Nekromanti Fyrverkerier

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Egentligen något jag postade på Facebook, men det tål att tas upp i flera kanaler:

Nu stundar nyårsfirande och jag tänkte bara be er att hantera alla fyrverkerier varligt. Tänk på att fyrverkerierna ställer till det en hel del, dels för husdjur, men även för människor. Varje år skadas t.ex. 300 personer i olyckor med fyrverkerier. För mig som hundägare är nyår en plåga, då jag får tillbringa högtiden med att sitta i badrummet med en vettskrämd hund. Veckan innan och efter nyårsafton kan jag knappt gå ut med hunden, då folk gärna börjar smälla av enstaka pjäser långt i förväg, och gärna fortsätter en bra bit in i januari.

Jag är inte en person som vill förbjuda andra människors glädjeämnen, och jag brukade själv gilla både fyrverkerier och smällare, så jag kan förstå lockelsen i dem. Jag tänkte bara be folk att tänka efter, inte vara alltför berusade vid hanteringen av pyrotekniken, och framförallt försöka koncentrera användandet till timmarna före och under tolvslaget. Finns det egentligen någon anledning att spara sina raketer till timmarna efter?

Var försiktiga och försök tänka på er omgivning så blir nyåret förhoppningsvis drägligt och skadefritt för alla inblandade.

Storuggla

Champion
Vad är det med folk att dom inte kan klockan och kalendern?

På förekommen anledning vill jag lägga till att fyrverkerier skall användas utomhus och riktas upp, mot stjärnorna. Inte inomhus eller ombord på eller mot tåg. Tack på förhand.

Storuggla, snacka inte om laser bara

Cissi

Up to no good.
+1 till vitulv!

/Cissi, som också har hund och bryr sig om sina vänner

w176

Förlorad dotter
Ska man avfyra fyrverkerier ska man också tänka på att inte göra det nära älderdomshem och demensboenden, då det kan vara lika skämmande och ångestskapnde för dementa som för djuren.

Vissa kommuner har dessutom totalförbud att avfyra dom kring ålderdomshem.

Vitulv

w176 said:
Ska man avfyra fyrverkerier ska man också tänka på att inte göra det nära älderdomshem och demensboenden, då det kan vara lika skämmande och ångestskapnde för dementa som för djuren.

Vissa kommuner har dessutom totalförbud att avfyra dom kring ålderdomshem.
Ja, man bör dessutom ta en funderare på vilka som bor i ens närhet. Bor man t.ex. i ett område med många flyktingar kan det vara läge att coola ned med fyrverkerierna.

Lukas

Mannen i Gult
Sedan så kan det också vara värt att skippa fyrverkeriet ur miljö synpunkt också.

sedan så brukar det smällas så mycket av alla andra att jag själv inte förstår varför så många känner ett behov av att ha egna.

//Lukas

19 inlägg kvar

Feuflux

omjonasson.se
Storuggla said:
Ja det där är ju skitstörande. I Linköping tycker jag inte det är mycket fyrverkerier alls de år jag firat här (beror ju säkert på vart i stan man är också förstås) men i Kalmar hos mina päron så smäller det enstaka raketer av och till hela kvällen och några brukar spara nån eftersläntare till klockan 01.

Hela grejen är ju att skjuta upp dom prick vid tolvslaget så att himlen blir awesome i några minuter.

Och sen låter man fan bli i rätt exakt 365 dagar!

Troberg

Sinister eater
Jag gillar iofs fyrverkerier, men ser också problemen. Mina förslag:

* Åldersgräns som faktiskt följs upp av polisen (det finns nog redan, men ingen bryr sig...).
* Nykterhetskrav vid all fyrverkerihantering (det finns nog redan, men ingen bryr sig...).
* Anvisade platser för det, och anvisade klockslag. Fyrverkerier utanför dessa ska följas upp.
* Säkrare fyrverkerier, dvs mindre krut/drivmedel i varje pjäs och regler för hur mycket av krutet som får gå av i en smäll (så tex kan man ha en totalmängd för raketen, och en lägre mängd för laddningen som skickar iväg lysprickarna, separat från motorsteget).

När det gäller nervös hund, så kontakta brukshundsklubben eller liknande. De har kunskap om hur man arbetar bort sådant. Lyckligtvis har jag en hund som iofs är lite nervös, men inte direkt rädd för fyrverkerier, men jag har gått ett antal hundkurser och fått lära mig att det finns sätt att vänja dem och få dem att koppla fyrverkerierna till något positivt.

!Paxen

Swashbuckler
Feuflux said:
Storuggla said:
Ja det där är ju skitstörande. I Linköping tycker jag inte det är mycket fyrverkerier alls de år jag firat här (beror ju säkert på vart i stan man är också förstås) men i Kalmar hos mina päron så smäller det enstaka raketer av och till hela kvällen och några brukar spara nån eftersläntare till klockan 01.

Hela grejen är ju att skjuta upp dom prick vid tolvslaget så att himlen blir awesome i några minuter.

Och sen låter man fan bli i rätt exakt 365 dagar!
Alt. exakt 366 dagar.. Eller mindre än så, om ens kommun tillåter fyrverkerier vid Valborg.

FÖ så har min familj tvärsom problem med våra hundar.. Dom älskar fyrverkier och vill gärna springa och hämta dom så fort dom ser att någon ska fyra av dom (iaf 2 av dom hundar som finns i våran närmaste familj).

w176

Förlorad dotter
Troberg said:
När det gäller nervös hund, så kontakta brukshundsklubben eller liknande. De har kunskap om hur man arbetar bort sådant. Lyckligtvis har jag en hund som iofs är lite nervös, men inte direkt rädd för fyrverkerier, men jag har gått ett antal hundkurser och fått lära mig att det finns sätt att vänja dem och få dem att koppla fyrverkerierna till något positivt.
Fast helt lätt att fixa alla hunder är det inte. De flesta hundar kan bli bättre med träning, men man kan sällan trolla bort problemet. Även övrigt skottfasta hundar kan ha problem med fyrverkerier när de är inomhus. Och hundrar får ofta hörselfändringar när de kommer upp i åren, vilket kan göra en att hundar som aldrig tidigare fått problem får problem.

I grunden får man acceptera att explosioner med jättehöga nivåer är något som stressar djur, och människor. (Vilket också är anledningingen att dom är häftiga.) Det är naturligt att bli stressad och rädd av det även om man kan träna bort det eller mnska det med träning.

Träning är jättebra och hjälper långt, men det bästa är att förstå att smällare och rekreterar är stressande och vara restriktiv med hur det anvcänds. (Och att man avlar på hundar med bra skottfasta psyken i alla raser)

Det finns dessutom andra jättebra redskap.

Dels feromonutsöndrare, vilket typ,,, luktat diande tik och mamma och är lugnande för de flesta hundar och katter. Heter Feliway (katter), DAP och ADAPTIL (Hundar) i handeln.

Dels finns det kosttillskott som funkar på liknande sätt, som oftast är ännu bättre. Heter Zylkene i handeln.

(Och sist men inte minst för det svåraste fallen finns det lugnande mediciner)

Zorbeltuss

Hero
Det var en gång i tiden intressant med fyrverkeri, sedan pluggade man kemiteknik och då försvann det hyffsat snabbt.
Här började de med fyrverkerier på riktigt 17:00 på julafton men det var nog en till två veckor innan dess som jag hörde första smällen.
Det är inte bra, ni har nämnt att det är dåligt för äldreboenden, husdjur och invandrartäta områden, detta är det tätaste på alla de tre kategorierna av alla ställen jag bott i någonsin, inte nog med det, ibland avfyrar folk mot förbipasserande, asså vafan håller de på med?

/Zorbeltuss

Troberg

Sinister eater
w176 said:
Fast helt lätt att fixa alla hunder är det inte. De flesta hundar kan bli bättre med träning, men man kan sällan trolla bort problemet.
Självklart, som all annan hundträning så kräver det tålamod, kunskap, envishet och att man vet vad man håller på med.

Jag tror dock att om man har en skotträdd hund så gör man både hunden och sig själv en tjänst om man pratar med en experto ch försöker arbeta bort det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mental notering:

Nästa gång en av mina vänner kommer släpandes på fyrverkerier som han fått gratis från sitt jobb eftersom de var defekta så kommer jag att slå honom väldigt hårt och springa och gömma mig i källaren.

"Det är inget fel på de här fyrverkerierna, det är bara det att vi inte får sälja dem när förpackningen gått sönder."

Vitulv

Rymdhamster said:
Mental notering:

Nästa gång en av mina vänner kommer släpandes på fyrverkerier som han fått gratis från sitt jobb eftersom de var defekta så kommer jag att slå honom väldigt hårt och springa och gömma mig i källaren.

"Det är inget fel på de här fyrverkerierna, det är bara det att vi inte får sälja dem när förpackningen gått sönder."
Vad hände? Det var väl inte ni som sköt in en raket i någons lägenhet på S:t Eriksplan, hoppas jag?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nej, vi befann oss ute i Kragstalund. Först var det två av de där "buntarna av rör som skjuter upp grejer i en serie" som "ramlade omkull" och började skjuta vilt omkring sig. Vi duckade bakom altanräcket och överlevde utan problem men med lite svordommar och arga blickar.

Sen började han skjuta upp raketer, och det gick bra tills den där sista stora raketen sköt rakt upp i luften, men av någon anledning stannade på en sisådär tio meters höjd och briserade där istället för att fortsätta uppåt. Återigen kastade vi oss bakom altanräcket och återigen överlevde vi. Men det var lite läskigt.

Massor med inspiration till ett skyttegravskrig i MoM, dock =)

Ymir

Liten kantbaron
Varför är svenska hundar egentligen så rädda? Anledningen att jag undrar är att här i Kina är smällare och fyrverkeripjäser både mycket mycket högljuddare än i Sverige, och smällandet pågår dagar om inte veckor i sträck. Men kinesiska hundar lallar runt på gatorna och verkar i nio fall av tio helt oberörda.