Asså, jag fick värdens vision
Dags att dissa matematiker:
Jag tänkte till lite och kom på att siffror är ett alldeles för omständigt system för att visa ett värde. När man till exempel ska mäta längden på ett bord så är det betydligt lättare att säga att bordet är exakt 1 bord långt än att mäta hur långt bordet är i meter till sista decimalen - det kan bli väldans många decimaler nämligen. Att hur långt 1 bord är är relativt gör det hela ytterst knepigt, och får mig att vilja lämna siffersystemet helt och hållet.
Jag säger istället, lämna hela rasket bakom er och börja på nytt. Låt
färger stå för olika värden istället. Färger finns det i princip i hur många toner som helst, och en färg är betydligt lättare att läsa av än en serie av 365 000 000 000 siffror som försöker avgöra längden på ett bord. Låt 1+2 bli blå och 3-4 ultragredelin, då börjar vi komma någonvart. För alla förstår väll att längden på bordet egentligen är rosa och ingenting annat.
Åter till hastighetsmätaren; den kan nämligen vara 100%-igt exakt med mitt system - man ser helt enkelt en display med olika kulörer som ändrar sig i takt med hastighetsskiftningarna. När vi väl kommit så långt, så tycker jag vi kan gratulera oss själva och be den där Heisenberg att ta sig där bak, hans teori är nämligen framstegsföraktande, och vi människor tycker om framsteg.
Sen kan vi få en hel svensk matematikelit att sätta sig framför skolbänkarna igen, där har vi alla möjligheter i värden att lära dem lite hyfs. Någon måtta får det vara.
Jag ser framför mig ett samhälle utan siffror och utan matematiker som rör sig på våra gator - men framför allt ett samhälle utan Heisenbergs teorier, sammhällets fiende nummer ett!
PS. Jag har också en matematikstuderande kompis. Härom veckan berättade han stolt att "jag kan minsann räkna ut flux-integraler", när jag kom fram till att han inte kunde förklara vad det var för någonting och att de inte hade någon praktisk användning, så gav jag honom fingret. Vad skönt det kändes
. DS