Nekromanti fyran

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Idag finns det inget "fönster" för rollspel mot en större publik i Sverige.

Nej och det är väl det som är förhoppningen att Codex skall bli. Det är ju just för att detta är så viktigt för den svenska rollspelshobbyn som vi bryr oss. (Eller det är iaf därför JAG bryr mig.) Mina jämförelser med t.ex. Dragon handlade mer om vilka olika strategier man kan välja när man ger ut tidningar och då det har funnits Oerhört få komersiella Rollspelstidningar av vikt i sverige (kan på rak arm komma på två, sinkadus och rubicon) så får man ta till utrikiska exempel. Självklart kan inte t.ex. Dragon vara ett alternativ här i Sverige. Vad jag menar är bara att om ni måste välja mellan att vara en "The Gamer" eller en "Dragon" tycker jag det mesta tyder på att den sistnämda strategien är framgångsrikare. Risken finns annars att de som borde vara "kärnläsarna" skräms bort av att det blir för mycket "krims-krams" och för lite substansiella artiklar.


/Bjorn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Falsk marknadsföring (OT)

"Japp, jag har indikationer att dataspelare köper Codex! Traditions butikspersonal har Codex vid inköpsdisken och när datakidsen köper spel och ser en ny tidning med Diablo 2 och vampire på omslaget så är 19 kr inte mycket för att testa"

Är inte det falsk marknadsföring att locka kidsen som letar dataspel att köpa en rollspelstidning med 2-3 sidor dataspel som mest?

Riddaren - eller hägrar försäljningen så att det helgar medlen /images/icons/smile.gif


Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Falsk marknadsföring (OT)

Varför skulle det vara falskmarknadsföring? ...

Allt som framsidan lovar finns inne i tidningen... Om det skulle vara falsk marknadsföring att berätta vad som ingår och sedan ta till lite i överkant så skulle mindre tidningar som till exempel expressen och aftonbladet gå i kk ...

chrull
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Re: Lite medhåll

Hej!

Ingen fara , Codex kommer att hålla ett lågt pris. Annonsörerna uppskattar att den bara kostar 19 kr, och därför blir tillräckligt billig för alla att köpa. Om priset skulle höjas så vore det endast om Codex dessutom blev betydligt större och fetare. Codex 001 var på 28 sidor (svart vit innehåll) och Codex 004 var 52 sidor (4+1 innehåll), och vi håller fortfarande 19 kr! Trots att tryckkostnaden mer än fördubblats! :)

Ju fler som köper Codex desto fler annonsörer blir intresserade att vara med och betala. Om Codex växer i nuvarande takt kanske Burger King kan vara intresserade, och varför inte reklam för Coca Cola? Det är annonsörerna som gör att vi sedan kan publicera rtiklar, äventyr och annat som rör rollspel.

Att trycka en liten tidning innebär stora startkostnader, att trycka en större tidning kostar förvisso mer men speciellt om upplagan ökar så minskar kostnaden per varje exemplar. DVS stor tidning med många läsare = relativt låg tryckkostnad.

Jag ska kämpa för att hålla Codex som en intressant rollspelstidning TILL ETT MYCKET BRA PRIS! :) Och ju fler som läser Codex desto fler upptäcker rollspel. 19 kr tycker åtminstone jag är ok. Jämför med datatidningar...

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej!

Jag ska försöka undvika krimskrams! Men allt är väldigt subjektivt vad som tillhör Hobbyn och vad som inte gör det. Det viktiga är att det finns en stark kärna och runt omkring denna olika artiklar som helt eller delvis hör dit.

Ska vi köra filmrecensioner? Nej, kanske många tycker. Men ska vi då strunta i kommande Sagan om ringen eller Dungeons & Dragonsfilmen?

Ska vi köra musik i Codex? Det finns ju allt från medeltida stämningsmusik till"rollspelsmusik" till grupper som har intressanta koncept kring fantasy och SF.

Ska vi köra livsstilsartiklar? Mode, kultur, konst, relationsproblem och hur man löser dessa (tex svårigheter med en icke spelande flickvän), ledarskap, föreningsartiklar, hur man skriver väl, osv...

Magic?

Warhammer figurslag?

Dataspel?

osv...

Det finns så mycket att skriva om, och Codex kommer att skriva om allt, men vi kommer inte att glömma bort kärnan = rollspel.

Vill vi nå en större publik för rollspel så går det inte att endast ha med långa tabeller på slumpmöten eller monsterstatistik. Men all i Codex ska ha något med rollspel att göra!




Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej!

Menar du verkligen allvar med "köpstarka, naiva småflickor". Jag menar, Codex kostar 19 kr har 52 sidor. Lurar jag då dig? Känner du att du har fått lite för pengarna? Vet du hur lite 19 kr egentligen är? Du kan köpa en Marabou chokladkaka 200 g, du kan köpa en Whopper när de kör specialkampanjer, 2 st glassar, en tredjedels biobiljett, du kan åka en enkel resa med Göteborgs spårvägar, 38 bugg (vilket i och för sig är rätt mycket om man käkar alla på en gång).

Svar på övriga frågor finns lite härstans på Codexforumet.

Och efter som du saknar både namn och kön i din profilbeskrivning så kan jag bara anta att du kanske tillhör skaran köpstarka, naiva småflickor. Men då har du köpt fel tidning. :)

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

<A HREF="http://www.icodex.nu" target="_new">http://www.icodex.nu</A> ola@icodex.nu
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Ska vi köra filmrecensioner?

Jag tycker codex ska ha med filmer förknippade med rollspel men inte i så stor utsträckning

Ska vi köra musik i Codex?

Artikeln i codex 004 var bra utplacerad och tog inte så stor plats så det blir mer utrymme åt rollspel =)

Ska vi köra livsstilsartiklar? Mode, kultur, konst, relationsproblem och hur man löser dessa (tex svårigheter med en icke spelande flickvän), ledarskap, föreningsartiklar, hur man skriver väl, osv...

inte för mycket bara

Magic?

Inget fel med magic men är det nödvändigt att ha samma lista med magickort i 2 olika nummer?

Warhammer figurslag?

Warhammer är skoj =)

Dataspel?

Det finns det dataspelstidningar för

Codex har hitills varit grymt bra. Fortsätt i den stilen Ola och alla ni andra

/Linus
 
Top