Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Hej alla glada varulvsdiggare!
Det här slog mig:
Man kan klassificera spelen vi spelar genom att beskriva mekaniken som mer eller mindre öppen och mer eller mindre konventionell. Öppen mekanik innebär att mekaniken spelmekaniskt betydelsefull information är känd för alla spelare vid spelstart. Konventionell mekanik är saker som utröstning, nattmord, konventionella roller som siare och väktare. Utifrån dessa dimensioner kan man sätta ihop en fyrfältare som ovan.
Här har jag prövande lagt in spelen vi spelat i år. "Snapphanarna" fick hamna i det konventionella fältet eftersom det byggde på Resistance. Jag har kallat spel med konventionell men dold mekanik för "WRNU-varulvsspel" eftersom detta historiskt har varit den typ av spel som prioriterats på forumet. Som vi ser har vi inget spel i okonventionellt och dolt-fältet ("rollspelet"). Exempel på sådana spel skulle kunna vara Fjodors tidigare spel med Alien-tema (årets spel hade ju helt öppen mekanik). Jag tror att fyrfältaren kan sammanfattas så att vi har prioriterat öppna spel, men inte varit rädda för okonventionell mekanik. Det skulle vara kul att jämföra med tidigare år!
Det här slog mig:
Man kan klassificera spelen vi spelar genom att beskriva mekaniken som mer eller mindre öppen och mer eller mindre konventionell. Öppen mekanik innebär att mekaniken spelmekaniskt betydelsefull information är känd för alla spelare vid spelstart. Konventionell mekanik är saker som utröstning, nattmord, konventionella roller som siare och väktare. Utifrån dessa dimensioner kan man sätta ihop en fyrfältare som ovan.
Här har jag prövande lagt in spelen vi spelat i år. "Snapphanarna" fick hamna i det konventionella fältet eftersom det byggde på Resistance. Jag har kallat spel med konventionell men dold mekanik för "WRNU-varulvsspel" eftersom detta historiskt har varit den typ av spel som prioriterats på forumet. Som vi ser har vi inget spel i okonventionellt och dolt-fältet ("rollspelet"). Exempel på sådana spel skulle kunna vara Fjodors tidigare spel med Alien-tema (årets spel hade ju helt öppen mekanik). Jag tror att fyrfältaren kan sammanfattas så att vi har prioriterat öppna spel, men inte varit rädda för okonventionell mekanik. Det skulle vara kul att jämföra med tidigare år!