Du diskuterar ju så klart utifrån ditt eget system som du har mycket koll på men för mig som inte läst in mig på systemet där du skiljer på utmaningar och konflikter så resonerar jag inte så självklart kring detta.Niklas73 said:Fast det där definierar jag som utmaningar. Ditt motstånd är passivt och har ingen vilja. I en konflikt har motyståndet en annan vilja än du och vill driva dig om något håll.
Jag tycker visst att det kan vara en konflikt att uthärda smärta; en konflikt mot mig själv eller en konflikt mot smärtan. Jag tycker visst att det kan vara en utmaning att tävla mot någon annan, personen i fråga sätter ribbans höjd, ökar svårighetsgraden på mitt skott genom att röra sig när jag ska skjuta, lämnar vilseledande spår som gör att utmaningen helt enkelt ökar.
Jag vet inte vad skillnaden är enligt ditt system men konflikt och utmaning är beskrivningar på saker som kan ha exakt samma innehåll, i min åsikt.
Jag antar att du har en poäng med att skilja på utmaningar och konflikter, att det är viktigt för att ditt system tjänar på komplexitet. Personligen tycker jag att det kan vara jobbigt med olika system för olika handlingar/situationer. Helst skulle jag vilja se ett bra system som har samma funktion för att lösa olika situationer, fast jag har själv frångått den principen när jag moddat vampire. Men då har jag också frångått vampires modell som jag tycker är sämre på alla möjliga sätt, så det blir en bra trade-off iaf.