Nekromanti Gånn-disa eller Gåndicka?

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, konventionen säger att c alltid uttalas som k före alla hårda vokaler, varav a är en. Så gondicka är nog rätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Gån-DI-ka (med betoning på DI) [nt]

Näe, Gòndíka, alltså med grav accent på o:et och akut accent på a:et. Samma betoning som i t.ex. Bonn-byar eller tokjävel, alltså.

Nä nu är jag mallig. Betoningen ska såklart prexis som Rosen säger vara på första stavelsen. Góndika, alltså.

Fan vad patetisk jag känner mig förresten som sitter här och skriver på nyårsafton..../images/icons/frown.gif

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Gån-DI-ka (med betoning på DI) [nt]

Du/ni har säkert rätt...

Det är ännu mer patetiskt att skriva på julafton...*vissel vissel*

Rosen

Myrmidon
Re: Även speltillverkare tillåts svara!

Tja, jag har ju svarat..... Gills inte det så kan jag väl förtälja att GÅN-di-ka är hur Anders brukar uttala det.
Övriga trestaviga namn brukar oftast sägas med betoningen på andra stavelsen, däremot -- pan-GAI-a, vi-DO-ni-a, za-GRO-si-a, wan-TA-le -- så gon-DI-ka var iaf inte helt ologiskt.

--
Åke

Helmgast

Varken Vidonia eller Zagrosia är trestaviga, utan fyrstaviga. Jag trodde att bara lila personer (du vet vad jag menar) som stod bakom spelet, men förlåt.

Iallafall, finns det några tilläggsböcker till Gondica?

Man Mountainman

Storsvagåret

Beror på om man uttalar "ia" som två skilda vokaler eller som en diphtong. I det senare fallet kommer de att uttalas "Vidonja" och "Zagrosja". Själv tycker jag dock att det låter lite underligt, speciellt med tanke på att sj-kombinationen ofta förvandlas till ett sche-ljud i svenska öron. För övrigt uttalar jag Pangaia med grav accent på andra stavelsen och akut accent på tredje (Pangàjá), vilket gör att ordet får samma melodi som t.ex. "jag skrattar".

Rosen

Myrmidon

Beror på om man uttalar "ia" som två skilda vokaler eller som en diphtong.

Säg "Zagrosia" snabbt fem gånger så blir det en diftong. (-:

--
Åke

Helmgast

Nu skrv rosen bindestreck mellan stavelserna. Sådeså.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

GÅN-di-ka med betoning på första stavelsen.

Azuli tillämpar en rätt enkel betoningsregel: normalt betonas näst sista stavelsen ( t ex im-pe-RA-tor), men om nästa sista stavelsen består av en kort vokal som följs av en eller ingen konsonant så betonas tredje stavelsen från slutet (t ex Gondica).

Hur vet man vokalen är kort? Det syns inte i stavingen så det får man lära dig hårda vägen.

Daladh är ett notoriskt språk i betoningshänseende: där kan betoningen hamna var som helst i ordet.

Lashonnu lägger oftast betoningen på sista stavelsen, men det finns undantag (t ex la-SHON-nu; la-SHON = tungomål och -nu = den obetonade possessivändelsen "vårt").

WAN-ta-le är inte ett azuliskt ord och följer därför andra regler.

Anders