Nekromanti Fysikerhumor

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det är nödvändigt att utrusta bilar med hastighetsmätare med dålig precision, eftersom om en förare kan fastställa sin exakta hastighet så kan han, enligt Heisenberg, inte veta var någonstans han befinner sig.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Tips: täck även bilrutorna med ojämna mellanrum (gärna under färd) så att världen eventuellt kan upphöra att existera till och från. Vore underhållande.

Nightowl

Champion
In English

Two atoms went into a pub and drank for hours. When they came out one of them stopped:
"Shit! I've lost an electron!"
"Are you sure?"
"Yeah, I'm positive!"

*tisch*
I'll be here all the night, try the veal!

Erik

Feuflux

omjonasson.se
Och jag letade och letade, men inte hittade jag någon humor inte... :gremlaugh: (inte något om rollspel heller men skit i det, om folk med glada färger på sina namn skriver fysikhumor här så tänker jag också göra det)

- Varför är det så kallt i tomma mängden?
- ???
- Därför att där inte finns några element.

- Hur känner man igen en matematikers bil?
- ???
- Den är extrapolerad.

Johan K

Gammal & dryg
Okey....

Om man säger såhär... Det märks att man inte är nån fysiker, såg inte poängen någonstanns.... :gremtongue: :gremtongue:
MenMen, den var säkert skoj.... :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Heisenberg för dummies

En av de grundläggande grejerna i kvantmekaniken är vad som kallas Heisenbergs osäkerhetsrelation. Den säger kort och gott att ju mer man vet om någots läge desto mindre vet man om dess rörelse, och vice versa. Om man vet exakt var en foton finns så har man ingen aning om hur den rör sig (dvs var den är på väg). Och tvärtom: vet man exakt hur den rör på sig så har man inte särskilt god koll på var den är.

Det finns några experiment som man kan göra, och det kräver i princip bara labbutrustning från skolans fysiklabb för att genomföra dem.

Tag en laser - det går bra med en lampa också, men lasern är mer exakt - och rikta den mot skärm genom en spalt som kan göras smalare. Det ska se ut som nedan, ungefär.

<pre> | |
x----------------------|
| |
ljuskälla spalt skärm</pre>

Skruva sedan igen spalten så att den blir smalare. Till en början så blir punkten smalare och smalare, men plötsligt, när spalten är nästan så smal den kan bli, så sticker ljuspunkten på skärmen iväg och blir bredare:

<pre> | ____---|
x-----------====____ |
| ---|
ljuskälla spalt skärm</pre>

Det är något väldigt, väldigt oväntat för den som inte har sett det, men vad du får om du gör experimentet är vännen Heisenberg. Genom att göra spalten tillräckligt smal så är läget på de fotoner som slinker igenom väldigt välbestämt i sidled. Vi vet exakt var de är i sidled. Därmed så blir rörelsen i sidled totalt obestämbar: fotonerna sprider ut sig som en solfjäder totalt slumpvist.

Johan K

Gammal & dryg
Okey, nu är jag lite mer med på det hela..

Aha !! Ok, då tror jag att jag är med... Lite iaf... :gremblush: :gremtongue:

Btw, Krille, du har inte funderat på att blir lärare eller nått sådant... :gremwink: Med tanke på att du lyckades få en n00b på fysik, som mig, att hänga med lite iaf.... :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

För förklaringen får du 5 :zeppelinare: av 5 möjliga...

/ Johan K, nu LITE mer upplyst...

Hellectrician

Veteran
Relativt rolig limerick

En foton ombord på ett rymdskepp
gav Nasa på hemvärlden hjärnsläpp!
”-Varför håller den på
att så långsamt gå!?
-Rent relativt sett, är den helknäpp!”

Clap if you get it. :gremgrin:

Skelander

Veteran
Jag har världens coolaste kompis...

Min kompis Fredrik skrev detta svar på påståendet:
"Jo, om man tänker sig att det räcker med en precision av 1 cm (borde vara rimligt, eller?) så får inte hastighetsmätaren ha en precision av mer än i
storleksordningen av 10^-36 m/s på en bil av personbilsvikt. Osäkerhetsprincipen gäller för energi, eller om man vill, för moment. Därför behövs
vikten. Tänker sig man i stället att hastighetsmätaren har en precision av 1 m/s så blir den maximala positioneringssäkerheten 10^-37 meter. Som
jämförelse ligger avståndet mellan atomer i kovalenta molekyler, som exempelvis koldioxid, i ångströmskalan, 10^-10 meter. Planck-längden, under
vilken gravitationens kvantnatur borde börja bli observerbar, ligger kring 10^-35 meter.

Så det är bäst att akta sig för hastighetsmätare med precision i meter per sekund i närheten av Plancks konstant . . ."

Skelander

Veteran
En till... fast det är ju inte en limerick...

These once was a lady named Bright,
Who traveled much faster than light.
She departed one day, in the relative way,
And returned on the previous night.

Skelander

Veteran
Re: det _ÄR_ ju en limerick! (NT)

Öhhh... ja, hehe.... *host* *host*
Till mitt försvar får jag väl säga att jag inte är i närheten så cool som min kompis Fredrik (se mitt inlägg ovan).

Hur mäter vi coolhet undrar ni? Jo, i antal högskolepoäng i matematik. Jag har cirka 50. Fredrik ligger runt hundrastäcket...

Rising

Vila i frid
garv [NUT]

NUT = No Useful Text

- Hur känner man igen en matematikers bil?
- ???
- Den är extrapolerad.
- den enda jag garvade högt åt i tråden. (det kan bero på att jag inte förstod så många andra, men ändå...)

Sen så anser jag nog att moderatorernas anseende inte mår så bra av att man tillämpar helt andra regler för rollspelsanknytning när de själva skriver trådar och när andra forumiter gör det. Det blir så svårt att ta vissa låsningar på allvar när man vet att forumets administration inte är konsekvent. En liten tanke i förbifarten, bara...

seinet

Swashbuckler
När man ändå är inne så kan jag passa på att fråga ifall man kan använda sig av relativitetsteorin för att parkera en bil på 4 meter i ett garage på 3 meter utan att något sticker ut, med tillräckligt hög hastighet får man ju ta hänsyn till längdkontraktionen eller vad det nu heter.

/Seinet Wintermute - Tyckte vitsen på utrikiska var roligast hittills i denna tråd

Bunny

Crazy like a fool
Asså, jag fick värdens vision

Dags att dissa matematiker:

Jag tänkte till lite och kom på att siffror är ett alldeles för omständigt system för att visa ett värde. När man till exempel ska mäta längden på ett bord så är det betydligt lättare att säga att bordet är exakt 1 bord långt än att mäta hur långt bordet är i meter till sista decimalen - det kan bli väldans många decimaler nämligen. Att hur långt 1 bord är är relativt gör det hela ytterst knepigt, och får mig att vilja lämna siffersystemet helt och hållet.
Jag säger istället, lämna hela rasket bakom er och börja på nytt. Låt färger stå för olika värden istället. Färger finns det i princip i hur många toner som helst, och en färg är betydligt lättare att läsa av än en serie av 365 000 000 000 siffror som försöker avgöra längden på ett bord. Låt 1+2 bli blå och 3-4 ultragredelin, då börjar vi komma någonvart. För alla förstår väll att längden på bordet egentligen är rosa och ingenting annat.
Åter till hastighetsmätaren; den kan nämligen vara 100%-igt exakt med mitt system - man ser helt enkelt en display med olika kulörer som ändrar sig i takt med hastighetsskiftningarna. När vi väl kommit så långt, så tycker jag vi kan gratulera oss själva och be den där Heisenberg att ta sig där bak, hans teori är nämligen framstegsföraktande, och vi människor tycker om framsteg.
Sen kan vi få en hel svensk matematikelit att sätta sig framför skolbänkarna igen, där har vi alla möjligheter i värden att lära dem lite hyfs. Någon måtta får det vara.

Jag ser framför mig ett samhälle utan siffror och utan matematiker som rör sig på våra gator - men framför allt ett samhälle utan Heisenbergs teorier, sammhällets fiende nummer ett!

PS. Jag har också en matematikstuderande kompis. Härom veckan berättade han stolt att "jag kan minsann räkna ut flux-integraler", när jag kom fram till att han inte kunde förklara vad det var för någonting och att de inte hade någon praktisk användning, så gav jag honom fingret. Vad skönt det kändes :gremelak:. DS

Skelander

Veteran
Re: Asså, jag fick värdens vision

Stackars de färgblind.

Jag kan också räkna ut flux-integraler och de har de har faktiskt praktiska användningar inom fysiken.

Storuggla

Champion
Dissaru de färgblinda?

"g säger istället, lämna hela rasket bakom er och börja på nytt. Låt färger stå för olika värden istället. Färger finns det i princip i hur många toner som helst, och en färg är betydligt lättare att läsa av än en serie av 365 000 000 000 siffror som försöker avgöra längden på ett bord. Låt 1+2 bli blå och 3-4 ultragredelin, då börjar vi komma någonvart. För alla förstår väll att längden på bordet egentligen är rosa och ingenting annat."

Men de färgblinda då? Eller bara oss som när vi ser en tröja kisar mot den och utbrister "Är det rosa eller lila?"?

Storuggla, försprungen av omvärlden