäktiga!

Men var KGB mäktigare än Illuminati? Tja, de flesta skrattar nog åt jämförelsen: Illuminati var en pojkklubb, en konspiration mellan akademiker som ville dunka sig själva i ryggen. Alla som påstår att Illuminati egentligen styr världen är bara galna konspirationsteoretiker som läser alldeles för mycket National Inquirer för sitt eget bästa.

Vilket naturligtvis är exaklt vad Illuminati vill att du ska tro.

...men ska man jämföra makt mellan KGB och Illuminati, betänk följande: pyramiden med det allseende ögat ger fortfarande ut rollspel från Austin, Texas, och finns fortfarande på amerikanska dollarsedlar. KGB är blott ett minne från före Sovjetunionens kollaps och från sämre spiondeckare.

Fnord.

Krille

Super Moderator
Hell Eris

...eller om man ska vara riktigt tydlig: Rakhori är en institution, medan Priori Cun-Sabreann är en konspiration. Det innebär att de förra har all makt som deras uppdragsgivare ger dem men inte ett uns mer, medan de senare har all makt som de kan ge sig själva utan att det märks. Det innebär också att de förras makt till stor del beror på hur mycket de syns, medan de senares makt till stor del beror på hur lite de syns. Därför går de inte att jämföra.

Hartland

Warrior

Alla som påstår att Illuminati egentligen styr världen är bara galna konspirationsteoretiker som läser alldeles för mycket National Inquirer för sitt eget bästa.
Eller spelat för mycket Deus Ex :gremwink:

/Hartland - har inte gjort det