Nekromanti Fysikerhumor

Bunny

Crazy like a fool
Re: Asså, jag fick värdens vision

"Stackars de färgblind."

............(jäkligt bra poäng, jag har inget att tillägga)

Jag tror jag drar mig ur diskutionen medan jag fortfarande kan. :gremwink:

Edit: Men så skedde icke, ack nej.

Dimfrost

Special Circumstances

Flödesintegraler (som det heter på svenska; det är inte så att man integrerar över skumma kortspel eller Risings rollspel) är ytterst användbara i massor av fysikaliska tillämpningar, som elektromagnetiska fält och liknande. :gremsmile:

/Dimfrost, matematiker som ogillar siffror (dessutom borde jag väl gå ut i skogen och hugga lite mistel eller något)

Lindenius

Swashbuckler
Re: Dissaru de färgblinda?

Men de färgblinda då? Eller bara oss som när vi ser en tröja kisar mot den och utbrister "Är det rosa eller lila?"?
Rosa eller lila? Grönt och rött är ju de färger som är svåra att se skillnad på. :gremmad:

//erik. hittar inga lingon i skogen

Bunny

Crazy like a fool
Jag ser färger

"Eller bara oss som när vi ser en tröja kisar mot den och utbrister "Är det rosa eller lila?"?"

Ni som har det så kan ju få en avläsningsmaskin, som översätter färgerna - till noter! För om man utgår från att talet Pi motsvaras av både färgen sidengul och Beethovens 5:e, så kan man genom ett intrikat system översätta alla färger till musikstycken, följandes en (färg)kalkyl. Den döv-färgblinda delen av befolkningen kan få till sig färgernas musikstycken medels nålstick av en avläsningsmaskin. Den har en uppsättning av nålar, en nål för varje not, och sticker den som avläser avläsaren som avläser färgen. "Ett stick i handleden säger mer än tusen siffror" som jag brukar säga.

Sen vet jag inte vad de ska göra ute "i den stora världen"... ja, alltså utanför Ektorp, Nacka där jag bor... de får komma på någonting eget.

Bunny

Crazy like a fool
Motsägelse

Att kombinera "ytterst användbara" med "fysikaliska tillämpningar" är en motsägelse. När man sedan blandar in "elektromagnetiska fält" och "Risings rollspel" i det hela, så blir det en total paradox komplott.

Matematik är den exakta missräkningens vetenskap - min nymatematik ska sätta färg på tillvaron.

Troberg

Sinister eater

Jag säger istället, lämna hela rasket bakom er och börja på nytt. Låt färger stå för olika värden istället. Färger finns det i princip i hur många toner som helst, och en färg är betydligt lättare att läsa av än en serie av 365 000 000 000 siffror som försöker avgöra längden på ett bord. Låt 1+2 bli blå och 3-4 ultragredelin, då börjar vi komma någonvart. För alla förstår väll att längden på bordet egentligen är rosa och ingenting annat.
    Åter till hastighetsmätaren; den kan nämligen vara 100%-igt exakt med mitt system - man ser helt enkelt en display med olika kulörer som ändrar sig i takt med hastighetsskiftningarna.
Vilket inte ändrar någonting. Det är inte siffrorna som är problemet, de är bara en visualisering av hastigheten eller läget, precis som färgerna är i din modell. Siffror, ord, nål på karta, färg spelar ingen roll, det är det bakomliggande fenomenet som räknas.

Troberg

Sinister eater

Eller männen!

Män är normalt sett inkapabla att skilja på nyanser, de ser rött, grönt, gult, blått och så vidare. Mintgrön, beige och så vidare är ett kvinnligt påfund.

Troberg

Sinister eater
Re: En till... fast det är ju inte en limerick...

Men om man åker fortare än ljuset så svartnar det för ögonen.

Bunny

Crazy like a fool
The Theory of Everything ligger nära till hands...

"det är det bakomliggande fenomenet som räknas."

Javisst, och jag har kommit fram till följande: ta den exakta hastighetsfärgen, ta sedan den exakta lägesfärgen, blanda dessa två. Resultatet blir det samma varje gång, färgen blir mintgrön - alltså exakt färgen för talet 42! Kvinnorna har suttit på sanningen hela tiden!

Lindenius

Swashbuckler

Män är normalt sett inkapabla att skilja på nyanser, de ser rött, grönt, gult, blått och så vidare. Mintgrön, beige och så vidare är ett kvinnligt påfund.

Det är väl jag i ett nötskal + att grönt och rött har en tendens att vara svåra att skilja åt.

//erik. har som tur är en personlig färgkoordinator som hjälper till med klädinköp.

kefka

Hero
Bilar har väl aldrig hastighetmätare, de har ju fartmätare :gremwink:
Lite torr fysiker/matte humor.

En fysiker och en matematiekr får till uppgift att visa att alla udda tal är primtal. Först börjar matematikern, 3 är ett primtal 5 är ett primtal, 7 är ett primtal. Induktion ger alla udda tal är primtal. Sedan är det fysikern, 3 är ett primtal, 5 är ett primtal, 7 är ett primtal, 9 är ett mätfel, osv.

En astronom, en fysiker och en matematiker åker till Irland. Där de får syn på ett svart får. Då utbrister astronomen, här på Irland är visst alla får svarta. Nej, nej säger fysikern vi kan bara säga att det finns ett svart får på Irland. Nej, nej säger matematikern vi kan bara säga att det finns ett får som är svart på åtminstone ena sidan.

Och en riktigt torr en. e och e^x var ute och gick då de fick syn på en differentialoperator. Shit! sa e. Vi sticker. Ta de lungt sa e^x jag ska snacka med honom och gick kaxigt fram. Differentialoperatorn kollade på honom och sade jag är ddy.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Garage

Det förutsätter att bilen och garaget rör sig med väldigt olika hastigheter; differensen måste vara rätt nära c. När föraren bromsar bilen till stillastående relativt garaget försvinner kontraktionen. Man kan ju gissa vilken bromssträcka man talar om.

Jag känner mig didaktisk idag.

Ceram

Hero

Men de färgblinda då? Eller bara oss som när vi ser en tröja kisar mot den och utbrister "Är det rosa eller lila?"?
Amen!

Men jag är lite mera " är dina skor gröna eller grå?"...
Och inte att förglömma de diskrimnerande smultronen :gremmad:...

seinet

Swashbuckler
Uppnå dubbla ljushastigheten hemma

Detta kräver två personer.

Den ena ställer sig i hörnet av ett nedsläckt rum med en ficklampa och lyser mot den andra som står i motsatt hörn (d.v.s. diagonalt över rummet) som i sin tur lyser mot person ett med en egen ficklampa, i mitten, där ljusstålarna möts, uppstår dubbla ljushastigheten, eller hur?

/Seinet Wintermute - Är tråkig

Feuflux

omjonasson.se
Kom på en annan grej... det handlar om en gammal (nå, 2 år iaf) mekaniktenta där jag i en uppgift om ett rymdskepp som färdades i nära ljushastigheten. I rymdskeppet står 2 personer vända mot varandra och tänder varsin ficklampa, när når ljuset den andre? (jag kanske minns helt fel, men det var nåt åt det hållet)

Jag (som pluggat för dåligt) sitter och räknar med Lorentztransformationen men får inte ut ett vettigt svar utan får en negativt tid på tiden för den ena ficklampestrålens färd mellan personerna.

Examinatorn som rättar skrev glatt med röd penna:
"Inte ens lorentztransformationen är så här konstig. =)"

Det är den roligaste tentarättning jag någonsin fått. :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Uppnå dubbla ljushastigheten hemma

i mitten, där ljusstålarna möts, uppstår dubbla ljushastigheten, eller hur?
Nej. Och det är den underliga egenskapen hos ljus som ligger till grund för den speciella relativitetsteorin (Zur Elektrodynamik Bewegter Körper, A Einstein, 1905).

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Ska vi nå den nivån så:

Det var en lastbil med ett piano på flaket som svängde runt ett hörn, men pianot fortsatte i tangentens riktning.