Efter-lajv-pizza och resande och jippon
Att flamsa runt i lajvkläder på stan har jag gjort i ett antal sammanhang, och det är skoj. Det är den enkla anledningen till att man gör det.
Den klassiska anledningen är efter-lajv-pizza vilket innebör att man direkt efter lajvet stinkandes av rök och människa efter 3 dar i skogen kör till närmaste pizzeria vilken sådeles bli invaderad av fullt sminkade och klädda alver, orcher, muntanter och soldater i ringbrynja som vill beställa pizza. Poängen är att äta pizza snacka skit och ta reda på vad som egentligen hände och bli stirrad på när man med huggtänder beställer en hawai.
Andra anledningen är resande. Jag har flängt över hela Sverige i förd olika grader av lajvutstyrsel av den enkla anledningen att offiga kläder=extra kläder= extra vikt och släpa omkring på som kunde användes till bättre saker som mat och godis. Även om det fortfarande är kul att folk stirrar samt att man oftast stöter på andra lajvare, eller rollspelare och medeltidsnördar att snacka med under resan, vilket är kul. Bah och frågar okunniga idioter brukar man alltid kunna skulle på "medeltidsvecka" varpå alla plötsligt tycker man är väldigt respektabel (även om det råkar vara en massa el-tejpad efter katastrofen utstyrsel....)
Tredje anledningen är jippon. Jippon är bra. Min förening deltog tidigare i år en hel drös på 40 pers i en barnkarneval på nationaldagen där vi utgjorde halva tåget) vi skön flumma oss, snacka skit och hade skoj och syntes inför hela bodens stad. Vi visade att vi inte var skumma satanister som offrade barn utan skumma men roliga typer som skön sånger om älgar och småporrades oss mellan varven. Sånt här resterar i att göra hobbyn känd, (det finns en anledning tillför lajv är mer välkänt än rollspel i Sverige) samt att vi plötsligt var en respektabel förening som bodenpolitikerna gillar varpå de gav oss 6000 spänn att arrangera lajv för, förutom att de brukar vara snälla och låna lokaler åt oss.
(Sedan finns det ytterligare en anledning vilket är att man ska hem till hraufnir och Linda och känner sig som ett miffo om man har offiga kläder.... Det krävdes ett antal månades offlajv bekantskap med dem innan jag vande mig att se hraunir utan ringbrynja)
För övrigt. Bah. Mantel!
Struthätta är så mycket underbarare praktiskt vackert plagg som aldrig borde avskaffas. Det är struthätta man ska ha. Och huggtänder. Alvöron är för fjollor.