Nekromanti Fysiska konflikter.

Recca

Femme Fatale
Niklas73 said:
Fast det där definierar jag som utmaningar. Ditt motstånd är passivt och har ingen vilja. I en konflikt har motyståndet en annan vilja än du och vill driva dig om något håll.
Du diskuterar ju så klart utifrån ditt eget system som du har mycket koll på men för mig som inte läst in mig på systemet där du skiljer på utmaningar och konflikter så resonerar jag inte så självklart kring detta.

Jag tycker visst att det kan vara en konflikt att uthärda smärta; en konflikt mot mig själv eller en konflikt mot smärtan. Jag tycker visst att det kan vara en utmaning att tävla mot någon annan, personen i fråga sätter ribbans höjd, ökar svårighetsgraden på mitt skott genom att röra sig när jag ska skjuta, lämnar vilseledande spår som gör att utmaningen helt enkelt ökar.

Jag vet inte vad skillnaden är enligt ditt system men konflikt och utmaning är beskrivningar på saker som kan ha exakt samma innehåll, i min åsikt.

Jag antar att du har en poäng med att skilja på utmaningar och konflikter, att det är viktigt för att ditt system tjänar på komplexitet. Personligen tycker jag att det kan vara jobbigt med olika system för olika handlingar/situationer. Helst skulle jag vilja se ett bra system som har samma funktion för att lösa olika situationer, fast jag har själv frångått den principen när jag moddat vampire. Men då har jag också frångått vampires modell som jag tycker är sämre på alla möjliga sätt, så det blir en bra trade-off iaf.

solvebring

Superhero
Re: Fysiska konflikter. OT

Niklas73 said:
Varför skulle jag skapa regler bara för att skapa regler?
För att du hellre delar isär och skapar fler regler för sådant som egentligen kan samlas under densamma grundregeln. Som jag uppfattar det nu, alltså.

Det är det som mitt inlägg ovan konstaterar och samtidigt undrar över.

Det är kort sagt vad jag kan se som det är nu, men då vet jag ju alltså inte om jag tänkt eller och förstått saken på rätt sätt. Därav frågorna i förr inlägget.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och det är precis ditt korrekturen drar nu med bra input från regelläsare. Däremot ser jag personligen att ett slag delas i de två kategorierna men det är snart utraderat ur systemet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Vad jag gjort är att jag har gjort det svårt för mig. Jag har fått påpekat att det är dumt att dela upp slagen i utmaningar och konflikter vilket är helt korrekt och nu fixas i korrekturen. Men varför skulle jag vilja skapa regler för att regleskapandets skull?

Varför skulle jag _vilja_ det är alltså min fråga? Varför skulle jag vilja försvåra för mina potentiella läsare?

solvebring

Superhero

Niklas73 said:
Vad jag gjort är att jag har gjort det svårt för mig. Jag har fått påpekat att det är dumt att dela upp slagen i utmaningar och konflikter vilket är helt korrekt och nu fixas i korrekturen. Men varför skulle jag vilja skapa regler för att regleskapandets skull?

Varför skulle jag _vilja_ det är alltså min fråga? Varför skulle jag vilja försvåra för mina potentiella läsare?
För att du vill göra det svårt för dig?
Det säger du ju i det här inlägget.
Eller?

Som jag förstår det komplicerar du regler för ditt eget nöje, vilket för mig är att skapa regler för skapandets skull. Hade du velat vara regeleffektiv hade du ju försökt att ta fram de mest komprimerade formerna av regler för de olika momenten du söker?

Alltså, det är inget fel i det - jag förstår ditt nöje som skapare, men jag tror att du kan förlora på det så konsumenterna av ditt spel tycker att det blir mycket regler i onödan.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nej jag har inte sagt att jag _velat_ göra det svårt för mig. Jag säger att jag gjort det och ska jag understryka då kanske att det inte är avsiktligt. Det enda det skapar är en massa problem och tidsengagemang vilket jag helst skulle slippa. Men nu är det som det är. Och vänliga själar hjälper mig förstå och förbättra.

Och för att gå lite mer OT. Det är väl lite så det har känts att du och andra har trott. Att jag vill skapa regler för reglers skull. Har aldrig fattat varför dock. Varför i hela friden skulle jag _vilja_ göra det svårt för mig. Jag kan haja det här om du hängde här 2004 (men jag har inte för mig att du var här då). Jag har ju uttryckligen i flera inlägg skrivit varför jag tittat på ett nytt system än de som jag har provat. Den andra anledningen jag skapar system är för att det är kul. Jag har också sagt att jag vill bort från detaljismen (vilket inte är detsamma som ner i antal regler iofs men chansen är väl större?).

Som jag förstår det komplicerar du regler för ditt eget nöje
Jag förstår inte varför jag skulle vilja det då jag dessutom ska publicera? Är inte det ganska dumt om man vill göra sitt spel tillgängligt vilket iaf inte kan missbedömts? Nej jag fattar inte. Det känns som att de som tycker så här inte frågat utan bara gått och trott. Lite trist med tanke på att det har känts.

solvebring

Superhero

Niklas73 said:
Nej jag har inte sagt att jag _velat_ göra det svårt för mig. Jag säger att jag gjort det och ska jag understryka då kanske att det inte är avsiktligt. Det enda det skapar är en massa problem och tidsengagemang vilket jag helst skulle slippa. Men nu är det som det är. Och vänliga själar hjälper mig förstå och förbättra.

Och för att gå lite mer OT. Det är väl lite så det har känts att du och andra har trott. Att jag vill skapa regler för reglers skull. Har aldrig fattat varför dock. Varför i hela friden skulle jag _vilja_ göra det svårt för mig. Jag kan haja det här om du hängde här 2004 (men jag har inte för mig att du var här då). Jag har ju uttryckligen i flera inlägg skrivit varför jag tittat på ett nytt system än de som jag har provat. Den andra anledningen jag skapar system är för att det är kul. Jag har också sagt att jag vill bort från detaljismen (vilket inte är detsamma som ner i antal regler iofs men chansen är väl större?).

Som jag förstår det komplicerar du regler för ditt eget nöje
Jag förstår inte varför jag skulle vilja det då jag dessutom ska publicera? Är inte det ganska dumt om man vill göra sitt spel tillgängligt vilket iaf inte kan missbedömts? Nej jag fattar inte. Det känns som att de som tycker så här inte frågat utan bara gått och trott. Lite trist med tanke på att det har känts.
Då är det jag som inte fattat, utan har missförstått dig Niklas. Och för det har du ärligen min ursäkt.

Då verkar jag förövrigt ha missförstått ämnet? Du vill alltså bort från de här utbenade kategorierna månguppdelade konflikterna - för du vill egentligen inte ha så detaljerade regler?

Vad gäller hur länge jag varit på forumet så förstår jag inte vad det har med saken att göra. Nå, men nej, jag reggade mig 04 men blev aktiv runt 2006.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Vad gäller hur länge jag varit på forumet så förstår jag inte vad det har med saken att göra. Nå, men nej, jag reggade mig 04 men blev aktiv runt 2006.

Det var självklart ingen mästring om vem som varit här längst. Det är oväsentligt. Jag har hängt här längre än krank så vitt jag vet så argumentet kring hur länge man varit här är ju bevisligen inget mått på tex kunskapskvantitet. Var eet var däremot en retrospektiv blick kring hur jag resonerade då kring regler och komplexitet. (Se gärna min Skämskuddetråd ). Inget annat.

Då verkar jag förövrigt ha missförstått ämnet? Du vill alltså bort från de här utbenade kategorierna månguppdelade konflikterna - för du vill egentligen inte ha så detaljerade regler?

Ja då förstår du helt rätt. Jag vill _bort_ från det. Jag har trott att jag gjort det _bra_ med massa definitoner och termer för att det ska öka pedagogiken i mina regler. Det har mer än tydligt påpekats att så inte är fallet och som du sett i Essenser tråden är jag överlycklig för kritiken. Han är fö riktigt bra på det här. Genesis gav mig bra skopor. Jag tror slutresultatet blir bra. Men det är min okunskap i struktur och regeldesign som skapat förvirringen. Nu börjar det däremot shapea upp så låt oss hoppas...

Hoppas det här bringat någon ordning i kaos.

solvebring

Superhero

Niklas73 said:
Ja då förstår du helt rätt. Jag vill _bort_ från det. Jag har trott att jag gjort det _bra_ med massa definitoner och termer för att det ska öka pedagogiken i mina regler. Det har mer än tydligt påpekats att så inte är fallet och som du sett i Essenser tråden är jag överlycklig för kritiken. Han är fö riktigt bra på det här. Genesis gav mig bra skopor. Jag tror slutresultatet blir bra. Men det är min okunskap i struktur och regeldesign som skapat förvirringen. Nu börjar det däremot shapea upp så låt oss hoppas...

Hoppas det här bringat någon ordning i kaos.
Ahaaa! =) Nu är jag med på tåget. Nå, för att återgå till systemkritiken så är det bara att läsa min åsikt om att klumpa ihop konfliktsystem så mycket man kan. Det är min åsikt och mitt tips. Jag är dock inte någon mer haj systemkreatör än vad du själv är. Troligen mindre, snarare. Nåväl, där har du ytterligare en åsikt att fundera över i alla fall.

Ursäktar åter en gång för det långrandiga missförståndet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det här föranledde en kvalitetskontroll som failade något - tacksam för svaret alltså.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

No sweat. Jag är glad över att reda ut ett missförtånd kring min person (som du gärna får sprida om andra verkar tro det vår diskussion handlade om).

Tillbaka till systemkritiken: Ja det är bra med strömlinjeform. Just nu sitter jag faktiskt och ser över strömlinjeformen som hackar lite för de fysiska manövrarna. De sociala vinner spelmässigt på att de skiljer sig - men är enklare än fysiska. De intellektuella, perceptionella och mentala är traditionella slag mot sv.

Sen försöker jag också ändra tänket att det inte handlar om konflikter och utmaningar utan svårighetsslag oavsett hur motståndet ser ut. Det handlar alltid om att övervinna ett sv. Vad effekten blir varierar dock beroende på motstånd.