Nekromanti Går det att besätta elementarer?

Logos

Veteran
I regelboken står det att
"liksom till objekt är det möjligt för en schaman eller magiker att binda en ande till en osjälig varelse".
I Mystik ock Magi står det
"Observer att elementar varelser inte lever på det astrala planet. De är alla rent fysiska och kan sägas utgöra en manifestation av Mundanas beståndsdelar".
Min slutsats av det här är att elementarer och kosmiska varelser kan besättas precis som vandöda och djur. Är det korrekt?

hatten

Swashbuckler
Nja se istället kosmiska varelser och elementarer som varelser UTAN själ..
Se dom som en fjärstyrd bil som en stor långtradare använder..

Asså säg att jordens ande själv ger kraft till alla små jord elementarer vilket gör att de har ungefär lika mycket personlighet som en robot. ( vissa grundläggade program som gör att magikern måste använda vissa riter och formler för att få dom att lyda men annars ingen själ )

Livet är en gåta utan enkla svar.

hatten

Swashbuckler
Re: Men men men. OT OF ONOF WWW OKEJ

Om jag vill va en ek då..
*suck*
Kunde inte låta bli...

Livet är en gåta utan enkla svar.

Kom och tänka på en sak.

Man kan inte se andra saker i andeplanet, man kan bara se andra varelser och kan alltså inte ta över något som inte har själ. Undrar hur shamanerna letar rätt på sin kropp, eller hur de tar över en annans kropp när de knuffat ut anden i fråga. Nu vill jag inte ha några regelsvar som att man ska slå mot shamanism och andeförnimmelse med den eller den svårigheten.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Logos

Veteran
Jo, så kan det vara.
Men å andra sidan så har djur också en beskyddarande, vilket inte hindrar någon från att besätta dom. I vilken bok finns den information som du tolkar så?

Logos

Veteran
Träd kan visst besättas

Det är faktiskt rent ut sagt felaktigt. Andar kan bebo alla själlösa föremål, enligt all logik inkluderar detta även träd. En ande som bebor ett sådant föremål brukar kallas en fetich.

Re: Träd kan visst besättas

De trycks in i ett område och binds sedan där av besvärjelser. Detta är inte att försöka leta efter ett träd på andeplanet. Lävligt stor skillnad.

Logos

Veteran
Re: Kom och tänka på en sak.

Under beskrivningen av andeförnimmelse står det

"Färdigheten används för att förnimma andeplanet och dess invånare"

Lägg märke till formuleringen "förnimma andeplanet". Alltså var din gruntanke att man bara kan se andra varelser något felaktig.
Jag tror att det svarar på din fråga.

Logos

Veteran
Re: Träd kan visst besättas

Det behöver inte vara så att de binds av besvärjelser. Den procedur som beskrivs i regelboken innebär att man övertalar anden om att besätta föremålet. Tror du mig inte kan du alltid läsa sidan 261 i regelboken.

Re: Kom och tänka på en sak.

Se andeplanet som en svart ström. I vissa delar så går strömmen snabbare och ibland långsammare beroende på om många har dött och starka känslor i området. Eller om det är en kyrka och det aldrig dött en person där på flera hundra år osv. Den verkliga världen kan man inte se på andeplanet. Man kan bara känna vissa platser och därför kunna flytta sig till de olika ställena. Typ där en demon nyligen konsumerat en själ eller nått. Nu måste jag gå så jag kan inte fortsätta denhär diskussionen med dig. Hejdå för ögonblicket.

PS. Du är alldeles för besatt av regler. DS.

Oceanliner

Warrior
<I>"Min slutsats av det här är att elementarer och kosmiska varelser kan besättas precis som vandöda och djur. Är det korrekt?"</I>

Inte precis, du svarar ju egentligen dig själv genom utdraget ur M&M...

"Observer att elementar varelser inte lever på det astrala planet. De är alla rent fysiska och kan sägas utgöra en manifestation av Mundanas beståndsdelar".

Vad det egentligen står är att elementarer är det element som de är gjorda av. Det betyder att t.ex. en Undin bara är luft ihopsatt med hjälp av magikerns filament Utifrån det resonemanget kan man ju ställa sig frågan går det besätta luft? Då blir det väll ett självklart Nej. För undinens vilja och själ skulle väll i det närmaste isåfall vara magikern, besätter du magikern så får vi en ny diskussion vem det blir som styr undinen.

Tänker man då att efterssom elementarvarelsen är rent fysisk så borde man kunna besätta den som i nedanstående exemplet med trädet. Men du kan inte varken styra eller känna med hjälp av elementarvarelsen lika lite som du kan styra det träd man kan bli bunden till.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>

Logos

Veteran
Jag är ledsen men jag förstod inte ditt resonemang till hundra procent . Försöker du säga att du inte kan styra en elementar för att den bara är gjord av element? Skulle du kunna förklara exakt vad det är som gör att en magiker inte kan styra den golem han besätter.

Förresten tror jag att det går att styra ett träd, men det går väldigt långsamt. Det var en annan sak jag inte höll med om också, att en elementar bara är vatten ihoptvingat av filament. Många elementar och kosmiska varelser lever nämligen naturligt utan magiker. Lunioner bor till exempel på månen och golemer under jorden.

Oceanliner

Warrior
Då hade jag fått en del om bakfoten. Men...

Jag står fast vid min åsikt om att elementarer inte ska gå att bestätta.

<I>"Skulle du kunna förklara exakt vad det är som gör att en magiker inte kan styra den golem han besätter"</I>

Jo magikern kan [color:purple]styra</font color=purple> den elementarvarelsen han frammanat men han kan inte [color:green]besätta</font color=green> den.

Skillnaden ligger mellan att ge elementaren order eller ta över dess kropp vilket man ju gör om man besätter den.

<I>"Det var en annan sak jag inte höll med om också, att en elementar bara är vatten ihoptvingat av filament. Många elementar och kosmiska varelser lever nämligen naturligt utan magiker. Lunioner bor till exempel på månen och golemer under jorden."</I>

Stämmer säkert har dock inte Mystik & Magi hemma. Men om nu elementarer vore ett sorts eget medvetande så tycker jag fortfarande inte de ska kunna besättas som t.ex. en hund.

I ditt första inlägg skrev du ett utdrag ur M&M där det stod att elementarer är en manifestation av Mundanas beståndsdelar och inte finns på det astrala planet. Det vill säga de har ingen själ utan består bara av det material de är gjorda av. Att då besätta en sådan fysisk varelse vore väll omöjligt efter som den varelse som håller ihop dessa beståndsdelar är fördriven. Det vill säja att varelsens "kropp" återgår till att vara det den är manifesterad ur när varelsen inte längre håller ihop den.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>