Nekromanti Gängkrig...?

Eta Cassiopea

Veteran
Skulle det vara trist eller enformigt med ett rollspel a'la "Gangs of New York"? Eller under 70-talet a'la "Warriors"?

Själv tycker jag att båda typerna hade varit roliga. Men vad skulle man kunna fokusera på? Hur skulle ett äventyr se ut? Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli ganska enformigt.

Vad tror ni?

Mvh Tobbe

Björn Hellqvist

Swordsman
Tja, det finns väl en hel del utrymme för rollspel. Ett klassiskt inslag är den egentligen schysste killen, som vill ta sig ur gänget men som inte riktigt vågar. En annan standardingrediens är syskonen, där den äldre ser efter den yngre, och där hotet att någon av dem råkar illa ut alltid finns. Vi har även Romeo-och-Julia-motivet (West Side Story), samt interna maktkamper, valet mellan att skärpa sig i tid eller gå under (Angels With Dirty Faces), etc. Lägg till detta myndigheters kamp för att komma till rätta med gängen (polis, social (A Clockwork Orange), kyrka), vuxna gangsterligors utnyttjande av gatslynglarna, med mera, så har man en spännande och utmanade miljö. Det är viktigt att ha ett tänkt mål för en kampanj; det mest uppbyggliga är väl att ta sig ur kriminaliteten och kunna se fram emot ett stadgat liv.

Irratic

Veteran
Re: Gängkrig utvecklas

Låter inte som en helt dum idè men man borde kunna följa de unga gatslynglarna till vuxen gangster ålder då de är lite mer alà mafia medan kanske några av dem är polis angivare, lyckats komma ur gängen, eller lite åt once upon a time in America & så kan man ta med blodshämnder, & upptrappningar till riktiga mafia krig m,m & köra lite Gud fadern filmerna till inspiration.... Kan bli riktigt roligt att spelleda & spela faktiskt men mycket arbete.... =)

Genesis

Ni dés ni maître

Tja, jo. Jag har själv funderat på gängkrigsrollspel, även om jag lade mina funderingar i science-fiction-miljö. Necromunda är ju en klar inspiration till sådana spel. Finns det ett Necromunda-rollspel, förresten?

...Gud fadern filmerna ...
Jag kan se det framför mig:
Tidernas störste religiöse personlighet har nu gått med på att sponsra en film om sitt liv. En oförglömlig triologi som innefattar Episod I: Edens Lustgård, "Every Saga Has a Beginning", Episod II: Lucifer Slår Tillbaka, samt Episod III: Noas Ark; En Sällskapsresa. Uppföljarna, episoderna IV-VI är under inspelning, då den evige och allsmäktige Gud skall försöka fångas på vita duken i den största filmsatsningen sedan Titanic.
Starring:
Gud: Sir Ian McKellan
Jesus: Brad Pitt
Lucifer: Vin Diesel

Irratic

Veteran

Ogillar påhopp när man råkar skriva klantigt....
skulle nog kalla det tagnent bords stress syndrom följt av piller paller syndrom från anmärkaren :gremgrin: