Nekromanti Fysikfråga

Cybot

Mest spelbar
'Nuff Said!(en sammanfattning)

Närstrid = mer komplex än avståndsstrid

Phoenix Command = komplicerat system för avståndsstrid som har ryktet om sig att vara det drygaste rollspelet någonsin.

Ett Phoenix Command för närstrid = Dryghets faktor critical overflow.

Mask_UBBT

Hero
"Framförallt så kommer motståndaren att försöka knuffa in saker mellan sig och vapnet, så att vapnet får en totalt annan vinkel genom deflektion."

En försvarsmanöver alltså? :gremwink:

"Inte nog med det - med stor sannolikhet kommer fienden, direkt efter att ha deflekterat ditt hugg, utnyttja sitt vapens rörelseenergi för att spetsa dig."

Det är väl ändå inte systemets problem, eller hur? :gremgrin:

"För övrigt är det också så som plåtrustningar fungerar - de deflekterar hugget. Det innebär att då fort det kommer in en bit rustning ivägen så har du absorbtion (hur mycket av kraften som absorberas) och deflektion (åt vilket håll kraften tar vägen sedan) att tänka på."

Ok, absorbering kunde jag givetvis, men inte deflektion. Men det är väl ändå ganska oviktigt?

"Nu ska du till att börja med ta ungefär lika många faktorer på försvararens försvar och rustning. Sedan ska du ha interaktionen mellan anfallet och försvaret också. "

Vad har det här med vinkling under rörelse av kroppen att göra?

Att man rör på sej INNAN man blir huggen, ok, men det stadiet är vi ju förbi... jag syftade på när hugget börjat fram till det att det slutar...

/Mask

Krille

Super Moderator
"Ok, absorbering kunde jag givetvis, men inte deflektion. Men det är väl ändå ganska oviktigt?"

Deflektion har räddat fler personer än du tror. Ronald Reagan, till exempel: revolverkulan deflekterades mot revbenet istället för att ta dess planerade bana genom hjärta och ena lungan.

"Vad har det här med vinkling under rörelse av kroppen att göra?"

Mellan tummen och pekfingret... ungefär... allt.

Anfall är inte en isolerad företeelse. Det är något som sker i interaktion med motståndarens försvar. Du hugger inte bara - du fintar, trycker på och jävlas för att komma innanför fiendens gard, och fienden gör likadant tillbaka för att hindra dig att komma innanför hans, samtidigt som han försöker komma innanför din. Kort sagt: ni interagerar. Det gör att era båda skojjiga ekvationer kommer att utbyta data, vilket modifierar variablerna i ekvationerna, vilket leder till ny feedback, vilket...

Skaffa en Cray.

"Att man rör på sej INNAN man blir huggen, ok, men det stadiet är vi ju förbi... jag syftade på när hugget börjat fram till det att det slutar..."

Det finns ingen enskild tidpunkt för detta. Man rör inte på sig först och sen hugger, och man kan inte räkna med att fienden är så tillmötesgående att fienden följer samma "stridsklocka" som du.

Näpp, anfall, försvar och rörelse går in i varandra så att de är totalt oskiljbara. Du rör dig, anfaller och försvarar dig samtidigt. Försöker du separera på dem så är du död.

Mask_UBBT

Hero
Re: Kaosteori

"Exakt vad är fördelen jämfört med ett system med slump och tärningar?"

Förhållande emellan kopppsdelar.
Får jag ett spjut som går igenom armen kan det mycket väl fortsätta in i börstkorgen, ner i buken och ut på andra sidan i samma svep.

"Någonstans i systemet måste du ju ha ett slumpmoment."

När man slår. Anslagskraften och vinkeln slumpas. Behövs det fler?

"Modifikationer för hur man vrider kroppen ger INTE ett enkelt stridssystem och inte heller nödvändigtvis ett realistiskt sådant."

Jodå, lika enkelt är det faktiskt fortfarande. Flytta bara fingret. :gremwink:

"Hur ska resultatet av skadorna se ut. Det kanske är intressantare än hur du kommer fram till dem?"

Chock adderas ihop beroende på hur många skador du fått(vanligt system, lixom), skadorna behandlas separat från varandra. Har jag fått ett slag i huvudet är det lixom oberoende från mitt sår på låret...

/Mask - ycker åxå det är onödigt att man ska vrida på sej...

Krille

Super Moderator
Känn dig kuttad av Occam

Vindhand säger en och annan vishet ibland. Det gjorde Occam också: "Om två system ger likvärdiga resultat, och den ena är enklare, så är det enklare systemet det bättre."

"När man slår. Anslagskraften och vinkeln slumpas. Behövs det fler? [snippeti] Chock adderas ihop beroende på hur många skador du fått(vanligt system, lixom), skadorna behandlas separat från varandra. Har jag fått ett slag i huvudet är det lixom oberoende från mitt sår på låret..."

Så du har två slumpmoment, som via en kasse omvandlingar ger en kasse chock som adderas ihop och ett antal skador som behandlas separat.

Varför inte slumpa fram en kasse chock och en skada direkt? Det går fortare, är enklare, ger samma resultat och det enda du förlorar är ett skitlass detaljer som du kommer att göra fel på.

Mask_UBBT

Hero
Re: Inte Tennis

"Nu är det fullt möjligt att jag har missförstått ditt svar till mig, i så fall ha översende. "

Jag vet inte om det är för att jag är trött, men jag kan inte se ett sammanhang emellan vad jag säger och vad folk svara alls!

Vad jag syftade på var det att du sa att en kniv är bra när man brottas med rustningar, och jag svarade att det väl inte hade något med skadesytem att göra, utan hur man utformade systemet som gjorde att man kunde träffa svagheter...

/Mask

Krille

Super Moderator
Astma

"Jag blir så glad när jag läser sånt här, då har inte min tid på forumet varit bortkastad."

- We meet again, Obi-Wan. When I left you, I was but a learner; now I am the master!

*kh-tschhh*

Troberg

Sinister eater
Re: Inte Tennis

Jag tror att du tänker dig en kamp uppdelad i varsina turer där var och en utför en handling lite som i tennis. Först slår jag för jag vann initiativet (serven) sen är det din tur osv. Detta är inte fallet i strid, motståndarens vapen kommer hela tiden att vara ivägen, detta kallas gard. Så för att ta sig igenom garden så måste man börja tricksa. Om du vill förstå strid så sätt dig ner och börja med att designa regler som beskriver brottning.
Du pratar inte om proffsbrottning där va? Där kör man nämligen mycket med tennisprincipen.

Troberg

Sinister eater
Ärligt talat tror jag att du är ute och cyklar. Du försöker emulera i stället för att simulera, och verkligheten är för komplex för att låta sig emuleras.

Låt dock inte min och andras åsikter stoppa dig. Kanske har du kommit på något som alla vi andra har missat och du är något revolutionerande på spåren. Jag blir gärna överbevisad, det var länge sen som jag såg något verkligt nytt stridssystem.

Troberg

Sinister eater
Re: För Troberg och gammal tanter.

Nej, jag pratar aldrig om amerikans "proffs" brottning, sånt är bara sorgligt, amerikanskt och tilltalar bara gamla tanter.
Så du ser hellre sporter där folk faktiskt blir skadade på riktigt?

Nej, tacka vet jag underhållningsvåld som är på låtsas, som proffsbrottning och James Bond och sånt.

Cybot

Mest spelbar
Re: För Troberg och gammal tanter.

Ja. Jag ser hellre sporter där folk blir skadade på riktigt. Då ser folk i alla fall att resultatet efteråt är inte snyggt och man skakar bara inte på huvudet och brölar lite efter att någon har satt en armbåge i nyllet eller hoppat på dig.

*som för samma anledning är mot Van Damme, Seagal och Chuck Norris filmer*

Mask_UBBT

Hero
Re: Känn dig kuttad av Occam

"Så du har två slumpmoment, som via en kasse omvandlingar ger en kasse chock som adderas ihop och ett antal skador som behandlas separat.

Varför inte slumpa fram en kasse chock och en skada direkt? Det går fortare, är enklare, ger samma resultat och det enda du förlorar är ett skitlass detaljer som du kommer att göra fel på. "

För att om jag slumpar direkt måste jag räkna varje kroppsdel separat. Istället för möjligheten att påverka större delar av kroppen i samma slag måste jag dubbla tiden det tar att ta reda på vad skada man får etc för varje ny kroppsdel. Och det rör sej inte om en "kasse omvandlingar", utan ett system som är detsamma som när man kollar på en bilkarta va D6 ligger, och så räknar man minus på vägen, vilket för övrigt blir skadan.

Resultatet blir inte likvärdigt. Dessutom jämnförde jag betan av mitt system nyss med Eon, ett slött men realistiskt system, och DoD6, för att det var i närheten. Smidighet gick mer i området DoD än Eon, med stora marginaler.

Så kom inte å säg att det går slött! :gremmad:

Mask_UBBT

Hero
"Skaffa en Cray."

Inte innan du berättar vad sjuttsingen det är! :gremwink:

"Man rör inte på sig först och sen hugger, och man kan inte räkna med att fienden är så tillmötesgående att fienden följer samma "stridsklocka" som du."

Säger jag inte heller. Jag snackade ju om han röde sej under den tid man faktiskt skär i honom. Då vill han säkert röra sej i den mån han hinner.

Krille

Super Moderator
Re: Känn dig kuttad av Occam

• ...enbart ta hand om chock och skada, och strunta i kroppsdelar.
  • ...anta att man oftast bara träffar en kroppsdel. Om chocken blir tillräckligt hög kan du ta fram en skada till av samma typ i en intilliggande kroppsdel.

Krille

Super Moderator
"Inte innan du berättar vad sjuttsingen det är!"

En superdator av modell snoffsigare. Datorer av den sorten används för flödesberäkningar med återkoppling, av till exempel den typen som du sysslar med.

"Minne är som orgasmer - den äkta varan är mycket bättre än fejkade"
/Seymor Cray

"Säger jag inte heller. Jag snackade ju om han röde sej under den tid man faktiskt skär i honom. Då vill han säkert röra sej i den mån han hinner."

Dåså. Då har du återkoppling - hans försvar påverkar ditt anfall, som påverkar hans försvar, som påverkar ditt anfall... samtidigt som han i sitt försvar också anfaller, vilket tvingar dig att försvara dig, vilket påverkar hans anfall, vilket påverkar ditt försvar och ditt anfall, vilka...

...för det mesta leder till "stack overflow". Såvida du inte har en Cray. Eller helt enkelt förenklar bort det.

Mask_UBBT

Hero
suck!

jaja. jag får väl göra klart det då, och visa vad jag syftar på... jag har faktiskt inte tid med det här, tyvärr, och nu har jag fått huvudet fyllt med idéer om att system ska ta hänsyn till deflektion,

" ...enbart ta hand om chock och skada, och strunta i kroppsdelar."

Du förolämpar mej. :gremmad:
Ok, jag ska inte hävda att jag kan mycket om vad som händer om man får en spikklubba i huvudet, men jag vet i alla fall att det är ganska mycket värre än om man får den på handen. en skada på handen är faktiskt bara en skada på handen.

"...anta att man oftast bara träffar en kroppsdel. Om chocken blir tillräckligt hög kan du ta fram en skada till av samma typ i en intilliggande kroppsdel."

Nej.
Tänkte försöka få det här att fungera med skjutvapen åxå, som en av flera anledningar.

"Nu kommer snart Vindhand och säger att Eon inte är det minsta realistiskt. Detaljerat som få, men inte realistiskt. På den punkten håller jag med honom."

Samma här. tycker att förmågan att bli stucken i båda öronen med ett knivhugg är lite... ja, suspekt... Det är dock mer realistiskt än t ex DoD---

Jag vet att T10-systemet är ditt hjärtebarn, och det fungerar som det är tänkt, men jag är för tillfället inte intresserad att skriva det... känns lite fantasilöst, eller hur?

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Missnöje...

Hmmm...

Är det bara som jag uppfattar det eller har det här inlägget dragit till sej en ganska stor skopa okonstruktiv kritik?

Att komma med spydiga kommentarer kan vem som helst, att komma med konstruktiva idéer anpassade efter en påbörjad tankegång kräver mer.

/Mask - ogillar starkt oförskämdhet :gremmad:

Mask_UBBT

Hero
"Du försöker emulera i stället för att simulera, och verkligheten är för komplex för att låta sig emuleras."

Vad du glömmer är att simulering bara är en emulering av intryck.

Fast jag förstår vad du menar, och försäkrar dej om att jag bara vill att intrycket ska vara så nära sanningen jag anser kul. Och det slutar ungefär när det blir för jobbigt, så---

Jag tror inte för en sekund att mitt system kommer kunna emulera verkligheten, och jag tror inte att det är möjligt, men att ta ett litet axplock här och var borde ju fungera, tycker man...

/Mask

Rising

Vila i frid
Stanna upp ett tag

"Ok, jag ska inte hävda att jag kan mycket om vad som händer om man får en spikklubba i huvudet, men jag vet i alla fall att det är ganska mycket värre än om man får den på handen."

App app. Det är därför Krille vill att du ska ta bort kroppsdelarna ur spelsystemet. Det är ju enkelt för spelledaren att kolla hur mycket skada ett angrepp gör innan han bestämmer var skadan tar. Om skadan är liten så är det bara en skråma på en oviktig kroppsdel, medan en stor skada kan träffa på en viktig kroppsdel (såsom skallen). SL bestämmer.

Krille har alltså en poäng. Stridssystem med en massa kroppsdelar ställer nämligen ofta till det genom att man springer fram och hugger motståndaren i huvudet hela tiden, ett beteende som är helt främmande för riktiga kombatanter. Man kan inte bara välja var man ska hugga motståndaren på det där viset. Genom att ta bort kroppsdelar ur reglerna så blir spelet därför i många avseenden mer realistiskt.

Om spelet ska gå ut på att hugga folk som är bundna och sitter helt still så är detaljerade skaderegler med kroppsdelar och en massa inre organ jättebra, men när man ska fokusera på trovärdiga resultat mellan två fäktande kombatanter så blir läget annorlunda.

Då är det bättre att abstrahera det som inte hör dit.

/Rising

Sodivra

Champion
Åkej, åkej..

Umm.. Jag tycker också att det verkar rätt skumt..
Dels så tycker jag att det är fel att jämställa "hur hårt man får ett svärd i sig" med "hur skadad man blir".. Visst, ifall man räknar med organskador så blir det lite annorlunda, men jag tror ändå att det inte går att sätta upp enkla formler för det här.
Sedan kommer ju "skadan" i högsta grad påverkas av anfallarens skicklighet, men det antar jag att du räknar med på något sätt.
Ifall du vill avgöra skada efter tyngd och så, så föreslår jag att du abstraherar det genom att låta skadan bestå av "Hur mycket personen tog i" (Vilket beräknas annorlunda efter vapnets tyngd, det är effektivare att ta i med ett stort vapen än ett litet = tunga vapen gör mer skada) + "Vapenkvalitet" (För att även om en stol går att svinga lika hårt som ett svärd så gör svärdet mer aj) + "Färdighetsslag"