Genesis said:
solvebring said:
Så varför skilja dem åt så mycket, mer än för textens skull?
Jag kan se två anledningar till att separera olika typer av konflikter.
Den ena är för att man vill att de ska kännas olika. Man vill få in en stressande, panikartad känsla i jaktscenerna medan de mentala konflikterna skall kännas mer kluriga.
Den ena är för att man vill betona olika sorters konflikter. I vissa spel är sociala konflikter något viktigt som man vill spela ut i detaljnivå och därför har man ett mer detaljerat system för det, medan strider gott kan klaras av med ett enkelt tärningsslag. I andra spel är det striderna man vill fokusera på, och då konstruerar man systemet därefter.
Sant, fair enough. Fast jag ser ändå inte nödvändigheten i att dela upp det i så många punkter. Jag får det trots allt bara till detta:
x Stridssystem för fysisk kamp, uppdelat i rundor osv för att kunna kontrollera händelserna kring samtliga kombatanter.
x Tävlingssystem för att lösa fysiska liksom mentala och sociala dispyter där två eller flera parter jobbar mot varandra likt en tävlan. Försöker den ene övertala den andre? Check. Försöker en jägare överlista sitt offer? Check. Försöker den ene vinna över andre andre i en korsordstävling eller i armbrytning? Check.
... Allt som behövs, trots allt, på samtliga av dessa konflikter, är ett tävlingsslag. Sedan kan man ju förändra kraven för de olika typer av tävling och krävs olika delmoment. Allt som dock behövs i slutändan är att ta delmomenten till ett tävlingsslag. Eller?
Vad jag menar med delmoment är väl egentligen vilka premisser som måste genomgås för att modifiera tävlingsslaget. Vid jakt använder man kanske +/-mods för att ta fram en differens mellan bytet och jägaren. Vid armbrytning kanske man använder en +/-mod för att göra en skillnad mellan de olika styrkorna och teknikerna. Osv.
Kort sagt - i ett system där man använder regler i egenskap av värden, framför rollspelande och berättande, krävs det väl egentligen inte mer en en sorts mätning av krafter i konflikten, vilket inte bör kräva mer än ett tävlingsslag. Därmed behöver man väl bara göra skillnad på färdigheterna som ligger under tävlingsslaget, inte konflikterna eller deras mål?
För mig blir
Niklas lösning - som jag förstått den hittills - att skapa regler bara för att skapa regler, istället för att vara systemeffektiv.